Motor és tető egy helyen

MG TF bemutató

2002.03.28. 10:20

Az alacsonyan és távol húzódó szélvédő, a vállban szűk utastér, valamint a motor meghitt közelsége miatt állandóan úgy érezni, mintha szőrén próbálnánk megülni egy Scud-rakétát. A berendezés azonban közel sem spártai.

Valami híres autós majom mondta egyszer, hogy egy nyitott tetős kocsi egyszerűen nem lehet rossz. Allergiások, séróbárók és Lappföld teljes lakossága nyilván cáfolják majd ezt az állítást, de tény, hogy általában véve csak fakírok tudnak ellenállni egy vászontetős kocsi vonzerejének.

 
   
   

A roadster kicsi, kétüléses, nyitott autó. A jó roadster kicsi, kétüléses, nyitott, hátsókerék-hajtásos autó. Az igazán állat roadster pedig kicsi, kétüléses, nyitott, hátsókerék-hajtásos és középmotoros autó. Mint például az MG TF.

 
   
 

A változó szelepvezérléses, 160 lóerős motortól csak egy vékony fémlemez, némi szánalmas zajcsillapítás, valamint az ülés szivacsa választja el a hátat. Dolby Surround elhúzhat a vérbe - a mai hifitechnika rozsdás bicskája tőből beletörne abba a próbálkozásba, hogy visszaadja az erőforrás rekedt, mechanikai kakofóniáját, amit csak a két kipufogó minden újabb ezer fordulatnál hangnemet váltó, gyilkos trombitaduója harsog túl. Szép adag kenőpénzek röpködhettek különféle EU-környezetvédelmi szakemberek felé, mire ez a bömbölő vadállat megkaphatta a típusengedélyét.

 
   
   

De a sziporkázó hangaláfestést úgy szorítja háttérbe a drámai gyorsulás élménye, mint cigarettareklámot a médiatörvény: a százhatvan lóerő olyasféle érzetet kölcsönöz a vezetésnek egy ilyen tömegű autóban, mintha a látóhatár mechanikus úton, kevlárkötél és csigarendszer útján lenne hozzákötve a gázpedálhoz. Kis nyomás: horizont közelebb csusszan.

Határozottabb taposás: ölünkbe esik a táj. Nincs olyan fordulat, amelynél a motor ne tudná egy laza csuklómozdulattal - bocsánat, főtengelycsavarintással - belegyorsulni a napszemüveget a szemgödrünkbe. Ilyen az igazi autós mennyország: lóerők, száguldás, tomboló szél, csikorgó gumik.

Hogy a mennybemenetel csak képletesen, és ne a valóságban következzen be, annak hatalmas, belső hűtésű első féktárcsák, a méretes alufelnik küllői közül kikandikáló, bizalomgerjesztően testes féknyergek, valamint tömör hátsó tárcsák veszik elejét. Nem kevésbé igényes a futómű, amely elöl kettős keresztlengőkaros, hátul pedig három kereszt-, valamint egy hosszanti vezetőkarból áll.

 
   
 

Különösen sokáig tesztelték ez utóbbi beállítását, hiszen egy középmotoros autónál (a terminológia azért nem nevezi farmotorosnak az ilyen járművet, mert az erőforrása a hátsó tengely előtt, és természetesen még az utastér mögött van) kiemelt fontosságot kap két hátsó, hajtott kerék pontos megvezetése.

Kis, közepes és nagy sebességek mellett tanúsított angyali jóindulata ellenére az MG TF ördögi humorérzékkel hozza a frászt arra, aki nem tudja, hol a határ: túlzott vadulásra egy szemvillanás alatt megindul a fara, mely sodródást jól irányzott kormánymozdulatokkal és pedálkezeléssel ugyan meg lehet fogni, de az élmény kétségtelenül felér egy termosznyi kávé elfogyasztásával.

A kormány egyébként jó nehéz, sportos, a váltó kissé túl szorulósan, ám biztosan kapcsolható, a fékek erős taposásra, de agresszív erővel lassítanak - az MG TF vezetése férfias sport.

 
   
   

Noha az alacsonyan és távol húzódó szélvédő, a vállban szűk utastér, valamint a motor meghitt közelsége miatt állandóan úgy érezni, mintha szőrén próbálnánk megülni egy Scud-rakétát, az elhelyezés közel sem spártai. Van például az ülések mögött felhajtható szélterelő háló, ami az oldalablakok felhúzásával kombinálva akár tíz fokig és száznegyven kilométeres sebességig kinyújtja a lenyitott tető élvezhetőségét.

