Oda a sárkány pajzsa!

2008.04.23. 06:08

Adatlap Ssangyong Kyron Top Class A/t - 2005

  • 2696 cm3-es,soros 5 hengeres dízel
  • 165 LE @ 4000 rpm
  • 340 Nm @ 1800 rpm
  • 5 seb. automata
  • Végsebesség:
    174 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    11.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    8.3 l/100km
  • 9 990 000 Ft

Aki eddig kevesellte a két litert és négy hengert, immár a Rexton motorjával is megveheti a Kyront. Az izmos motorhoz sajnos kötelező elvinni a fogalmatlan, tétova ötfokozatú automata váltót is.

A Kyron fészliftje csupán minimális változtatásokkal járt. Az eleje kicsit mercédeszesebb lett az új fényszórókkal-hűtőmaszkkal, oldalt állítólag van valami spéci vonal, ami a régin nem volt. Erről még Zsófi, a márka péerese is azt vallotta, hogy hiába nézte számos munkatársával közösen percekig az első magyar földre gördült példány oldalát a cég parkolójában, nem tűnt fel a változás. A Kyron farára tekintve viszont könnybe lábad a szem: oda a pajzs! Az egyedi, valóban tökéletesen címerpajzs formájú lámpatestet erre a semmilyen tucatizére cserélte a gyártó.

Odabent nem sok minden változott; megkockáztatom, semmi, kivéve a kormányt. Ugyanaz a kellemes, puha, esztétikus beltér, mint rég, a hely elöl-hátul elegendő, a kissé alacsony ülésért dönthető támla kárpótolja a hátra vetődött utasokat. A csomagtér nagy, praktikus, az utastér rovására könnyen bővíthető. A vajbőrülés-bézskárpit kombináció nagyon megnyugtató, amíg vissza nem akarunk szállni a kabinba sáros erdőben, miután megtoltuk a pocsolyába ragadt autót. Mert ugye ez a kocsi előfordulhat sáros erdőben.

Nehéz hova tenni a tesztautót. A Ssangyong alapvetően kemény, nehéz, brutális terepjárókat gyárt. Többször beszélgettem már a cég hazai munkatársaival arról, hogy autói mennyire nem SUV-ok, meg hogy mégis milyen sokan veszik városba, csak azért, mert – nem viccelek! – a Kyron, az Actyon jól néz ki. Erre mit mond a prospektus? „Az új Kyron megújult külsejével a legutolsó SUV-trendet követi.” Meg: „Az új Kyron új helyet határoz meg az SUV stílusvilágában.”

Most vonatkoztassunk el attól, mekkora ellentmondás feszül a két mondat, egyazon bekezdés eleje és vége között, és koncentráljunk a SUV szóra. Hát tényleg? Alánéztem: ennél az új csúcsmodellnél, a 2,7-esnél legalábbis, eléggé. Az új Kyron csúcsváltozata hátul független felfüggesztésű, a merev tengely csak a kétliteres dízelek sajátja. Benézek az ablakon: csak egy kart látok. Az összkerékhajtás ugyanis állandó, felező, zárható differenciálmű nincs. Van viszont elektronikus lejtmenetvezérlés, ami ugyan praktikus néha, de azért a puhulás jele.

A motor nem rossz, alapjáratközelben meglepően csendes, fordulaton se lesz sokkal hangosabb. 150-160-ig próbáltam űzni a Kyront (hol másutt: Németországban); végig kulturált, finom, zajtalan maradt. A független hátsó felfüggesztés előnyei is nagy tempónál, sztrádán, országúton jönnek ki igazán, a szirszar pesti utakon alig üt kisebbeket, mintha merev lenne az a tengely. A benzinkútnál igencsak elcsodálkoztam. Némi fővárosi dugóval, nem különösebben takarékos üzem mellett pont tíz liter gázolajat evett százon; kevesebbet, mint a kétliteres, kapcsolható összkerekes Actyon annak idején. Pedig ez is automata.

El is érkeztünk az autó egyetlen gyenge pontjához, a váltóhoz. Ötfokozatú, nagy tempónál sem hagyja feleslegesen pörögni a motort, puhán, finoman kapcsol, viszont teljesen hülye. Ha átlököm a váltókart balra, hogy mostantól inkább kézzel kapcsolgatnék, reflexből visszavált vagy kettőt. Akkor is, ha pont feljebb akartam váltani kézzel, mert csordogálnék ötvennel ötösben. Padlógázra megrémül, ledermed, majd kétségbeesetten keres valami fokozatot, közben a műszerfalon egész mást ír ki a visszajelző, mint ahol az erőátvitel valójában jár. Mindez függetlenül attól, kézi állásban van-e, vagy nem.

Kedves Ssangyong Motor Company, ha olvasod ezt: kicsit megérné finomítani az elektronika beállításain, nem kell ennyire idegbetegre programozni a váltót. Jó nagy, nyomatékos motor van előtte, gyorsul az a kéttonnás Kyron hatvannál negyedik-ötödikben is kétharmadgázon, főleg, ha a júzer kézzel is megerősíti: direkt nem akar visszaváltani.

