Kényelmesebb, mint egy kézi váltó, autószerűbb, mint egy CVT, takarékosabb, mint egy hagyományos automata, de az automatizált kézi váltó akkor is egy szánalmas zsákutca. Különösen a dupla kuplung óta.
Megvan a Wayne világa klasszikus jelenete, ahogy a fiatalok egy AMC Pacerben ülve headbangelnek? Mindig ez jut eszembe, ha egy automatizált kézi váltós kocsit − különösen, ha egy Smartot − vezetek. A robot által működtetett kuplungtól ugyanis pont ugyanúgy bólogatnak az utasok, mint a videóban 1:50 környékén a fiatalok. Csak az üvöltő gitárzene hiányzik.
Essünk túl a nehezén: sajnos a nyakrángatós, bólogatós mozgásokat a Honda Jazz i-Shift is produkálja. Sokkal kevésbé durván, mint a Smart, még az Opel Easytronic, a Citroën Sensodrive, az Alfa Selespeed vagy a BMW SMG váltóinál is finomabban kezeli a tengelykapcsolót, de a szerkezet közel sem hibátlan.
Persze kényelmesebb, mint egy kézi váltó, hiszen az automatika mindent intéz helyettünk. Ez egyébként a Jazzben annyira könnyeddé, ingerszegénnyé teszi a vezetést, hogy a pesti dugóban háromszor majdnem összetörtem a piros Hondát. Annyira kevés odafigyelést igényel a vezetése, hogy az ember kicsit elgondolkodik, és nem veszi észre, ahogy megáll előtte a sor. Még szerencse, hogy a vészfékasszisztens, a blokkolásgátló és úgy összességében az egész fékrendszer elég hatékony.
A CVT váltóval szemben az i-Shift kihúzatja a fokozatokat, és tényleg kapcsol is, ezért sokkal autószerűbbnek tűnik, mint a padlógázra gyorsításkor a motor teljesítménycsúcsára, 6347,5 percenkénti fordulatra belőtt, robogószerű CVT, amiben mindig az az érzése a vezetőnek, hogy folyamatosan csúszik a kuplung. Az i-Shifttel ilyen gondok nincsenek, bár a kuplung csúsztatása egy emelkedőn elindulás vagy a mélygarázs rámpájára felállás erejéig bizony jelent neki égett szagú nehézségeket. Az egész rendszert olyan érzés használni, mintha egy kezdő vagy egy ilyesmire kevésbé fogékony, falábú sofőr kezelné a kuplungpedált. De úgy tűnt, a robot sajnos sohasem lesz elég gyakorlott.
Pedig az i-Shift nem növeli a Jazz fogyasztását, ellentétben a hagyományos automatákkal. Nekem 6,5 literes átlag jött ki bejáratósan, sok városi araszolgatással, kevés autópályával és még kevesebb országúti vidámkodással. A váltó vezérlése úgy váltogatja a fokozatokat, mintha egy ECO kijelzőt követne szigorú áhítattal.
Ennek örömére sajnos előfordulnak olyan, homlokgyöngyöztető pillanatok, hogy egy gyors sávváltás miatt 60-nál beletaposunk a gázba, de a váltó hatodikban van. Ilyenkor eltelik vagy két másodperc, amíg az i-Shift visszapakol harmadikig, felpörög a motor, és ugrásra kész lesz a Jazz. A lyukban pedig már rég egy kamion gurul.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
