Ha nem elég a Rolls-Royce…
Sokan az utolsó igazi Mercedes-Benznek tartják. Akik jobban ismerik, azok szerint az új MB-korszak első autója, és ez nem bók. Bárhogy is van, a Bálna hozta el mindazt, amitől ma modernnek tartunk egy autót. És amikor jó, eszeveszett jó.
Jó hír, hogy már túl van a krízisen. A gengszterek látóköréből kipottyant, lassan már a drogdílerekéből is. És annyira komplikált, hogy az agyonhasznált, agyontuningolt, szétlakott, Ál-AMG, ál-Brabus példányok kezdenek kikopni, remélhetőleg rövidesen el is tűnnek az utakról, mert lassan már csak a helyet foglalják.
A maradék egy része tehát a gyárit megközelítő állapotú, karbantartott példányokból áll, amelyek ha nem is tarthatók fenn olcsón, de közlekedni velük olyan, mintha a célállomás jönne el hozzánk, nem pedig nekünk kellene odautazni. És a forgalomban dagonyázó óriást már nem utálja a nép, viszont még mindig megadja a kilóinak és métereinek járó tiszteletet. A W140-es Mercedes beért, szinte már klasszikus.
Annyira még éppen új, és alapjaiban van annyira tartós, hogy egy nem túl sokat futott darab valameddig még talán megadja gazdájának a stresszmentes, nagy sebességű haladás érzését. Persze csak jót szabad venni, igazolt kilométerrel, majd fanatikus elhivatottsággal meg kell adni neki, amit kér. Ellenkező esetben egy-két év leforgása alatt csúnya romhalmaz, vele együtt pedig óriási bukta közepén találja magát az ember.
Ez volt talán az utolsó S-osztályos Mercedes, amelyhez még nem illett hozzáméregetni holmi BMW-ket, Audikat, Lexusokat. Az európai forgalomban eleve akkora, mint szumós a karatésok öltözőjében, de tizenöt évvel ezelőtt még Amerikában sem veszett el az utolsó detroiti óriáscirkálók sűrűjében. Ma, a SUV-ok korában már nem annyira óriási, de azért ha nekiindulunk a W140-essel, lepattan róla a forgalom, megnyílik előtte a sáv, kicsit talán a tér is meggörbül, épp csak hogy a vezető érezze a felsőbbrendűséget. Efféle nyugalomban utazhattak régen az indiai maharadzsák, akiknek az anyagi és rangbeli biztonság mellé még a dombtetőn állás perspektívája is hozzájárult a személyes jólét fokozásához. Mint ma a W140 tulajdonosának.
A tesztben szereplő autó százezer kilométerrel, közvetlenül az első orvos tulajtól, közvetítő bezavarása nélkül került a mostani, második gazdához. Csereklyei Dániel a legkevesebbet futott, a létező legjobb állapotú autót kereste családi használatra a mobile.de-n, ezt a példányt sokheti netezés után találta. Legeslegutolsó széria, 1998 végén gyártották, az orvos azért rendelte meg sebtében, mert meglátta az újat, amelyik kisebb lett. „Engem nem érdekel a többi autós, egyáltalán nem izgat, mennyire píszí a kocsim, nekem a legnagyobb, legbiztonságosabb kocsi kell!” – felkiáltással vette át az S300 D kulcsait a szalonban akkor, amikor a szomszéd beállóban már a W220-as, új S-osztályt adták át az első tulajoknak.
2006 augusztusában egy nem egészen nyolcéves W140 nem volt olcsó Németországban sem, de a szalonúj állapotot a világ minden pontján meg kell fizetni. Azóta volt vele menve, ahogy Karesz barátom mondaná, most 190 ezren áll az óra, de igazi kopást még mindig nehéz rajta felfedezni, a középső könyöklőn indult csak meg az erózió.
Dánielnek jobban fekszenek a régebbi Mercedesek, ezért az autót menet közben visszaöregítette: most az első szériából származó W140-ek 16 colos „Gullydeckel” (csatornafedél) felnijei, narancssárga első indexei, színes hátsó burái vannak rajta. A korai Bálnákon nem volt még oldalindex, az 1994-es modellfrissítés után viszont rögtön fehéreket tettek fel (ezen az autón is ilyenek voltak). Ám egy fehér elem nem ment volna a sok narancssárgához, a lyuk viszont ott volt. A tulajdonos ezért a W124-es formára azonos oldalindexeit szerelte be. Ne aggódjanak, rombolás nem történt, az eredeti cuccok közül minden megvan, az autó körülbelül egyórányi munkával bármikor visszaalakítható utolsó szériássá.
A szerkezetet érintő fészliftes tételeket nehezebb lett volna átalakítani, ezért ebben a kocsiban már nem a régi fajta, rükvercbe kapcsoláskor kiugró kis krómozott botok jelzik az autó végét, hanem tolatóradar pittyeg, ha közeleg az akadály. De archaikus elem akad bőven. Például a navigációs, CD-táras Becker, amelynek rádiófrekvencia-kijelzője lebillenve kazettanyílást tár fel. Egy jó Dolby B-s INXS, valaki? És ez egyike az utolsó golyópályás kormányműves Mercedeseknek – a W220-ban már fogasléces a szerkezet.
Viszont tettek már bele menetstabilizálót (ESP), a távolságot sárga és piros LED-ekkel, valamint csipogással is jelző első-hátsó parkolóradart, Brake Assistet (vészfékezés-segítő), változó rásegítésű kormányszervót, esőérzékelőt – csupa olyan tételt, amin mostanában is hüledezni illik – igaz, néhány kategóriával lejjebb.
És persze megtaláljuk benne az összes W140-jellemzőt, a zaj- és hőszigetelés fokozása érdekében kétrétegű ablakokat, az ajtón lévő, piktogram formájú ülésmozgató kapcsolókat, a csomagtérnyitó gomb megnyomására kiugró, krómozott fedélemelő fület, a hátsó utasok számára a tetőből kihajtható, megvilágított piperetükröket, a távirányítással ledönthető hátsó fejtámlákat és a gombfordításra behajtható tükröket – utóbbi talán a W140-es legcélszerűbb extrája.
Hiányzik viszont belőle a motoros ajtóbehúzó, a hátsó klímaszabályozás, az ülésmemória – mindent azért egy német orvos sem engedhetett meg magának. Légrugót ne is keressünk, azt a Bálnában még csak be akarta vezetni a Mercedes, de végül csak a W220-as utódban jelent meg. Motoros hátsó ülésállítás pedig csak a hosszú, L kivitelekbe volt rendelhető, ám dízelből nem létezett nyújtott változat.
Egyébként meg olyan ez a túlméretes acéltemető, hogy atomvillanáskor inkább egy ilyenben csücsülnék, mint a Gellérthegy belsejében kialakított kormányzati óvóhelyen. A minőségérzet brutális, az übermenschség minden elképzelhető léptéken túlmutat. Jöhet szembe kamion, lehet világvége, akár óriásmeteor is becsapódhat drága golyóbisunkba – a W140 volt, van, lesz, az idők végzetéig. Legalábbis ezt érezzük benne. Hogy mi a valóság, arra majd később rátérek.
Már nagyon vennék? Akkor hallgassák meg, mit mond a szerelő! Lapozzanak.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
