Sose legyen rosszabb munkahelyed

Bemutató: Mercedes-Benz Sprinter – 2018.

2018.06.09. 07:41 Módosítva: 2018.06.09. 09:01

1995 óta dolgozott együtt a VW és a Mercedes a 3,5 tonnás kisáruszállító szegmensben. Azóta már két generációnyi Sprinter, LT illetve később Crafter is legördült a közös gyártósorokról.

Ennek most vége, a VW saját fejlesztésbe kezdett, és kihozta az új  Craftert, ami nem maradt ikertestvér nélkül, hiszen MAN TGE néven is láthatjuk itt-ott.  A Sprinter egyelőre egyedül maradt, és igyekszik utolérni a jelenlegi Mercedes-palettát. Külsőre fel is tűnik a jellegzetes, aktuális Merci-orr.

 

Az új Sprinter gömbölyded formákat kapott, persze az átlagembernek ez is csak egy nagy fehér doboz. De ha az átlagember beszáll egy jobban felszerelt dobozba, mindjárt feltűnik, hogy nagy változások álltak be a haszonjárműveknél. Korábban az újdonságokat jó generációnyi késéssel csorgatták a személyautóktól a teherautós szegmensbe. Ez most kezd megváltozni, ahogy korábban tapasztalhattuk a VW vagy a Ford furgonjaiban. A Mercedesnek sem kell szégyenkeznie, gyakorlatilag az A osztály műszerfalát kapta, az összes asszisztenssel együtt.

Így már van benne például 360 fokos kamera, sávtartó, holttérfigyelő, éberségfigyelő, ráfutásgátló vagy keresztirányú forgalomra figyelmeztető asszisztens. Utóbbit ki is próbáltuk, a rendszer igen határozottan satuzott be az érkező másik furgont érzékelve.

Lassan elvárás az üzemeltetőknél, hogy rendelhető legyen flottamenedzsment rendszer, amivel nagy testvérként lehet követni az autók minden rezdülését, a Sprinterhez is van. A sofőrnek pedig ott a legújabb multimédiás fejegység, online funkciókkal, hangvezérléssel, még a klímát is vezérelhetjük emberi szóval, ha majd működni fog, amit júliusra ígér a gyár. Szerencsére a klímavezérlő gomb is megmaradt, talán nem lesznek tele az utak a kocsijukkal veszekedő, izzadó sofőrökkel.

A felépítmények nem nagyon változtak, a Sprinter a szokásos dobozos, platós, önjáró alváz, kisbusz vonalon mozog. Ebből a bemutató helyszínén a dobozos és a platós volt ott, nekem utóbbi jutott, szimpla kabinnal és 3,5 tonnás össztömeggel. Kicsit fura, hogy csak gombos indítással rendelhető a kocsi, de mivel kvázi fapados modell, így az ajtókat hagyományosan, a kulcs megnyomásával nyitjuk.

A fülkébe beszállva minden a helyén volt, a gombokat könnyedén megszoktam és elértem. Néhány gyártó kezd leszokni a pohártartókról, ez itt szerencsére nem volt érzékelhető, az ajtóból se okozott nehézséget kivenni az üdítőt. És micsoda meglepetés, a Mercedes tervezőinek sikerült úgy elhelyezni a váltót, hogy konzol ne nyomja a sofőr lábát.

A 2,1 literes, 143 lóerős motort csendesebbnek találtam, mint az előző modellben, de az erősebb modellnek kellemetlenebb a hangja. Ebben a hatos kézi váltóban jól eltalálták a fokozatokat, kellemesen suhantam a Ferihegy környéki utakon. Persze nem volt terhelés a járműben, így ez annyira nem nagy kunszt. A kocsi rendelhető még 114 és 163 lóerős 2,1 literes és 3 literes sorhatos 190 lóerős motorral is. Mindegyik motor megfelel a környezetvédelmi normáknak, amihez persze AdBlue is kell. Ennek a tartályát megnövelték, így nem kell olyan gyakran utántölteni. Az olajcsere-periódus hivatalosan normál használat mellett 40 ezer km.

A platós kialakítás miatt könnyedén megtekinthettem a hátsó futóműnél a két újdonságot. Az egyik az üvegszál erősítésű laprugó, ami nem nagy újdonság, de annyira még nem elterjedt. A másik inkább valami hiánya. Ugyanis az általam vezetett modell egyike volt az első fronthajtású Sprintereknek. A háromféle hajtáshoz (a 4x4-et is beleértve) háromféle váltó is dukál. Így a mindegyikhez rendelhető 6 fokozatú kézin kívül a fronthajtásoshoz 9 sebességes, a hátsókerekeshez pedig 7 sebességes automata választható.

A fronthajtásos dobozos modell saját tömege 50 kg-mal kevesebb, mint az azonos méretű hátsókerekesnek, így a hasznos tömeg 1,5 tonna lehet. Ráadásul 8 centivel alacsonyabb a rakodási magassága is, ami dobozos verziónál konkrétan 56 centi. A legnagyobb Sprinter 5,5 tonna össztömegű, 17 köbméter bármi fér be a raktérbe, egészen 3,5 tonna tömegig.

A vezetett szimpla kabinos alváz nettó ára 7,298 millió forint. A bevezető alapár a dobozosnál nettó 5,899 millió forint, ami egy rövid, PRO felszereltségű modellt takar 114 lóerővel, 9,5 köbméteres raktérrel és fronthatással. Az árban benne van az szervizcsomag, ami 120 ezer kilométerig vagy 4 évig nyújt garanciát és karbantartási támogatást.