Kevésbé harmonikus, kevésbé attraktív, mint olasz eredetije, a Fiat 500. A régi Ka sosem volt akkora ikon, mint az egykori Cinquecento; ráadásul a Ford nem is tudta olyan jól újrafogalmazni a Kát. Egyvalamiben viszont sokkal jobb a Fiatnál.
Már megint a globalizáció! Magyarként egy spanyol szigeten (szlovén chartergéppel) vezettem az amerikai autógyártó német leányvállalatának új autóját, amely egy olasz típus mutációja. Mellesleg Lengyelországban gyártják.
A Fiat 500 és a Ford Ka műszakilag nagyjából ugyanaz az autó. Közös padlólemez, közös motorok, ugyanaz a belső elrendezés, azonos tengelytáv. És az 500-as már hónapok óta látható, vezethető, kapható. A Fordnak alaposan fel kellett kötnie a gatyát, ha saját jól bejáratott, de azért jóval súlytalanabb típusjelzésével akar megküzdeni a kis olasszal.
A történelmi hendikep mellett a Ka még némi műszaki hátrányt is elszenvedett: egyelőre csak 69 lóerős benzin-, illetve 1,3 literes dízelmotorral készül – az 1,4 literes benzinmotort, amivel igazán dinamikus lehetne, megtartotta magának a Fiat.
Elnöki köszöntő
John Fleming, a Ford of Europe elnök-vezérigazgatója ír a Káról. Csak nekem tűnik mindez büszke atyai bemutatás helyett mentegetőző magyarázkodásnak?
A (mármint az első) Ka a Ford számára mérföldkőnek bizonyult. Új életet lehelt kisautó-palettánkba (A Fiestába? – a gonosz szerző), és bebizonyította, hogy a tetszetős és komoly vezetési élményt nyújtó autók valóban márkánkhoz csalogatják a vásárlókat. A Fordnál ma is a Ka vevőköre a leghűségesebb. Annak ellenére, hogy a modell ilyen sokáig tetszést aratott, tudtuk, hogy eljött az ideje a modellváltásnak, és új Kát kell piacra dobnunk.
Amikor arról születik döntés, hogy megfizethető árú rétegmodellt építsünk, gyakran előnyösebb partnert keresni a gyártáshoz. Ebben az esetben a Fiat – a maga jelentős hagyományaival a kiskocsik területén – logikus választás volt, és már a korai tárgyalások során bebizonyosodott, hogy a két cég megközelítése jól megfér egymással.
A Ka-val kapcsolatos legfontosabb dolgok már a fejlesztés kezdetén világosak voltak. Az autónak úgy kell mozognia az úton, mint egy Fordnak, ugyanakkor legyen meg benne a merész és örömteli szellemiség, ami oly népszerűvé tette az első Kát. Ezért ahelyett, hogy a retróutat választották volna, tervezőink felhasználták a Ford legújabb kinetikus formanyelvét, hogy kívül-belül friss és modern autót alkossanak. Vidám orr-részével és különleges hátsó traktusával elérték azt, hogy a Ka minden más autóval összetéveszthetetlen.
A Ford menetdinamikával foglalkozó mérnökeinek erőfeszítései révén az új jármű igazi Fordként mozog az úton, s ugyanaz a gokartos érzés jellemzi, mint az első generációt. Valamennyi kis Fordhoz hasonlóan a Ka kényelmes, biztonságos, praktikus, és olcsó a fenntartása. Ha ehhez hozzávesszük még a Ka különleges szellemiségét, biztosak lehetünk benne, hogy az új Ka a kisautó-vásárlók következő generációjának kedvence lesz.
Különösen a retróút szándékos kerüléséről szóló rész tetszik: milyen retróról lehetne szó egy ’96-ban bemutatott típus esetében??? Én magamnak valahogy így fordítom ezt le: Kedves emberek: kellett valami kisautó, hogy ebből a piacból se maradjunk ki. Viszont se ötletünk, se pénzünk nem volt egy rendes fejlesztéshez. Így hát jobb híján betársultunk az olaszokhoz, átrajzoltuk az 500-ast, mókoltunk valamit a futóművel, és most reméljük, hogy – bár semmi különöset nem kínálunk a Kával – néhányan pont ezt választják a szebbnél szebb, jobbnál jobb mai városi minik közül.
Nemrég voltam a Fiesta nemzetközi bemutatóján is. Ég és föld volt a különbség a két rendezvény hangulata között. Pedig az is egy koprodukció, és a Mazda éppúgy hamarabb dobta piacra a saját változatát (Mazda2), mint a Fiat, de a Fiesta valahogy sokkal meggyőzőbbre sikerült új, izgalmas, érdekes, hangulatos autó, amire sokkal inkább büszke Ford, mint a Ka-ra.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
