Újba tették a Mergát

Bemutató: Mercedes-Benz Vito, Viano 2010

2010.10.26. 15:25

Úgy látszik, a 2009–2010-es szezonban minden haszonjárműrészleggel rendelkező cég szükségét érezte, hogy bemutasson valami újat. Kezdte a Ford és a Dacia, folytatta a VW és tavaszra beérkeztek az olaszok és a franciák is. Nyárra még befutottak Opelék is, illetve felhúzták a brutális Scaniát. Őszre már alig maradt márka, leszámítva a meglepetésszerűen beeső Isuzut. Már kezdtem aggódni a márkáért, hogy lassan elsüllyed, amikor érkezett a hír: új Vitók és Vianók a láthatáron. Kalap, kabát és usgyi, lássuk.

A Mercedes-Benz a V osztályból kétpetéjű ikrekként növesztette a Vitót és a Vianót. Így lett a Vito, ami a kishaszonjármű, és a Viano, ami a mikrobusz. További nehezítés, hogy a Vito is kérhető körbeablakkal, ülésekkel, így akik nem mozognak ebben a körben, folyamatosan keverik a kettőt. A legkönnyebb hátulról felismerni (a felirat alapján). Ha elölről nézzük, számoljuk meg a hűtőrács díszléceit. Ha három, akkor Viano, ha kettő, Vito.

Az első kocsi, amit a bemutatásra szánt sorban megláttam, kakukktojásnak bizonyult. Ugyanis elrejtettek egy korábbi Vianót is a sor elején, amit aztán szorgosan fényképezett mindenki. Amíg meg nem nézte a másik sort. Hiszen a Mercedes igen óvatosan nyúlt a külsőhöz, olyannyira, hogy a gyári ember se tudta eldönteni, új vagy ráncfelvarrás. Leginkább éppen az orráról ismerjük meg az újat, elsősorban a fényszórókról, amik összeépültek a ködfénnyel, kicsit kicsücskösödtek felül és lebiggyedtek alul. Kívülről nem látszik, de már az összes motor teljesíti az EURO 5 szabványt, és a személyszállítók szériában megkapják a BlueEFFICIENCY technológiát.

A Vito méreteiben nem változott, maradt a kétféle tengelytáv (3200 mm és 3430 mm), háromféle raktér (2422 mm, 2667 mm és 5897 mm). A terhelhetőség 875 kg-tól változattól függően 1345 kg-ig változik. Ha tollat vagy ömlesztett csipszet szállítanánk, akkor 1,88 m³-től 4,14 m³-ig tölthetjük a rakteret. A kishaszonjármű ötféle motorral rendelhető, háromféle négyhengeres dízel (70 kW, 100 kW és 120 kW) és két V6-os, egy 165 kW-os dízel és egy 190 kW-os benzines. Ezek természetesen a kombi változatban is rendelhetők. Az alap kombihoz érkezett még egy munkásbusznak szánt változat, a Crew, ami csak a két gyengébb motorral rendelhető. Akik nem akarnak a családnak Vianót venni, azoknak készült a Shuttle, szőnyeggel, alufelnivel és komfortüléssel.

A Vianót a csillagos márka (ezzel a kifejezéssel legalább tizenötször találkoztam a sajtóanyagban) családi egyterűnek aposztrofálja. Így kicsit más futómű és nagyon más felszereltség jár hozzá, mint hasznos testvéréhez. Környezetvédelmileg persze ugyanazokkal az értékekkel bír, de a kisbuszt nem tudjuk például 70 kW-os dízellel rendelni, és a méretek is azonosak. Már beszélgethetünk is a kocsival, ebben a kategóriában is megjelent a hangvezérlés a Comand rendszerhez rendelve. Természetesen egész karácsonyfát rendezhetünk a multimédiás rendszerekből, amik elöl és hátul függetlenül vezérelhetők. Megmaradt a Marco Polo változat, ami a Mercinél a Westfalia felszereltség, vagyis egy kisméretű lakóbusz, kiemelhető tetővel. Egyébként ez a tetőmegoldás a Fun felszereltséghez is megrendelhető.

Nekem a Vito 113 CDI-t 4Matic automata váltós buszt volt szerencsém kipróbálni egy meglehetősen rövid és kötött tesztkörön. A dinamikára nem volt panasz, bár csak hárman ültünk bent. Az állandóan működő összkerékhajtási rendszer (4ETS) elektronikus differenciálművet használ, 35:65 arányban adagolja az erőt az első és a hátsó kerekek között. Így feltehetőleg egy havas téli reggelen se fog a tulajdonos meglepődni, ha ki kell állni a kertből az eltakarítatlan utcára. Odalépve neki gyorsan visszaváltott, kanyarokban a magas építés ellenére nem dülöngélt.

Az alapárak a teherautónál motortól és felszereltségtől függően nettó 5 126 000-től 8 201 000 forintig mennek. A legolcsóbb kombi változat bruttó 8 423 000 forint, ennek a legdrágább, 258 lóerős, nyújtott tengelytávú változata 14 075 000 forint.

A Viano rövid, Function fantázianévre hallgató változata 9 338 000 forint. Ez többek között tartalmazza a BlueEFFICIENCY csomagot, ABS-t, ASR-t, ESP-t, manuális klímát, villanyablakot és fűthető tükröket. A középút a Trend, ami 10 326 000 forinttól indul, és már van benne multikormány, nyitható hátsó ablak és sínes ülésrögzítés. A fullos csomag Ambiente névre hallgat, 12 107 000-től 17 126 000 forintig tart, és jár vele légrugó, bőrkárpit, oldallégzsák és bi-xenon kanyarfényszóróval.