Ha nem bökne, kéne. Dízellel még inkább

2005.09.05. 07:45

Adatlap Chevrolet Korea Kalos Elite - 2004

  • 1399 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 95 LE @ 6200 rpm
  • 131 Nm @ 4400 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    11.1 másodperc
  • Végsebesség:
    176 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    7.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    8.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    6.1 l/100km
  • 3 059 000 Ft

Az új Swift óta először éreztem magam kellemesen egy olcsó tömegautóban. Semmi fakszni, csak kipattanok-bepattanok, ide megyek, oda megyek. A hétköznapok járműve, konzervatív európai stílusban, amerikai logóval, Koreából.


A háromajtós Kalost már az európai bemutató alkalmával feldolgoztuk. 1,2-es vagy 1,4-es benzinmotor (ez utóbbi 8 és 16 szeleppel egyaránt létezik, de nálunk csak a sokszelepes kapható), visszafogottan divatos formaterv kívül, visszafogottan unalmas belül, meglehetősen olcsón. És most ez az átlagos tucatautó az én kezeim közé került. Nagy összegben fogadtam volna rá, hogy gyűlölni fogom, de nem. Sőt, kifejezetten tetszett.


Simogatni való domborulatok

Esztétikailag mindenképp. Eleve nagyon szép volt a tesztautó színe. Igaz, hogy a kasztni hosszához képest elég magas, mégis jók az arányai. Tetszik a dinamikus, ék alakú horpasztás az oldalán, az alig észrevehető, mégis fickós sárhányó-domborítások. A tükörház dizájnja, a suhanást imitáló, hátrafelé mutató kis nyíl is mívesebb munka, mint a kategóriától elvárható. Ötletesek a csíkos helyzetjelzős fényszórók, jó a Chevy logo alá húzott krómcsík, ami kiragyog az autó orrából. A hátulnézet is egyszerre könnyed, masszív és sportos.


Na ugye!

A Kalos nem csak nekem tetszik. A Daewoo (ugye a Kalost még dévúnak anyakönyvezték) nem véletlenül választotta a kisautó nevéül a "gyönyörű" görög megfelelőjét.

Különben a Kalos formatervét - hírszerkesztőnk tudomása szerint - az Italdesign először a nem épp csúnya autóikról híres olaszoknak készítette, ez lett volna a Punto II. Azért nem ez lett az, mert a Fiat Centro Stile, a gyári tervezőműhely olcsóbban dolgozott saját maguknak. Giugiaróék ott álltak tanácstalanul, kezükben a kész tervvel, aztán jött a Daewoo, és megvette.

Kimondottan csinos kis jószág tehát, különösen ebben a ragyogó pirosban. Sokan megnézték, utána fordultak, és nekem is mindig jó érzés volt felfedezni a kis piros ékszert az utcán, a parkolóban, vagy akár reggelente a ház előtt. Az aranykereszt is sokat öltöztet rajta, a háromajtós Chevy Kalos szebb és elegánsabb, mint a háromajtós Daewoo Kalos lenne.

A Kalos három felszereltségi szintben létezik, az Elite és Premium fantázianevű csúcskivitelekhez - azaz az 1,4-es motorhoz - csinos kis szárny is társul, ami tovább erősíti az autó sportos, fiatalos, erőteljes identitását. Jól van, tudom, hogy Ferrarikról nem áradoznak ennyit, mint én most erről a koreai kiskocsiról, de ez egy ilyen darab, minél tovább nézegeti az ember, annál jobban tetszik neki. Nekem.


Jól áll neki a nagyautós kormány

A belsejével már vannak gondok, a Kalost bentről már csak az ár- és méretkategórián belül lehet szeretni. Sok a műanyag, de ezt ellenpontozzák a jó minőségű és bőven adagolt textilbetétek, no meg az ülések kellemes tapintású kárpitozása. Sokan nem szeretik, ha bentről látszik az autó színe; a Kalos lemezeit mindenütt eltakarja a műanyag, kár, hogy az A-oszlop esetében a pirosra fújt vas helyett sorjás műanyagban gyönyörködhetünk. Szép, nagyautós, sevis, már-már méltó a jelre a jókora, bőrbevonatú négyküllős kormánykerék.

Szerepjáték a Kalosszal


A kormánnyal kapcsolatban kaptam az első pofont a Kalostól. Ahogy elindultam a GM központi telephelyéről, egy Vad Teherautó (Életerő: 100, Tapasztalat: 30, Ügyesség: 10) támadt rám, a Rátolatás félelmetes fegyverével. Én a frissen átvett Kalosban (Életerő: 10, Tapasztalat: 3, Ügyesség: 2) Dudálásmágia segítségével próbáltam hárítani, de hiába nyomtam ököllel a kormány közepét. Az csak horpadt, de nem szólt. Próbára tettem Szerencsémet és ezúttal Fortuna mellém állt: a teherautó elvétett. Ezután rükvercbe kapcsoltam és Elmenekültem, lemondtam Tapasztalat-pontjaim számának növeléséről. Azóta tudom, hogy a kormány két felső küllőjét kell nyomni, ha akusztikus jelét akarjuk adni létezésünknek.

Hátra beszállni mindkét oldalról kihívás ...