Gyári videón Kyron andalog

Egy kicsit terepre is elvittem. No, nem akartam szántásban, traktor után evickélni nivás agronómusok módjára (még ha igazából ez a kocsi a nálunk szerencsésebb országokban valójában egy Niva funkcióját látja is el) csak össze akartam sározni kicsit pár fotó erejéig. A nyomatékos dízel, a fix összkerék, az automata váltó nagyon kényelmes Nivává teszi a Kyront.

Hátradőlve, rádiózva, klimatizálva, csendben lehet menni gyorsan rissz-rossz földutakon (bár ilyenkor hátul eléggé sivalkodik a család a kőkemény rugók felett), lehet forgolódni épeszű mélységű pocsolyákban, lehet felkaptatni-leereszkedni félelmetes meredélyekre, valamint -en. Szerencsére még így, második generációsan, a tömegigényekhez finomítva is kellően üthető-vágható, súlyos terepjáró tudott maradni a Kyron.

Totalcar értékelés - Ssangyong Kyron Top Class A/t - 2005

6
TC

Masszív szerkezet, elfogadható komfort, jó dinamika. És némi lélekkel. Terepjárásra korlátozottan alkalmas, nagyon ostoba az automata váltó: három csillag.

Az oldalról ajánljuk

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj
  • Hírek

Papíron Skoda, valójában Renault - lett is belőle baj

A rendőrök intézkedtek.

március 17., 13:39
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
  • Hírek

Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo

Külsőleg és teljesítményben egyaránt.

március 17., 15:07
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
  • Közélet

A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot

Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.

március 17., 14:09
Ez nem utcai autó gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

3 órája
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
  • Nepperűző

5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak

Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.

március 17., 17:10
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
  • Hírek

Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán

Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.

március 17., 17:02
Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség
  • Hírek

Elkezdődött a motoros szezon, üzent nekik a rendőrség

A cél a balesetek megelőzése.

március 16., 07:14
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
  • Hírek

A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás

Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.

március 18., 09:32
Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó
  • Hírek

Nem Németországban készül majd a nyolcmilliós VW villanyautó

Mivel a kompetitív árazás a legfontosabb, a hatékonyság rendkívül lényeges a gyártás során.

március 16., 07:13
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
  • Hírek

Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre

A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.

március 18., 07:46
Végig Amerikán
  • Szerelem

Végig AmerikánVolkswagen Golf I Alaszka-Tűzföld expedíció (1974)

Az első, amerikai kontinensre szállított Volkswagen Golfokkal északról délre szelték át a kontinenst.

március 16., 09:58
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
  • Hírek

Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál

A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.

március 17., 10:00
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
  • Hírek

A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül

A Toyota is helyet kérhet magának.

március 17., 11:23
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
  • Hírek

Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla

A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.

március 18., 05:59
Elözönlötték az autók Magyarországot
  • Közélet

Elözönlötték az autók Magyarországot

Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.

március 18., 05:59
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
  • Hírek

Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?

A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.

március 17., 08:44
Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben
  • Hírek

Forgalmi: nincs; jogsi: nincs; drog: van! 20 éves nő menekült a rendőrök elől Győrben

Közúti ellenőrzés elől akart meglépni egy 20 éves nő Győrben.

március 16., 16:25
Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors
  • Hírek

Ford GT versenyautókból varázsol utcai szörnyeteget a Lynx Motors

A hírek szerint egy 1217 lóerős, kompresszoros V8-as lapul majd az ülések mögött.

március 16., 12:12
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
  • Nepperűző

Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?

Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?

március 16., 17:08
(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform
  • Hírek

(Frissítve) Baleset az M43-ason, lezárták az M6-ost Budapest felé - Útinform

Néhány baleset, váratlan esemény és építési munka is akadályozza a forgalmat Magyarország útjain.

március 16., 11:12
Minden dízeles lázálma egy gázos Duster
  • Tesztek

Minden dízeles lázálma egy gázos DusterTeszt: Dacia Duster ECO-G 100 Essential

A fapados Duster egy remek ár/érték arányú autó, de az alapfelszereltséggel rettenet puritán.

március 17., 05:55
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
  • Hírek

7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos

A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.

március 17., 05:55
A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szent
  • Közélet

A formatervezés legmegosztóbb alakjának a Ferrari, a BMW, de még Lamborghini Miura sem volt szentLuigi Colani legfurcsább modelljei

A német dizájner mindent a saját világára formált, amivel jogosan kiérdemelte a szakma legmegosztóbb elismerését.

március 16., 13:30
Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója
  • Hírek

Guinness rekordot döntött az USA legöregebb regisztrált mentőautója

A közel 5000 kilométeres útjuk során egész Amerikát átszelték.

március 16., 15:33
Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét
  • Hírek

Lewis Hamilton és Edward Norton újraalkották a Meglógtam a Ferrarival egyik ikonikus jelenetét

Az eredmény egészen szórakoztató lett.

március 16., 14:13
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
  • Hírek

Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel

A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.

március 17., 05:55
Ferrari SF90 XX
  • Hírek

Ferrari SF90 XX

március 17., 14:17
Mazda CX-60
  • Tesztek

Mazda CX-60

március 17., 13:37
Végleges Renault 5 Turbo 3E
  • Hírek

Végleges Renault 5 Turbo 3E

március 17., 13:06