Családi sportnap

2006.01.31. 08:15

Adatlap Mazda 5 Cd143 Gt 2005 - 2005

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 143 LE @ 3500 rpm
  • 360 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.4 másodperc
  • Végsebesség:
    197 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.3 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.7 l/100km

Kevés a napfény? Sok a hidegfront? Vagy csak úgy egyszerűen, minden különösebb ok nélkül elment az eszem? Nem egyszerűen jól éreztem magam egy családi egyterűben, de határozottan felpezsdült a vérem. Ez még talán nem deviancia, de mindenképpen perverzitás.

A Mazda6 igen jó autó, csak rossz helyre született, a Honda Accord mellé. Mazda6-ban már határozottan unalmas, hogy folyton az "ejnye, de jó kis autó, csak az Accord mégis mennyivel jobb" mondat jut az ember eszébe.

Az 5-östől féltem is, mert nyilván jó lesz, mint a Mazdák általában, de már saját magamat is untam az állandó bezzegahondázásommal. A családi egyterű kategóriában van is egy Honda, az FR-V, amit - tragikus véletlen - nagyon szeretek.

Ráadásul az FR-V a Fiat Multipla kétszer három üléses koncepcióját fejlesztette tovább, a Mazda5 meg maradt a hagyományosabb, háromsoros elrendezésnél, de nagy megkönnyebbülésemre nem jobb vagy rosszabb lett, hanem teljesen más.

Ennél stílszerűbb vagy precízebb egyedi rendszámot nehéz volna lökhárítóra illeszteni. Igaz, amikor a magyar Mazda-forgalmazó mazdás egyedi rendszámokat vásárolt, ezt az autót, illetve az elődöt Premacynak hívták, a Mazda limuzinját 626-osnak, létezett még a 323-as, meg persze Kalap úr, a 121-es.

Hallottam már olyat, hogy a Mazda5 igazából kicsi, mert nem a Mazda6, hanem a 3 padlólemezére épül. Nos, ez igaz is: a Ford konszernnél C1 kódnéven fut a dicső talapzat, amelyre márkától függően felhúzhatnak új Ford Focust, Focus CMaxot, Volvo S40-est és V50-est is. De nem ettől lesz kicsi a Mazda5.

Sőt egyáltalán nem lesz kicsi. A padlólemez csak olyan, mint asztrológusnak a csillagok: nem determinál, csak hajlamosít. Sok mindent behatárol, és egy autó tervezését általában a kerekek kijelölésével kezdik, de a padlólemez nem szentírás; lehet például rövidíteni vagy hosszabbítani. Így aztán a Mazda5-nél létre is jön a katalógusparadoxon: a kisebb 3-as padlójára épült 5-ös tengelytávja nagyobb, mint a nagyobb 6-osé (2675 illetve 2750 mm). És hogy még zavarosabb legyen, maga az autó 17 centivel rövidebb.

Mindez azt jelenti, hogy feláldozzák a közvélekedés szerint elegánsabb szedánformát, és egy bumfordi, családiegyterű- téglalapot faragnak és gyurmáznak, míg a legkevésbé ormótlan nem lesz. Van, aki unja az egyterűeket, de nem én, szerintem az autóipar egyik legizgalmasabb területe, hogyan oldják meg a négykerekű téglatest esztétikus megjelenését.

Az olaszok annak idején vakmerőségig bátor megoldást választottak a Multipla I-gyel: ha már egyszer úgyis ormótlan, legalább legyen minden idők legormótlanabb borzadálya. Sikerült is, ezért szeretjük. A Renault ügyesen elmaszatolta a formát a Scénic I-nél, aztán elegánsan illesztette a márkaarculatba a Scénic II-t. És jött a Honda, egy váratlanul, egyben lehetetlenségig dögös hatszemélyessel.

Úgy látszik, a Mazdának a Honda az igazi konkurencia, mert esztétikailag hasonlót csináltak. Hátulról a Honda FR-V jobban néz ki, de nekem az 5-ös hátsó lámpáival sincs bajom. Oldalról, ha nem is olyan agresszor, mint a Premacy volt, harmonikus, nyitott tolóajtókkal különlegesen elegáns.

A Mazda hasonlóan dögös nézéssel, de arányosabb testfelépítéssel oldotta meg a feladatot. Az 5-ös odabent tágas, de a hétüléses kompakt egyterű változatlanul paradoxon. A Mazda5 is csak úgy hétszemélyes, mint amikor a Suzuki ötszemélyesre vizsgáztatta a Wagon R+-t. A második üléssor csak vészhelyzetben háromszemélyes; ha jön a tatár. Az addig könyöktámasznak használt egységet támlává alakítjuk, felhajtjuk az egyik rendes ülés ülőlapját, és kihajtjuk a pótülőkét, ami stabil, de semmivel se nagyobb, mint egy kissámli. És persze nem is kényelmesebb. Ne szépítsük, kipróbáltuk, nem embernek való.

Jobb a második sorban is ketten ülni. A harmadik sor érdekessége, hogy a lapos padlólemeznek és a lapított tanknak köszönhetően meglepően sok fejtér van, a többi pont olyan, amilyennek képzelnénk. Hosszú úton nyilván leghátra ülnék, a lehajtott középső támlákra rakva a lábam. És jókat kortyolnék a hatalmas pohártartókba támasztott pillepalackokból, amíg rá nem jövök, hogy akkor többször kell megállni csurrantani, mint tankolni, és hátulról kimászni akkor se könnyű, ha nincs elgémberedve a lábunk.

Ha már a csurrantás-tankolás relációnál tartunk, a Mazda két saját fejlesztésű dízele közül az erősebbik (143 LE, 360 Nm) is túléli a legnagyobb hólyagot. Városban 7-9 liter, országúton 5, de ha nagyon ragaszkodunk a sebességhatárokhoz, kevesebb is elég lesz. 100 kilométer per óra per bőven számolva 6 liter, az szűken számolva is kilenc óra: ennyi ideig kell visszatartani a következő tankolásig.

Az oldalról ajánljuk

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21