Graz környékén, a kies Stájerországban csalingázhattunk mintegy 400 kilométert a Ford új alsó-középkategóriás egyterűjével, a C-Max-szel. A Ford Hungáriának nagyon fontos lehet az új modell jó sajtója, hiszen az autós újságírók az eseményen többek között a Lakáskultúra és a Nők Lapja munkatársával is megismerkedhettek.
![]() |
A grazi repülőtér mellett várt minket a tesztautó-tömkeleg.
Párt és autót választottunk, majd indulhattunk is a
sajtótájékoztató helyszíne, a loipersdorfi Intercontinental szálló
konferenciaterme felé. A Ford két motorváltozatot vonultatott fel:
az 1.8 literes DuraTec benzinmotort ötsebességes váltóval, valamint
a kétliteres, a Mondeóból már ismert TDCi-t, ami már hat különböző
áttételen keresztül juttathatja el forgatónyomatékát a kerekekhez.
Mi ezzel indítottunk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
És hamar megtapasztaltuk, hogy
ez a nyomaték nem csekély. A 320 Nm már kétezres percenkénti
főtengely-fordulaton előtör az 1997 köbcentis, 16 szelepes, változó
geometriájú Garret-turbóval szuszogtatott DOHC-dízelből. A 136
lóerős teljesítmény is derék - négyezres fordulaton -, ezeket a
készségeket az 1400 kiló feletti saját tömegű C-Maxban 200-as
végsebességben és 9,6 másodperces gyorsulásban realizálhatjuk. A
hatsebességes váltóval mindig találunk olyan fokozatot, ahol a
C-Max felhördül és az orrát elemelve vad gyorsításba fog; a motor
és a váltó valami csodaszép összhangot alkot.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az 1798 köbcentis, 16 szelepes benzinmotoral kapcsolatban a
legerősebb benyomásom az volt, hogy
kész, ennyi, a dízel a Fordnál is nyert. Hiába a 120 lóerő
6000/percnél, ha a maximális forgatónyomaték mindössze 165 Nm, ami
alig több, mint a nagyobbik dízel csúcsnyomatékának fele. A
tesztúton a lassabb (végsebesség gyári értéke: 193 km/h), lomhább
(0-100: 10,8 másodperc) benzines több, mint egy literrel magasabb
fogyasztást produkált. Az 1.8-as Duratec talán az 1.6-os dízellel
szemben szerepelhetett volna jobban - de azt sajnos nem tudtuk
kipróbálni. A motor egyetlen versenyelőnye a dízellel szemben az
Euro-IV-norma teljesítése, ezt a dízelek a Ford ígérete szerint az
opcionálisan kapható részecskeszűrővel tudják majd elérni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az igazsághoz tartozik, hogy ha nem a dízellel kezdtük volna a
tesztutat, biztosan sokkal jobb benyomásaink maradnak a motorról:
az ötsebességes váltóval sok kapcsolással, pörgetve, hosszan
kihúzatva végülis élvezetesen vezethető az autó. Csendes, de magas
fordulaton azért kellemes orgánuma van- és a több mint 1300 kg-os
autót országúton dinamikus vezetési stílus mellett 9 literes
fogyasztással vitte. Mindenesetre annyit javasolhatunk a C-Max
leendő vásárlóinak, hogy ha mindenképp benzinest akarnak, és már
megtették, később
véletlenül se üljenek be soha egy 2.0 TDCi-vel szerelt
C-Maxba, mert igen sokáig verik majd a fejüket a falba.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A tesztút a benzin-dízel párbajon túl több egyéb szempontból is
érdekes volt: Steiermarkt szépséges vidékén kocsikázva áthajtottunk
Großklein falun, voltunk Brunnban, ahol egy tábla szerint a világ
leghosszabb kolbásza tekinthető meg, majdnem agyonnyomott minket
egy kedves kamionos, aki a mi sávunkra is igényt tartott, valamint
laza konvojunkból két autót is kiintett egy buzgó rendőr - és csak
20-20 Euro váltságdíj ellenében engedte tovább a kollégákat. 50
helyett 79-re ez nem is volt rossz üzlet.
A Totalcar TERMÉSZETESEN nem követett el dokumentált
szabálysértést (mert beszorultunk egy Mazda mögé hálistennek).
Az utolsó etap leautózása után azzal a jó érzéssel szálltam ki a
kocsiból, hogy egy (illetve két) jó autóval, szép környezetben
teljesített, emlékezetes túrát élhettem meg.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A C-Maxok motorjuktól függetlenül mindvégig jóindulatú,
kezes, ragaszkodó jószágnak bizonyultak - most eláruljuk,
mitől!
"Az EHPAS formájában először jelenik meg elektro-hidraulikus
szervokormány a Fordnál. A motorfelügyelettel együttműködő EHPAS
csak akkor vesz fel teljesítményt, ha szükséges, ezzel csökkenti a
fogyasztást. Élénken reagál a sebességre és a menethelyzetekre,
komfortos és jól kontrollálható. Mivel előnyös a precizitás és az
érzés szempontjából is, rá esett a választásunk." Mondja
mindezt a Ford sajtóanyaga szerint Dirk-Uwe Eidam, kormányzási
szakember (nem viccelek). Az eidami vélemény a valóságban egy
mindig könnyű, de sosem túl könnyű, valóban precíz irányítási
rendszerként mutatkozik, és kiválóan működik együtt a futóművel. A
majdani C-Max-tulaj ráadásul minden kanyart abban a tudatban élhet
meg, hogy a rendszer a változó nyomásállapotnak köszönhetően 3%-kal
csökkenti a kocsi fogyasztását a hagyományos szervóhoz képest
-élettartama pedig hosszabb elődjéénél.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Focus nyomán Control Blade névre hallgat a passzívan
kormányzódó, többlengőkaros hátsó futómű.
"Maximálisan kontrollálhatóvá teszi az autót, kényelmesen
rugózik, elősegíti a precíz kormányzást és kiszűri a
rezgéseket", mondja nekünk Chris Aliapoulios tervezőmérnök.
Előre a Focus nagyobb tömeghez igazított McPherson-futóműve került,
mindezekkel együtt a C-Max valóban
"új mércét állít fel a kategóriában", ahogy Andreas Wöhler,
járműdinamikai vezető is mondja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