A hely hosszában meglepően tágas, százkilencven centiig nincs probléma. A cipőre azonban figyelni kell, mert ha túl nagy, a vezető lába a pedálokba, az utasé pedig a légkondi műszerfal alól kilógó dobozába akad. A kárpitozás lehet szövet-, Alcantara, szövet/bőr és teljes bőr is, kellő számban vannak tárolórekeszek és egészen elfogadható méretű, rövid, de öblös a csomagtartó. A tetőt kézzel kell nyitni-csukni, mely művelet a szerkezet egyszerűségéből fakadóan öt-hat másodperc alatt letudható. Felárért azonban villantósabb, de csigalassú, motoros megoldást is beépítenek.

Mindig érdekes élmény egy ilyen középmotoros taliga nyílászáróit felpattintani, és utánajárni, miként is jönnek a dolgok az autó hosszában. A különféle szerkezeti elemek a következőképp sorakoznak az MG TF elejétől indulva: lökhárító, pótkerék, emelő, torpedólemez, műszerfal, utas, ülés, tűzfal, motor, lemez, csomagtér, hátfal, lökhárító. Az erőforrás olyan szűk helyen van, hogy csak egy keskeny, ráccsal takart résen lehet belátni hozzá a csomagtér előtt.

 
   
 

Nyilván sokan tudják, hogy az MG TF-nek volt már előzménye egy bizonyos MG F formájában. Ez a mostani autó lényegében azonos az 1995-ben bemutatott elődmodellel, de teljesen új, vetítőlencsés fényszórókat, komoly leszorítóerőt termelő első lökhárító/köténylemezt, szexis kipufogókat, a legújabb aerodinamikai trend szerinti, szörf-farok csomagtérfedél kiképzést és általában véve markánsabb vonalvezetést kapott.

Ha a foghíjas maszkkiképzés nem is lett valami szép, tény, hogy az MG TF végre nem úgy néz ki, mint valami félig elszopogatott gumicukor. A futóműből kidobták az MGF-nél alkalmazott gázrugókat, és csavarrugókat tettek be helyettük. A hangolást forszírozottan alulkormányzottból semleges, vagy talán inkább enyhén túlkormányzottra hangolták át, az elektromos szervós kormányt jóval direktebbre vették, a karosszéria merevségét 20 százalékkal megnövelték, a motorok pedig immár 116 (1,6 l), 136 (1,8 l) és 160 (1,8 l, változó szelepvezérlés) lóerősek, olajcserére pedig csak 25 000 kilométerenként van szükségük.

Apró image-változás, hogy az új "TF" feliratot már nem írják egybe az MG betűkkel. Izgis extra lesz még a kormányról kapcsolható "Stepspeed" félautomatikus CVT-váltó, amely csak az állandó szelepvezérléses, 1,8-as motor 120 lóerőre lefojtott változatával együtt kapható. Ennél talán még jobb extra a csupán 10 milliméterrel megültetett sportfutómű, ami drasztikusan gokartossá teszi az MG TF viselkedését, miközben alig rontja le a komfortot.

Hogy a kocsira tipikusan nem a Suzuki Swift-tulajdonosok nyergelnek majd át, az könnyen megjósolható. De az is sejthető, hogy a szintén középmotoros és nyitott Porsche Boxster, valamint az Opel Speedster ellenében egyetlen nem német alternatívaként kínált, hosszú pedigrét felmutatni tudó MG TF-et a kilencmilliós (belépő) ár sokak számára bombaüzletté teszi majd - talán már júniusban.


Méretek
Hossz/Szélesség/Magasság (mm) 3943/1807/1261
Tengelytáv (mm) 2375
Nyomtáv elöl (mm) 1404
Nyomtáv hátul (mm) 1410
Fordulókör (m) 10.56
Üzemanyag tartály kapacitása (l) 50
Motorolaj (l) 4.5
Össztömeg (kg) 1115
Csomagtartó mérete (l) 210
Légellenállás (Cd/CdA) 0.36/0.62

Motor
Hengerek/szelepek száma/elrendezés 4/16/ soros
Hengerűrtartalom (cm 3) 1796
Furat/löket (mm) 80x89.3
Sűrítési viszony 10,5:1
Legnagyobb teljesítmény/1/min (LE/kW) 160(118)/6900
Maximális nyomaték/1/min (Nm) 174/4700

Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-96 km/h (sec) 6,9 (gyári adat)
Végsebesség (km/h) 220 (gyári adat)
Kombinált fogyasztás (l/100 km) 7,5 (gyári adat)

 
 

Az oldalról ajánljuk

Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16