Az átvételkor feltárt hibák: festékleverődések, sajtolási hiba a motortértetőn, hibás akkumulátor, rosszul összeszerelt kardánbox, nap melegétől megolvadt rádió takarófedél, kiürült benzintank, kevés hűtőfolyadék, kevés ablakmosó folyadék, hibás ablakmosó szintjelző, nem működő oldalsó irányjelző, hiányzó motorházfedél hangszigetelés. A kollégám felesége megmondta: megöl, ha nem lesz jó. Hát ezért tartott 4 órán át az új Lada átvétele.
A Totalcar egy éven keresztül heroikus küzdelmet folytatott a HungaroLadával, hogy tesztautóhoz juthassunk. Telefonjaink és faxaink azonban visszhangtalanul haltak el a nagy orosz márka képviseleténél. Valószínűleg attól tartottak, hogy olyan cikkek születnek majd, mint ez. Mivel a kincset érő autókhoz nem fértünk hozzá, a 110-es Lada két változatát a tulajdonosok segítségével mutatjuk be.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Lada 110 1.5i (21102), Karesz
Kollégám és a felesége a 3-4 éves Astra és Escort között vacillált. Ekkor kérdeztem, mintegy mellékesen: miért nem vesztek Ladát? A típus említése döbbenetet váltott ki: nálunk lehet még kapni egyáltalán Ladát? A prospektus után viszont máris élőben akarták látni az autót.
A szalonban történt látogatás után végleg feledésbe merültek a használt nyugati járgányok. Az adminisztratív teendők után következett az autó átvételének ideje, ahová az előzmények révén én is hivatalos voltam. A HungaroLada Gubacsi úti szervizében nem értették hirtelen felbukkanásom okát, természetesen nem jeleztük előre, hogy az autót én fogom átvenni. Az autót hamar kiszúrtuk, ott állt kinn az udvaron, még rendszám nélkül.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Megpillantottuk a műszerfalra kitett papíron az új gazdi nevét. Kis türelmet kértek a környezetvédelmi igazolólap kiállításáig, igaz ezt már rég elintézhették volna. Lelkiismeretesen megvárták, míg bemelegszik a motor és a katalizátor.
Jó negyed óra múlva kigurultak a kocsival a szalon elé, a kulcsokat a kezembe nyomták laza dumával: itt a kocsi, nézd át! Felvettem a hibalistát és nekiestek a korrekcióknak. Persze végig mellettük voltam, figyeltem, mikor kell a kezükre csapni.
Később, garanciális javítás keretében kiegyensúlyozták a gumikat, kicserélték az ülésállító tekertyűt és a termosztátot. Az átadás kicsit bonyolultabb, időigényesebb és nagyobb szakértelmet kíván, mint egy nyugati autó esetében. A feltárt hibák alapvetően nem veszélyeztetik a közlekedésbiztonságot, csak a nullrevíziót végző szakemberek felületességét tükrözik.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autó külső formáját tekintve nekem tetszik a nagy kerek popsi és a nagy optikai hangsúlyt kapó lökhárítók. A szélcsatorna hatása (Cw=0,35) látszik a vonalvezetésen, akárcsak az illesztéseken az orosz technika, mert a tervezők kötöttek néhány kompromisszumot is.
Hazafelé én vezettem. A bejutás balról könnyedén ment, a központi zár nyitotta a többi ajtót. A jobb első zár még nagyon nyers volt, igaz használata szükségtelen. A kényelmes kormány- és üléshelyzet könnyen megtalálható. Az ülések oldaltartása minimális, hosszú távon sem túl kényelmetlen. A háttámla döntésének tekerőjét a becsatolt biztonsági öv pont elfedi, így menet közben nem lehet állítgatni. Nem hiszem, hogy ez a tervezéskor szándékos dolog lett volna, mindenesetre praktikus.
A kesztyűtartó jó nagy, igazi moszkvai télhez való, mert öt pár kesztyű is befér. A kormánykerék és a bajuszkapcsolók a Samarából jól ismertek. A kormány magassága fokozatmentesen állítható. A műszertábla megad minden fontos információt a vezetőnek, a fordulatszámmérő sem hiányzik. A műszerfal illesztései oroszosan elnagyoltak, de legalább nem szorul semmi. Meglepetten tapasztaltam, hogy macskaköves úton sem zörög.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A fedélzeti ellenőrző rendszer lámpái nappal nem jól láthatók, de úgyis csipog minden nyűgjekor. Akusztikusan és vizuálisan is figyelmeztet, ha valamelyik ajtót nem, vagy rosszul csuktuk be, a biztonsági övet nem kapcsoltuk be, az ablakmosó folyadék, a hűtőfolyadék, a motorolaj fogytán van, kiégett egyik féklámpa vagy helyzetjelző izzónk, netán cserére érettek az első fékbetétek.