Ha a hátsó ülésre is akarunk pakolni, netán embereket szeretnénk szállítani, újabb nehézségekkel kell szembenéznünk. A bal első ülés támlabillentéskor nem csúszik előre. A jobb viszont előrecsúszik, de utána visszabillentéskor nem akad meg, csak ha előbb teljesen hátratoljuk, és eltörjük az utas térdét. Különben hátul is egész tágas a Kalos, magam mögött egész jól elfértem, egyéves kislányom gyerekülésben nemkülönben.

Mármint nem maga mögött, hanem énmögöttem. Akiket a háromajtósokban hátul gyakran elővesz a klausztrofóbia, bizonyosan örülnek a Kalos kibillenthető hátsó ablakainak. Tudom, nem nagy szám, mégis megemlítem, hiszen a GM konszern nem mindig ilyen bőkezű, az Astra GTC-ben például nem volt ilyen extra.


... de ha már bent vagyunk, jó sorunk van.

Aztán olyasmiken hullámvasutaztak még érzelmeim, hogy a jobb első ajtó elég nehezen csukódott, minden utas többször is becsapta, mire rendesen zárt. A slusszkulcs csak nehézkesen talál be a gyújtáskapcsolóba, tán idővel bekopik. Lenyűgöző ellenben a középkonzolból elősikló dupla pohártartó, ez is tiszta Amerika. Viszont nincs tükörtakaró a napellenzőben.

Ellenben a Kalos kis kártyatartóval kedveskedik a tükörállító kapcsoló alatt. Ugyanakkor az ablakemelő nem automata. Viszont kiválóan fog, és pontosan adagolható a kézifék. Hatásos, gyors és csak minimális mértékben büdös a légkondi, viszont a ventilátor már egyes fokozatban is nagyon erősen küldi a levegőt. És ott van messze előretolva egy kis zöld kvarcóra, ami egyszerre praktikus és avíttas.


A támla osztott, az ülőlap egyben billen

Ugyanilyen kettősség jellemzi a csomagtartó átalakíthatóságának megoldását is. A támla 1/3 - 2/3 arányban ledönthető, de ha sík padlót akarunk, azt csak az ülőlap mindhárom harmadának előrebillentésével kapunk, mivel a pad egy darabból készült. Így lehet 220 literből 980-at csinálni.

Összességében tehát a háromajtós (majdnem azt írtam, Daewoo, sose szokom meg) Chevrolet Kalos bár viszonylag olcsó, mégis vállalható jármű, olyan fícsörökkel, amikre büszkék lehetünk, amikor hasonszőrű státuszú barátaink társaságában azon vitatkozunk, ki választott jobban. A legolcsóbb darab az 1150 köbcentis, 72 lóerős Direct kétmillió forint alatt maradt, de klímás, szárnyas, ABS-es szép csúcsmodellünk is kijön 2,7 millió forintból.

Kalos vásárlásakor kizáró ok lenne-e

Van azonban egy ok, ami miatt sohasem vennék ilyent: a Kalos középkonzolja Budapesttől Debrecenig szép kék foltot nyomott a térdemre; figyelem, tehát aki Kalos vásárlásán gondolkodik, mindenképp tegyen vele próbautat, és figyelje a térdét!

Koreai Chevy egyelőre nem létezik dízelmotorral, márpedig én rendkívül érzékeny vagyok, ha tömegmodellek üzemanyagfogyasztásáról van szó. Kétszer tankoltam, jobbára országúton autóztam 100-120-as utazóval; egy ízben 7,5, egy ízben pedig 7,04 litert mértem száz kilométerre. Ez pedig cseppet sem kisautós adat. A gyár szerint hét liter a vegyes üzemű átlagfogyasztás. Néhány konkurens, csak úgy találomra válogatva: C3 1,4 16V, 90 ló: 6,0 liter. Renault Clio 1,4 16V 98 ló: 6,7 liter. Seat Ibiza 1,4 16V 100ló: 6,7 liter. Nissan Micra 1,4 16V, 88 ló, 6,3 liter.


Eltitkol nyolc szelepet

Ha nagyon-nagyon menne, ezt az enyhe falánkságot meg lehetne neki bocsátani. A szárnyas, piros tesztautó azonban közel sem volt olyan dinamikus, amilyennek kinéz. Egészen addig meg voltam győződve róla, hogy a motor nyolcszelepes, míg fotózáskor meg nem láttam a motorháztető alatt a büszke E-TEC II 16V feliratot. Nahát, 94 lóerő, a fene gondolta volna.

Ez a teljesítmény 6300-as fordulatszámon jelentkezik, ahova hétköznapi kalosozás alkalmával ritkán jut az ember. A kisautót nem kell pörgetni, alul is elegendően nyomatékos. A váltó fokozatkiosztását is jól eltalálták, akár már 50-nél ötödikbe kapcsolható, ilyenkor 1400-at forog a motor, és még épp nem rángat. 100-nál ennek megfelelően 2800 a fordulatszám. Nagyon pörgetni legfeljebb meredek előzéseknél érdemes, igazi teljesítménylépcsőt, ugrást sehol nem érezni.


A vadállatias száguldozást a váltó sem támogatja. A hosszú kar végére dekoratív bőrbigyó került, ennek tapogatása nagyobb élmény, mint a gyors váltáskor meg-megakadó szerkezet kezelése. Hiába piros és szárnyas, a Kalos mégiscsak egy alacsony árfekvésű közlekedési eszköz. Ami szép. És őszinte. Ami rossz benne, azt könnyű betudni olcsóságának, ami jó, annak meg nagyon lehet örülni.

Az oldalról ajánljuk

Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21