Anna nem tért meg
A Kuga frisseb, nagyobb, elegánsabb, viszont belül elég nyomasztó. A másfél éves Qashqai nem szerepelt rosszul.
A Kuga szép. Talán a legszebb modern kompakt SUV – na jó, ha eltekintünk az Alfa Crosswagontól , de kénytelenek vagyunk, mert a 156-ossal együtt csendben kimúlt. A Volkswagen Tiguan nem is igazán akar szép lenni, a Mitsubishi Outlander és Citroën C-Crosser kevésbé látványos, a koreaiakat meg már épp megszoktuk. A Kuga most nagyon kilóg a magyar forgalomból, és nemcsak mert nagy, hanem mert kivételes formatervezési pillanat eredménye. Ha egy márka egységesíteni akarja a formáit, és erre még ki is találnak egy fantázianevet, mondjuk hogy kinetic design, általában szánalmas, de mindenképpen gyengébb eredmények születnek.
Itt volt a Ford S-Max, ami szép és kinetic, az ember azt gondolná, ez a formanyelv pont megfelel egy hosszúkás, lapos orrú dologhoz, de asztalnál majd meghal. Aztán nem: a Kuga legalább olyan szép lett, hasonló vonalakból valami teljesen más.
És itt van még a Qashqai. A Qashqai inkább élőlény, sokkal közelebb van a szabadkézi rajzhoz, a Kuga az új Ford trend szellemében körzővel-vonalzóval készült. Viszont a fordosok átmentettek, illetve mit szépítsük, elloptak a Qashqairól két fontos dolgot: a motorháztetőt, és egyben az összképet is meghatározó két szép domborítást. A Qashqai duplán is érdekelt: annak idején én vetettem Annával, aki a kiadóm, és egy szeretett Peugeot 307-es meg egy jó, de az életkedvet leszívó Avensis után autót akart.
Egyetértettünk, hogy dízel nem kell, hál'isten, mert egyre jobban fáraszt mindig elmagyarázni, miértn nem érdemes dízelt venni. Megvette tehát a 2,0 benzines Qashqait öszkerékkel, mert minden télen kell menni síelni, ennélfogva ezen a télen Franciországban Annát le is tarolta egy kanyart elbénázó angol, de a francia kórházakról szóló történetekbe inkább nem megyek bele. A lényeg, hogy a Qashqait azóta is szereti, a Kugát ellenségesen méregette, mint ami a drága kis Qashqai életére tör.
A Fordnak egyszer már bejött. A Focus tíz éve az év autója lett, úgyhogy a Ford nem variál: azóta is az autós újságírók ízléséhez hangolja a futóművet. Ami egy szedán esetében még épp elfogadható, bár határeset, ha valaki a kényelmet szereti. Egy magas SUV-nál viszont tovább kell keményíteni a futóművet, hogy az autó le ne essen az útról, így hiába képzeli valaki a Kugát kényelmes nagy batárnak. Bár nagynak tényleg nagy.
Amilyen nagy, olyan szűkös, de legalábbis olyan a beltere, mintha kétszáz évvel ezelőtt egy durva lagziban annyira agyonzabáltuk volna magunkat, és a házigazda beásott volna a földbe, hogy magunkhoz térjünk. A középkonzol, illetve a váltófélsziget nem egyszerűen bejön a lábterünkbe, hanem magasan öblösödve uralkodik a színen. Magasan van a műszerfal is, kicsit olyan az összhatás, mintha kajakban ülnénk, és magunkra cipzáraztuk volna a műbőrt. Mintha a Rover 75 filozófiáját vitték volna tovább: kívülről méltóságteljes méret, belül egy magánzárka a Jedikulából, és mintha még egy régi doboz-Pandában is jobban elférnénk.
Viszont nem nagyon látunk át egy 206-os Peugeot fölött se. Kísérletképpen elkezdtem pumpálni az ülésemelőt, és tessék: mire rendesen beláttam az utat, már valahogy a farkasveremből is kiemelkedtem. Így, a legmagasabb ponton már nem sok fejtér van, de az autónak lesz egy kis értelme, már ahhoz képest, hogy SUV-ot vettünk, ami állítólag kényelmes és messzire látunk belőle. Már csak a kormányt kéne egy kicsit feljebb állítani, de nem lehet, úgyhogy maradok tisztelettel feltörekvő pigmeus.
Száz szónak is egy a vége, terpeszkedni nem lehet, viszont legalább minden jó helyen van. Még az ablaklehúzó gombok is, amiket a Mondeóba csak úgy találomra sikerült behajigálni.
Kék kardánalagút, kék kapaszkodó – a kollégák rosszul voltak tőle, én minden ilyesmit támogatok. Ha senki nem merne semmit kipróbálni – hát igen, akkor pont olyan unalmasak lennének a mai autók, amilyen unalmasak is. Ha pedig valaki Kugát vesz, nyilván eldönti majd, kell-e neki a még az üléskárpitban is kék csíkokat viselő megoldás. Csináltak viszont az ajtóra egy könyöklőbetétet, amilyet még nem láttam autóban; homorított, párnázott betét az oldalablak alatt, ahová még épp könyökölhetünk csukott ablaknál.
Az indítógomb a Ford szerint kicsit kevésbé fontos, mint az elakadásjelző: ugyanakkora gomb, csak kisebb és nehezebben kivehető jelzéssel. Közben a hagyományos slusszkulcs helyét elég igénytelenül dugózták le. Nyilván intelligensebb az embernél, tehát menet közben nem állítja le a motort, de a Mondeóról is azt mondták, hogy 50-es tempó felett nem hagyja magát leindítógombozni, aztán persze Kari csak kipróbálta a sztrádán, miközben én vezettem, és igen hülye érzés volt a 130 km/h álló motorral.
A Ford megfelelő üstjében egyszer kifőzték már a megfelelő váltókulisszát, aminek a tényleges váltóműködéshez nincs sok köze, de az érzet jó. Ez a doboz volt az új Mondeóban, gondolom ide is azt rakták. A váltó valójában nem olyan nagyon pontos, kicsit túlzás is, ahogy a Ford túlnehezíti a váltást; néha mintha egy kád falára tapadt vécépumpát próbálnánk kiszabadítani, olyan kivenni a fokozatból, olyan jellegű és nagyságrendű erőhatást igényel.
A Qashqai váltója érzetre sokkal rosszabb, mőködésre kicsit jobb. Az érzet amolyan cliós: semmi mesterséges nehezítés, szaftos roszogás, inkább mintha egy kisautó vékony pálcikáját mozgatnánk. Viszont itt mintha éreznénk valamit a tényleges mechanikából.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
