A haszonjárművek piacán nincs akkora pörgés, mint a személyautóknál, 8-10 évig simán kitartanak. A D-Max is 8 évig bírta, apróbb változtatásokkal.
Az előző D-Maxot még 2012-ben énekelte meg Zirig Árpi, aztán rá pár évre volt egy facelift. Közben fejlődtek a motorok, az eredeti 3 literes dízelt előbb a 2,5-es, végül az 1,9-es váltotta, miközben a teljesítmény 160 lóerő felett maradt végig. Ez maradt is, csak már a kor követelményeinek megfelelően AdBlue-val súlyosbítva.
A motorhang korábban hát, nem volt a legszebb, persze a 4 hengeres dízelé ritkán szép. Valamit sikerült mókolni azért vagy csak a zajcsillapítás lett komolyabb, de már kellemesebb frekvenciákat pendít meg. A bemutatón alapvetően a terepes tulajdonságait tudtuk kipróbálni. Ezen a téren a legkomolyabb újítás, hogy már gyárilag is lehet manuálisan zárható hátsó difit kérni, amit felezőben kapcsolhatunk.
Az összkerékhajtás a pickupoknál jellemző módon kézzel kapcsolható, a felező persze nem, a hátsó difit pedig csak 4L-ben lehet aktiválni. Az erőt fele-fele arányban adja le előre és hátra a rendszer. Bár az autóra nehezen lehetett volna terepre alkalmatlanabb gumikat találni, riszált is rendesen, de azért végigment a Drivingcamp alaposan felázott, sárral borított útjain és a siratófalon.
Bár jól teljesített terepen, de arra azért nem árt figyelni, hogy a pickup nem terepjáró (elsősorban a hosszú tengelytáv miatt), hanem egy jó terepképességű teherautó. A terepezéshez kapcsolódik a külső dizájn terén a hátsó lökhárítón történt változtatás, az előzőn lévő műanyag díszítőelemeket láttam már távozni az autóról, ez az új forma talán jobban ragaszkodik.
A külső változott, kicsit vadabb lett, hangsúlyosabb vámpírfogakat kapott, abból is mindjárt négyet. Hátul a már említett lökhárító kevésbé emelkedik ki az autóból, ezzel a hátsó terepszöget is javítva. Amúgy az új modell minden értékében jobb, az első/hátsó terepszögei, illetve a hasmagassága is javult pár fokot/centit.
Változások az előző D-Maxhoz képest
2012 | 2020 | |
Plató adatok | ||
Hossz (mm) | 1552 | 1571 |
Teljes szélesség (mm) | 1530 | 1590 |
Szélesség a kerékdoboknál (mm) | 1120 | 1122 |
Falmagasság (mm) | 465 | 490 |
Rakodási magasság (mm) | na | na |
Teherbírás (kg) | 1030 | 1040 |
Fordulókör (m) | 13,1 | 13 |
Külső adatok | ||
Hossz (mm) | 5295 | 5265 |
Magasság (mm) | 1785 | 1790 |
Szélesség (mm) | 1860 | 1870 |
Tengelytáv (mm) | 3095 | 3125 |
Első terepszög (fok) | 29,4 | 30,5 |
Hátsó terepszög (fok) | 22,4 | 24,2 |
Szabad hasmagasság (mm) | 225 | 240 |
Vontathatóság (fékezett, kg) | 3500 | 3500 |
Belülről nem olyan nagy a változás, amíg be nem ülünk. Én már jó pár éve vezetek D-Maxot, így azt kell mondanom, ez nem is olyan nagy baj, nem kell mindig űrhajót csinálni, pláne nem egy alapvetően munkára szánt autóból. Azért indításkor már egy csinos 3D-s pickup animálódik a színes kijelzőn, és a számtalan felvillanó kontroll lámpa is arra utal, hogy az autóba bekerült az összes ma ismert 3-4 betűs extra, mint például az adaptív tempomat vagy a ráfutás-érzékelő vagy a pickupoknál gyakran hasznos vontatmány lengését csillapító elektronika.
Olyan kényelmi és biztonsági extrák is megtalálhatók az autóban, mint például ami álló helyzetben, D-be rakott automata váltónál véletlen gázadásra nem engedi az előttünk lévő bármibe (fal, másik autó, nagypapa) belefúródni az autót. De tapasztalatom alapján egy ekkora autónál a hátsó keresztforgalom figyelő is jól tud jönni tolatáskor.
A középkonzol kapott egy érintős kijelzőt, ami a rádió/zenelejátszáson felül Andorid Auto és Apple Carplay képes, viszont emiatt is az amúgy is gyorsan avuló fedélzeti navigációt kihagyták. Lejjebb nézve látható a másik nagy változás, a kétzónás klíma. Alá került a 4x4 módváltó tekergetője a szokásos 2H/4H/4L lehetőségekkel. Az USB portok száma nem változott, elöl egy mindent tudó, hátul egy csak töltésre képes, ez is nagyon praktikus, más márkák is követhetnék.
Szerencsére maradt a helyén a vészvillogó gombja is, néhány autón elég rendesen el tudják rejteni. A műszerfal tetején lakó tároló ajtaja régebben nehezen volt zárható, de átdolgozták a záró mechanizmust, így remélhetőleg ez a probléma se probléma többé. És szerencsére megmaradt a dupla kesztyűtartó is, én speciel a felsőbe a pont oda passzoló dobozos üdítőket szoktam elhelyezni.
Kicsit aggódtam, hogy megvariálják a hátsó szektort, de maradt a fel és le is hajtogatható üléssor. Ez azért praktikus, mert ha olyan cuccokat visz az ember, amit nem akar betenni a platóra, itt is elég nagy helyet tud biztosítani, és az esetleges ládák, miegymások se tehetnek kárt az ülések kárpitjába, bőrébe.
Az autó első tapasztalatra nem változott hátrányára, még mindig egy jó munkaautó, csak a kor szellemére felhúzva, a szükséges helyeken megerősítve és átdolgozva. A felszereltségi szintek nem változtak, a fapad a kétszemélyes L (7,999 millió Ft + áfa) a csúcs az LS Plus, amit megfejelhetünk még az automata váltóval (10,599 millió + áfa).