Imádni való riherongy

2006.04.20. 07:46

Adatlap Renault Mégane Cabriolet Dynamique - 2004

  • 1995 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 150 LE @ 4000 rpm
  • 340 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.5 másodperc
  • Végsebesség:
    213 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.7 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    7.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.8 l/100km
  • 6 820 000 Ft

Már értem a férfit, aki beleszeret egy hivatásos örömlányba, sőt feleségül is veszi. Mindegy, hogy romlott, biztosan örökre céda marad, ha egyszer gyönyörű, és azt senki sem tudja jobban nála. Mint ez a Megane: siralmas, de csodaszép, elbűvölő...

Nagyszabású külső, 2 + 2 fél személyes belső:
Megane Coupe

Önkényesen eldöntöttem: két autóról kap leírást az olvasó. Annyira más a kupé és a kabrió viselkedése, megjelenése, hogy külön kell beszélni róluk. Hogy melyiket szerettem jobban? Az utolsó sorokban árulom el.

Érthetetlen, miért adnak kora tavasszal kupé-kabriót a finnyás szakíróknak. Az elismerő vagy irigy pillantások begyűjtése helyett szorong az ember a tető alatti szűk cellában, és olyasmiken morfondíroz, vajon hogy lehet ennyire vacak a futómű, ostoba a rádió menürendszere, miért nyikorog a kaszni?

Kezdem az utóbbival. Rácz kolléga másfél éve írt az első Megane CC-ről (bár fogalmam sincs, miben változott, mitől újabb a tesztautó). Észrevette a fura, idősecske autókra jellemző hangokat, de maximális bizalmában a súlyos sérülést okozó korábbi balesetnek tudta be. Szól ez vadonatújan is, méghozzá minden eresztékében. Csikorog az ajtónál, noha ráhegesztett fémnyelv csusszan gumival borított nútba, hogy a zsanérokon és a záron kívül még egy helyen megtámassza a felépítményt.

Nyiszorog a C-oszlopnál, amelyet vaskos varratok helyett filigrán fémlapok tartanak a helyén. Nagyot dobban a futómű a gödrökön; azonnal lecserélném ballonosabb gumikra a /50-eseket. Ismeretlen forrásból csattogás ered; többször megálltam a csomagtartót csukottságát, majd tartalmát ellenőrizni. Nem találtam ficánkoló 60-80 kilós vasgolyókat, pedig egyen-kettőn nem csodálkoztam volna.

Persze ezek pusztán hangok, ha mégoly rémisztők tudnak is lenni. A futómű egyáltalán nem rossz. Legalábbis amíg nem provokáljuk. Onnantól olyan, mint amikor tehetséggel nyúltak a motortuninghoz, de semmi mást nem igazítottak a járgányon. Tehát a Megane jóindulatú. Egyenes úton vagy 60 alatt kanyarban. Aztán egy sima autópálya-felhajtón sikerült szép sodródásra bírnom a hátulját.

Olyan íven, olyan tempóval, amit a sokkal magasabb, egyúttal keskenyebb, ehhez képest nevetséges virsliken imbolygó 11 éves kombim mosolyogva letud. A legrosszabb, hogy előjel nélkül vész el a tapadás. A következő körforgalomban mentem egy kört, kicsivel az alatt, ahol megindult. Semmi, egy guminyikkanás sem. Aztán egyszer csak hirtelen, mintha hátsókerék-hajtású lenne, perdül a feneke; korrekció gázelvétellel, és minden rendben. Érthetetlen.

Lehetséges, mégis van magyarázat. Talán a dízelmotor a bűnös. Vagyis az ő hirtelen támadó nyomatéka. Előtesztelőm, Nínó úr hangos panaszszavakkal adta át a paripát, aszongya, a "világ legnevetségesebb turbólyuka" jellemzi a kétliteres gázolajost. Két napig csodálkoztam e megállapításán. A zsúfolt városban semmit sem vettem észre. Pont úgy ment, ahogy szerettem volna. Nem rángat indulásnál, szépen veszi a fordulatot, már 1600 körül élénken szökken.

Aztán szombaton kiszabadultam a komolyan vett korlátozások közül. Szándékoltan messzire mentem lefotózni az autót, hadd legyen egy kis autópályás meg főutas kilométer benne. Addig csak követni akartam a forgalom tempóját; immár diktálni is igyekeztem. És gyorsan jött a felismerés, mire gondol Karotta: padlógázra - alacsony fordulaton - nem történik semmi. Vagy kivárjuk türelemmel a kétezer feletti tartományt, vagy kapkodunk a hatsebességes váltóhoz (ami egyébként hibátlan, pontos, a hosszú kar ellenére is).

Az a nyomaték, ami bőven elég a városi közlekedésre, kevés lesz az országúti ficánkolásra. Pedig van bőséggel, csak szokatlanul magas fordulaton. Sokkal jobban igényli-szereti a pörgetést, mint kategóriatársai. Később direkte figyeltem magam: önkéntelenül is 2–4000 között tartottam, ha többet akartam kellemes tötyögésnél. E fölé nem érdemes vinni, négyezertől hangos búgással tiltakozik. Kíméletlenül kipróbáltam: pont ötezernél szabályoz le. Jó ez a dízel, de én benzinmotorral venném. Turbóval, természetesen.

Egy dögös kupé ne csattogjon traktor módjára; még kevésbé bosszantson, hogy a fordulatskála alsó felén mutat élénkséget. A hasonlóan kétliteres, szintén feltöltött benzines 15 lóerővel tud többet, 460 000 forinttal kevesebbért. Vagy ha mindenáron hétmillió feletti alapáron vásárolnék, inkább a kisebb, gyengébb dízelt, automata váltóval. Az majd tudni fogja, mi az optimális fordulat. (Egy lényegtelen információ: 7,5-öt mutat az átlagfogyasztás-mérője.)

Sokat bosszankodtam az irdatlan gombrengeteg kiismerhetetlen működésén. Ilyen sem volt még: kezelési kézikönyvet bújtam, nem mertem bátran kísérletezni. Ennyi szörnyűség után muszáj fordítani a szón. Nem nehéz: a Megane kupé gyönyörű. Ha sportos kétajtóst vennék, ilyesmi kéne. Rövidke orrát kecses gömbszelet követi, hogy aztán egy terjedelmes, lenyűgöző farban végződjék. Mint az örök és megunhatatlan Opel Calibra, még eltaláltabb arányokkal, divatos szögletesítéssel.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

32 perce
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53