Internacionalista Ford!

2003.08.12. 11:02

Graz környékén, a kies Stájerországban csalingázhattunk mintegy 400 kilométert a Ford új alsó-középkategóriás egyterűjével, a C-Max-szel. A Ford Hungáriának nagyon fontos lehet az új modell jó sajtója, hiszen az autós újságírók az eseményen többek között a Lakáskultúra és a Nők Lapja munkatársával is megismerkedhettek.

 
 

A grazi repülőtér mellett várt minket a tesztautó-tömkeleg. Párt és autót választottunk, majd indulhattunk is a sajtótájékoztató helyszíne, a loipersdorfi Intercontinental szálló konferenciaterme felé. A Ford két motorváltozatot vonultatott fel: az 1.8 literes DuraTec benzinmotort ötsebességes váltóval, valamint a kétliteres, a Mondeóból már ismert TDCi-t, ami már hat különböző áttételen keresztül juttathatja el forgatónyomatékát a kerekekhez. Mi ezzel indítottunk.

 
   
   

És hamar megtapasztaltuk, hogy ez a nyomaték nem csekély. A 320 Nm már kétezres percenkénti főtengely-fordulaton előtör az 1997 köbcentis, 16 szelepes, változó geometriájú Garret-turbóval szuszogtatott DOHC-dízelből. A 136 lóerős teljesítmény is derék - négyezres fordulaton -, ezeket a készségeket az 1400 kiló feletti saját tömegű C-Maxban 200-as végsebességben és 9,6 másodperces gyorsulásban realizálhatjuk. A hatsebességes váltóval mindig találunk olyan fokozatot, ahol a C-Max felhördül és az orrát elemelve vad gyorsításba fog; a motor és a váltó valami csodaszép összhangot alkot.

 
   
 

Az 1798 köbcentis, 16 szelepes benzinmotoral kapcsolatban a legerősebb benyomásom az volt, hogy kész, ennyi, a dízel a Fordnál is nyert. Hiába a 120 lóerő 6000/percnél, ha a maximális forgatónyomaték mindössze 165 Nm, ami alig több, mint a nagyobbik dízel csúcsnyomatékának fele. A tesztúton a lassabb (végsebesség gyári értéke: 193 km/h), lomhább (0-100: 10,8 másodperc) benzines több, mint egy literrel magasabb fogyasztást produkált. Az 1.8-as Duratec talán az 1.6-os dízellel szemben szerepelhetett volna jobban - de azt sajnos nem tudtuk kipróbálni. A motor egyetlen versenyelőnye a dízellel szemben az Euro-IV-norma teljesítése, ezt a dízelek a Ford ígérete szerint az opcionálisan kapható részecskeszűrővel tudják majd elérni.

 
   
   

Az igazsághoz tartozik, hogy ha nem a dízellel kezdtük volna a tesztutat, biztosan sokkal jobb benyomásaink maradnak a motorról: az ötsebességes váltóval sok kapcsolással, pörgetve, hosszan kihúzatva végülis élvezetesen vezethető az autó. Csendes, de magas fordulaton azért kellemes orgánuma van- és a több mint 1300 kg-os autót országúton dinamikus vezetési stílus mellett 9 literes fogyasztással vitte. Mindenesetre annyit javasolhatunk a C-Max leendő vásárlóinak, hogy ha mindenképp benzinest akarnak, és már megtették, később véletlenül se üljenek be soha egy 2.0 TDCi-vel szerelt C-Maxba, mert igen sokáig verik majd a fejüket a falba.

 
   
 

A tesztút a benzin-dízel párbajon túl több egyéb szempontból is érdekes volt: Steiermarkt szépséges vidékén kocsikázva áthajtottunk Großklein falun, voltunk Brunnban, ahol egy tábla szerint a világ leghosszabb kolbásza tekinthető meg, majdnem agyonnyomott minket egy kedves kamionos, aki a mi sávunkra is igényt tartott, valamint laza konvojunkból két autót is kiintett egy buzgó rendőr - és csak 20-20 Euro váltságdíj ellenében engedte tovább a kollégákat. 50 helyett 79-re ez nem is volt rossz üzlet. A Totalcar TERMÉSZETESEN nem követett el dokumentált szabálysértést (mert beszorultunk egy Mazda mögé hálistennek). Az utolsó etap leautózása után azzal a jó érzéssel szálltam ki a kocsiból, hogy egy (illetve két) jó autóval, szép környezetben teljesített, emlékezetes túrát élhettem meg.

 
   
   

A C-Maxok motorjuktól függetlenül mindvégig jóindulatú, kezes, ragaszkodó jószágnak bizonyultak - most eláruljuk, mitől! "Az EHPAS formájában először jelenik meg elektro-hidraulikus szervokormány a Fordnál. A motorfelügyelettel együttműködő EHPAS csak akkor vesz fel teljesítményt, ha szükséges, ezzel csökkenti a fogyasztást. Élénken reagál a sebességre és a menethelyzetekre, komfortos és jól kontrollálható. Mivel előnyös a precizitás és az érzés szempontjából is, rá esett a választásunk." Mondja mindezt a Ford sajtóanyaga szerint Dirk-Uwe Eidam, kormányzási szakember (nem viccelek). Az eidami vélemény a valóságban egy mindig könnyű, de sosem túl könnyű, valóban precíz irányítási rendszerként mutatkozik, és kiválóan működik együtt a futóművel. A majdani C-Max-tulaj ráadásul minden kanyart abban a tudatban élhet meg, hogy a rendszer a változó nyomásállapotnak köszönhetően 3%-kal csökkenti a kocsi fogyasztását a hagyományos szervóhoz képest -élettartama pedig hosszabb elődjéénél.

 
   
 

A Focus nyomán Control Blade névre hallgat a passzívan kormányzódó, többlengőkaros hátsó futómű. "Maximálisan kontrollálhatóvá teszi az autót, kényelmesen rugózik, elősegíti a precíz kormányzást és kiszűri a rezgéseket", mondja nekünk Chris Aliapoulios tervezőmérnök. Előre a Focus nagyobb tömeghez igazított McPherson-futóműve került, mindezekkel együtt a C-Max valóban "új mércét állít fel a kategóriában", ahogy Andreas Wöhler, járműdinamikai vezető is mondja.

Az oldalról ajánljuk

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21