Talán furcsa a rendszer túlzott buzgalma, hisz' tudjuk, a Lada akkor sem forr fel, ha nincs víz a kiegyenlítő tartályban, akkor is elmegy a világ végéig, ha a min. jelzés alatt 1 centivel van az olajszint, elkopott a fékbetét, kiégett egy sor izzó...
A vezetőülés magasabban van, ezért jobban kilátni. Nyugati autósan közeli a szélvédő és az oldalablak. Az ajtók könnyen csukódnak, bár nem hangtalanul. Alapvetően elégedett voltam a belvilággal, de kicsit zavart az adszorber (a benzingőzt elszívó kütyü, minden autóban van) lefúvató szelepének 16Hz-es rezgése, ami csendben, alapjáraton, az utastérben is szépen hallhatóan kattog. A motor csendesen és egyenletesen járt.
Az autó dinamikusan mozog, direkt a kormányzás. A váltó a legelején még nagyon nyers volt, de 15 km után már nem akadozott. Az ötös 50-től használható, de kirobbanó erőre csak 80-tól számíthatunk. A Ladás hagyományokat meghazudtolva a hangszigeteléssel sem spóroltak. Az utastérben csend honol, a motort nem hallani. Nagy tempónál a szél sustorgását azért igen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az utastérvilágítás időzített, elhalványodós, a gyújtás bekapcsolásakor viszont azonnal kialszik. A kárpitozás elég csendes. Az utastér tágas, elég hely jut a lábaknak és a belmagasság is megfelelő.
Az autó négy utas befogadására készült, az ötödiknek már tűrnie kell. Ezt tudatja a két hátsó fejtámla, a középső könyöklő és középső kétpontos derékszíj. A csomagtartó viszont hatalmas. Alaphelyzetben 450, lehajtott hátsó üléssel 1270 literes.
Mind a négy oldalablak elektromos mozgatású, a kapcsolók a kardánalagúton kaptak helyet. Így a hátul utazóknak előre kell nyúlniuk az ablakok mozgatásához, ami legalább megakadályozza, hogy út közben az ablakok állítgatásával játszanak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kardánbox tartalmazza az automata fűtőrendszer vezérlő konzolját, mellyel két fokonként szabályozhatjuk a hőmérsékletet, és belső keringetésre is kapcsolhatunk. A ventillátor három sebességes, manuálisan csak a 2-es és 3-as fokozat kapcsolható.
Automata üzemben az elektronika a beállított és a tényleges hőmérséklettől függően állít a ventillátoron és a fűtésen. A téli hidegben elégedetten ültem a 28 °C-os autóban. A rendszer apróbb hibája: nem veszi figyelembe, hogy a motor adott esetben még hideg, így felgerjeszti magát és orkánerejű jeges levegővel szoktat minket a hideg télhez. Szerencsére hamar melegszik, de a melegedés idejére jobb a manuális üzemmód.
A központi zárat a bal első ajtó zárgombjával vezérelhetjük. Az első automata biztonsági övek magassága állítható. A négy fejtámla szintén állítható. Az ajtókban oldalütközés ellen merevítés véd, ezt az oroszok csak megemlítik, a többi gyár meg erre büszke. Hasonló a helyzet a fokozatmentes hidraulikus fényszóróállítóval és az elektromos csomagtér távnyitóval.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A keresztben beépített nyolcszelepes 1.5-ös motor ismerősen csillog. A motortérben meglepő rend uralkodik, szellősen pakolva. A motor hengerenkénti Bosch befecskendezőt kapott, mellé elosztó nélküli, kopogásérzékelős gyújtást.
A rengeteg hely előnye, hogy minden könnyen hozzáférhető. A motor egészen halk járású, bár a szűz motor szelepeinek kattogása kihallható. Magasabb fordulaton, húzatáskor azért megmutatja a hangját. A sebességváltó áttételei hosszúak, a motor nagy előnye, hogy kis fordulaton is meglehetősen nyomatékos és terhelhető. A 71 lóerő elég az amúgy elég nagy és nehéz karosszériához. Persze nagyobb erőfitogtatáshoz kedvezőbb a nagyobb fordulatszám tartomány.
Az eltelt 3000 kilométer alatt kiderült, hogy az autó fogyasztása kifejezetten baráti: átlagban 6,5-7 litert eszik, városban 8-8,5. Országúton sem kell túlzottan óvatoskodni a 6 literhez. Az új Lada szervizigénye nem túl nagy, de ha a sors úgy hozná, minden alkatrész beszerezhető és aránylag olcsó. A márka hagyományaihoz híven a sofőr szerszámkészlete elég soktagú, bár úgy tűnik, nem sok szükség van rá.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
