Hogy viszonyul a Ford az 500-hoz?

Próba: Ford Ka - 2009

2008.10.30. 02:20

Kevésbé harmonikus, kevésbé attraktív, mint olasz eredetije, a Fiat 500. A régi Ka sosem volt akkora ikon, mint az egykori Cinquecento; ráadásul a Ford nem is tudta olyan jól újrafogalmazni a Kát. Egyvalamiben viszont sokkal jobb a Fiatnál.

Már megint a globalizáció! Magyarként egy spanyol szigeten (szlovén chartergéppel) vezettem az amerikai autógyártó német leányvállalatának új autóját, amely egy olasz típus mutációja. Mellesleg Lengyelországban gyártják.

A Fiat 500 és a Ford Ka műszakilag nagyjából ugyanaz az autó. Közös padlólemez, közös motorok, ugyanaz a belső elrendezés, azonos tengelytáv. És az 500-as már hónapok óta látható, vezethető, kapható. A Fordnak alaposan fel kellett kötnie a gatyát, ha saját jól bejáratott, de azért jóval súlytalanabb típusjelzésével akar megküzdeni a kis olasszal.

A történelmi hendikep mellett a Ka még némi műszaki hátrányt is elszenvedett: egyelőre csak 69 lóerős benzin-, illetve 1,3 literes dízelmotorral készül – az 1,4 literes benzinmotort, amivel igazán dinamikus lehetne, megtartotta magának a Fiat.

Elnöki köszöntő

John Fleming, a Ford of Europe elnök-vezérigazgatója ír a Káról. Csak nekem tűnik mindez büszke atyai bemutatás helyett mentegetőző magyarázkodásnak?

A (mármint az első) Ka a Ford számára mérföldkőnek bizonyult. Új életet lehelt kisautó-palettánkba (A Fiestába? – a gonosz szerző), és bebizonyította, hogy a tetszetős és komoly vezetési élményt nyújtó autók valóban márkánkhoz csalogatják a vásárlókat. A Fordnál ma is a Ka vevőköre a leghűségesebb. Annak ellenére, hogy a modell ilyen sokáig tetszést aratott, tudtuk, hogy eljött az ideje a modellváltásnak, és új Kát kell piacra dobnunk.

Amikor arról születik döntés, hogy megfizethető árú rétegmodellt építsünk, gyakran előnyösebb partnert keresni a gyártáshoz. Ebben az esetben a Fiat – a maga jelentős hagyományaival a kiskocsik területén – logikus választás volt, és már a korai tárgyalások során bebizonyosodott, hogy a két cég megközelítése jól megfér egymással.

A Ka-val kapcsolatos legfontosabb dolgok már a fejlesztés kezdetén világosak voltak. Az autónak úgy kell mozognia az úton, mint egy Fordnak, ugyanakkor legyen meg benne a merész és örömteli szellemiség, ami oly népszerűvé tette az első Kát. Ezért ahelyett, hogy a retróutat választották volna, tervezőink felhasználták a Ford legújabb kinetikus formanyelvét, hogy kívül-belül friss és modern autót alkossanak. Vidám orr-részével és különleges hátsó traktusával elérték azt, hogy a Ka minden más autóval összetéveszthetetlen.

A Ford menetdinamikával foglalkozó mérnökeinek erőfeszítései révén az új jármű igazi Fordként mozog az úton, s ugyanaz a gokartos érzés jellemzi, mint az első generációt. Valamennyi kis Fordhoz hasonlóan a Ka kényelmes, biztonságos, praktikus, és olcsó a fenntartása. Ha ehhez hozzávesszük még a Ka különleges szellemiségét, biztosak lehetünk benne, hogy az új Ka a kisautó-vásárlók következő generációjának kedvence lesz.

Különösen a retróút szándékos kerüléséről szóló rész tetszik: milyen retróról lehetne szó egy ’96-ban bemutatott típus esetében??? Én magamnak valahogy így fordítom ezt le: Kedves emberek: kellett valami kisautó, hogy ebből a piacból se maradjunk ki. Viszont se ötletünk, se pénzünk nem volt egy rendes fejlesztéshez. Így hát jobb híján betársultunk az olaszokhoz, átrajzoltuk az 500-ast, mókoltunk valamit a futóművel, és most reméljük, hogy – bár semmi különöset nem kínálunk a Kával – néhányan pont ezt választják a szebbnél szebb, jobbnál jobb mai városi minik közül.

Nemrég voltam a Fiesta nemzetközi bemutatóján is. Ég és föld volt a különbség a két rendezvény hangulata között. Pedig az is egy koprodukció, és a Mazda éppúgy hamarabb dobta piacra a saját változatát (Mazda2), mint a Fiat, de a Fiesta valahogy sokkal meggyőzőbbre sikerült új, izgalmas, érdekes, hangulatos autó, amire sokkal inkább büszke Ford, mint a Ka-ra.

Az oldalról ajánljuk

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek  figyelmeztetnek a felújítási munkákra
  • Hírek

Új táblák az M7-esen: szomorú és vidám fejek figyelmeztetnek a felújítási munkákra

Mókásak és hasznosak. Újdonság az is, hogy Velencénél új híd épül a gyalogosoknak, bicajosoknak a sztráda felett.

tegnap, 17:38
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Végig Amerikán
  • Szerelem

Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)

Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.

március 16., 09:58
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
  • Hírek

Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó

Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.

március 16., 07:13
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

március 16., 07:14
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
Minden dízeles lázálma egy gázos Duster
  • Tesztek

Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential

A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.

március 17., 05:55
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

március 16., 17:08
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
  • Hírek

Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét

Az eredmény egészen szórakoztató lett.

március 16., 14:13
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
  • Hírek

Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors

A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.

március 16., 12:12
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
  • Hírek

Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója

A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.

március 16., 15:33
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

március 16., 16:25
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
  • Hírek

(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform

Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.

március 16., 11:12
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szent
  • Közélet

A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei

A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.

március 16., 13:30
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37