Hogy viszonyul a Ford az 500-hoz?

Próba: Ford Ka - 2009

2008.10.30. 02:20

Ibiza repterén mutatós, tarka sorokba rendezve várt bennünket a sok színes Ka. Tetszett a csontszín, a pasztellzöld, a halványpiros – de véletlenül sikerült kiválasztanom a legfelháborítóbb színt. Azt hiszem, ezt hívják az éltesebb hölgyek ciklámennek.

A Ford szerint a Ka külseje jellegzetesen fordos, csupa Kinetic Design az egész. És ebben teljesen igazuk is van. Amikor megálltunk fotózni, sok járókelő megcsodálta, és mindenki felismerte. Nézd csak, szóltak oda a fiúk a lányoknak: itt az új Fiesta. És nézték, és tetszett nekik.

Néha nekem is. Időnként kifejezetten csinosnak tűnt, bizonyos szögekből már-már megkívántam. Ellenben néha, különösen teliben hátulról szemlélve az jutott eszembe: nahát, ha lenne háromajtós Matiz, akarom mondani, Spark, az pont ilyen lenne. Magas, pufi, keskeny, esetlen. Akár sportos, akár duci, egy biztos: az 500-as formájának kényszerű átalakítása sokat rontott a kisautó összképén.

Viszont a Cinquecento púposítása hozott egy nagyon fontos és nagyon hasznos előnyt: helyet a hátsó traktusban. Ha a kis Fiat második üléssora és a villamos között kéne választani, inkább az utóbbival utaznék. De a Ka hátsó ülésén elkucoroghat akár a magamfajta testes családapa is. Térde a támlában, feje a tetőben, persze, de a feladat megoldható.

A csomagtartóban is jelentős a Ford formatervező munkájának járulékos haszna: az 500-as 185 litere helyett 224 literes a puttony. Az a 39 liter nem a világ, de ha azt mondom, hogy majd’ negyedével több cucc fér be, mint a Fiatba, az már valami.

A Ka belsejének megtervezésekor még kevesebb fogódzója volt a Fordnak, mint az 500-as vaslemezeinek átrajzolásánál. Adott a műszerfal, a váltó helye, még a kapcsolókat is ugyanoda kellett tenni, ahol a Fiatban vannak. Mégis sikerült úgy átalakítani az enteriőrt, hogy a Ka belseje alig-alig emlékeztet arra, amiből faragták. Az egész átlátható, használható, nem rossz; a kormány és a középkonzol színes betéteit, a légbeömlők keretét látványos festéssel emelték ki. Manapság fontos szempont a testreszabhatóság: mintás kárpitok, csinos matricák, komplett optikai csomagok (Grand Prix, Digital Art fantázianéven) választhatók a Ka-hoz.

Bond Ka

A felcsicsázott, felmatricázott változatokat is kipakolták elénk a bemutatón, de a leglátványosabb Ka az új James Bond-film egyik csajának kocsija volt. Az aranyszínű, belül bézs-aranyra dekorált kocsit még különböző hidrogénüzemre utaló feliratokkal is ellátták. Amikor senki nem nézett oda, felnyitottam a motorháztetőt: sima benzinmotort találtam alatta. Már előre készültem, hogy majd itt és most leleplezem a Ford ordas hazugságát, de a sajtótájékoztatón a gyári emberek önszántukból bevallották: tüzelőanyag-cellás, világmegmentő Ka egyelőre csak a filmben van.

A bemutató első napját, a tesztút első száz kilométerét az 1,2 literes, 69 lóerős benzinmotorral küzdöttük le. Szó szerinti küzdelem volt: a kis négyhengeres szánalmasan gyenge. Bár a Ford a sajtóanyagban nagyon mondta, mennyire pörgős, agilis a motor – valójában nem az. Nehezen pörög fel, semmi nyomatéka, a legkisebb emelkedőt is megérzi, azonnali lassulással jelzi gazdijának. Városban elég lehet (ott se nagy élvezet, de azért az ötvenes robogók elől nem kell lehúzódni vele), országúton viszont rettentően kevés.

A Ford emberei a sajtótájékoztatón a futóműről beszéltek a legtöbbet. Más rugók, más szilentek, módosított áttételű kormánymű az 500-ashoz képest, és besuvasztottak egy kanyarstabilizátort a hátsó hídba. Ettől tényleg jobb, kevésbé billegős, nagyobb tempónál kontrollálhatóbb a Ka, de azért csaknem ugyanúgy pattog és bólogat, mint a Fiat. Ha át is hangolták a futóművet, azért a méretek maradtak.

A benzines tesztautónál viszont egy ügyes húzással sikerült sokat rontani a futáson: látványos 16 colos kerekeket tettek rá, széles gumikkal. Na, ez aztán teljesen agyonvágta az egyenesfutást, és a nehezebb, jobban tapadó abroncsok csak további terheket raktak szegény motor amúgy is gyönge vállaira.

A régi Ka a régi 1,3-assal sokkal dinamikusabb volt. Megnéztem: ez az új 940 kilót nyom, a régi 890 kiló volt, és 2002-től már nemcsak 60, hanem 70 lóerős benzinmotorral is lehetett kapni. Na mindegy, ez már történelem, örüljünk a szép új világnak.

Ez különben sokkal könnyebb a dízelben. A Fiat pici motorja alul tökéletesen halott, de 1500-1700 körüli fordulaton már magához tér a kómából, és hátára kapja a dízelként már 1055 kilós Kát. (De szép képzavar: hiszen saját magát is hátára kapja ezzel.) A TDCi felirattal álcázott JTD-vel már előzni is lehet néha. A dízel tesztautóban csak manuális klíma volt, és kerekei is csak 14 hüvelykesek voltak. Ezzel árban nagyjából ott lehetett, mint a digitális légkondis, üvegtetős benzines. Hát egyértelműen a dízelt vinném haza.

Kattintásra videó indul

Kattintásra videó indul

Nehéz lenne megjósolni, mennyire lesz sikeres a Ka; a kisautó majdani árának ismerete nélkül pedig szinte lehetetlen. Márpedig egyelőre árat nem tudunk. A kocsi decemberben érkezik, akkor kapunk árlistát is. De ha jóval olcsóbb is lesz az 500-asnál, akkor sem vennék mérget arra, hogy a városi kisautókra vágyók lerohanják majd a Ford-szalonokat. Igaz, hogy a Ka nagyobb és jobban kihasználható autó, mint az 500, de van ott a piacon a sok egyéb pici autó között még valami.

Mindkettejük közös őse, a még nagyobb, még jobban kihasználható Panda. Ugyanezek a motorok, ugyanez a váltó, öregedő, de máig jópofa forma. Ráadásul kétszer annyi ajtaja is van, mint a fiatal utódoknak. És sokkal több fejtere hátul. Na, melyik kéne?

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21