Miért tilos nálunk ezeket a segédmotor-vezetői engedéllyel is vezethető kis négykerekűeket használni a Hatóság szerint? Mi ezzel szemben az importőr és a bíróságok véleménye? Vagy hogy milyen vezetni? Tudják mit? Aki az elsőre kíváncsi, olvasson tovább, aki a TC újságírójának gyakorlati tapasztalataira a szubautókkal, ugorgyon a végére!.
"Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg."
Ezt mondja jelenleg a KRESZ, egy 2001-es változtatás után. Az 5/1990. (IV.12) KÖHÉM-rendelet pedig ezt: "... azaz négykerekű, alábbi jellemzőkkel rendelkező gépjárművekre:
- 3a) könnyű négykerekű triciklikre, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg (L6e kategória) - elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
- 3a1) amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
- 3a2) legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
- 3a3) amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében."
93-ban úgy tanultam, segédmotoros kerékpár az, ami önerejéből sík úton nem tud 40-nél gyorsabban menni, meg ilyesmi, de mára EU-tagok lettünk, a harmonizáció jegyében megváltozott a vonatkozó paragrafus. A régebb óta EU-tag EU-tagokban ugyanis 1967 óta az ilyesfajta négykerekű dolgok is segédmotorok, nem véletlenül.
Az Unió úgy véli, ha valaki még nem elég idős a B-s jogsihoz, vagy a büntetőpontrendszerben ideiglenesen megfosztatott jogosítványától, ne legyen teljesen kizárva az autonóm, esőtől is védő közlekedésből, mert ez szabadságjogokat sértene. Milyen haladó eszme is ez, de jó, hogy már nálunk is hódíthat, hol itt a probléma?
Természetesen megint a magyar hatósági fafejűségben. A múlt ködébe vesző okokból a mai napig Kápéem néven emlegetett Közlekedési Főfelügyelet ugyanis nem hajlandó tudomásul venni, hogy a fentebb említett jogszabályokban létező járműkategória a valóságban is létezik. De erről majd később.
Előbb ismerkedjünk meg azzal az emberrel, aki nem átallotta felvenni a harcot a bürokrácia szélmalmaival, és megpróbált egy szemfülesen kiszúrt piaci résre üzleti vállalkozást indítani, vesztére épp Magyarországon. Bander Ferenc három éve fogott bele az - ahogy ő nevezi a kategóriát - mopedautók értékesítésébe. Átnézte a jogi hátteret, felmérte a piacot, értetlenül konstatálta, hogy nálunk még eddig senki sem csapott le az üzletre, majd importőri szerződést kötött az EU piacának 80 százalékát lefedő francia Aixam-Mega vállalattal, és megalapította az Aixam-Mega Hungary Kft.-t. Azóta szív, folyamatosan.
Ferenc 800 körülire becsüli a Magyarországon futó mopedautók számát, rajta keresztül is százas nagyságrendű jármű kelt már el. Többnyire használt darabok; eddig mindössze egy újat sikerült eladni, hiszen az új kis Aixamok ára két és fél, hárommillió forint körül mozog. A teljes értékű személyautókéhoz mérhető árfekvést az indokolja, hogy a nagyon könnyű üvegszálas műanyaghéj, és voltaképp az egész autócska javarészt kézi munkával készül, a kereslet Európa-szerte nincs akkora, hogy be lehetne indítani a robotizált tömeggyártást.
És most csapjunk bele a lecsóba: nézzük, mi a gond ezekkel a kis vackokkal.
Az ügy négyszereplős. Van Ferenc. Van a Közlekedési Főfelügyelet, amely, valami ismeretlen okból kifolyólag, nem akarja forgalomban látni az Aixamokat-Megákat. Van a rendőrség, amely néha négy autóval körülveszi Ferencet, és kíváncsian megnézi az autócskát, majd jó utat kíván, néha meg feljelenti a mopedautóval közlekedőket. És van a bíróság (en bloc, nyilván mindig a területileg illetékes), amely időnként feljelentéseket kap a rendőrségtől: valaki már megint négykerekű segédmotorral közlekedett. És van az ügyészség, amelyik nagyon nem jó fej.
Ferenc helyzete egyértelmű: az aktuálisan hatályos jogszabályok szerint nem látja akadályát a mopedautók használatának, és persze forgalmazásának, szeretne ebből megélni. Annak rendje-módja szerint leszerződött egy gyártóval, megpróbálta hivatalossá tenni, amit csinált, és ezzel meg is kezdődött a tánc. A már fent is idézett KÖHÉM-rendelet szerint a forgalomba helyezni kívánt járművekről a típusjóváhagyási kérelmet a gyártónak kell benyújtania a hatósághoz. Egy adott járműre csak egy adott tagállamban lehet ezt lebonyolítani, ha a jármű itt megfelelt, a többi ország közlekedési hatósága, ha náluk is forgalomba akarják helyezni a járművet, fel kell vegye a kapcsolatot a gyártó tagállammal, és az ő jóváhagyásuk alapján kell megadnia a helyi engedélyt. A forgalmazó pedig csupán egy tanúsítványt ad ki, hogy az általa forgalmazott jármű az, ami.
A magyar KFF azonban, háta mögött a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal, ki tudja, miért, máshogy ítéli meg a mikroautók helyzetét, mint az EU többi része. Ferenc tavaly októberben egy GKM-tisztviselőt (infrastruktúra-szabályozási főosztályvezető) próbált meggyőzni igazáról. A beszélgetés hirtelen ért véget, mindenesetre zárszavában Ferenc lehetőséget biztosított vitapartnerének, hogy ha sikerül jogilag bebizonyítania, hogy Magyarországon a mopedautók jogszabály szerint nem segédmotor-kerékpárok, jövő május elsején a Kossuth téren rendkívül illetlen szolgáltatásban részesíti.
A KFF ezek után kiadott egy körlevelet a megyei felügyeleteknek, a fővárosi és a központi közlekedési felügyeletnek, amelyben előbb tételesen leírja a bevezetésben említett rendeletdarabokat, majd megállapítja, hogy ezek a járművek tényleg az L6e kategóriába esnek: könnyű négykerekű triciklik. Ezután jön az érdekes csavar, szó szerint idézem a legutolsó bekezdést:
"Ugyanakkor ezen járművekre az üzembe helyezési és a közlekedési feltételek szempontjából a hatályos vámjogszabályok, valamint a KRESZ előírásai is irányadók. Az "L" kategóriába tartozó négykerekű járművek vámtarifaszám (VTSZ) szempontjából - 5/2004 KFF Szabályzat a 8703-as vámtarifaszám megállapításáról alkalmazásával - a VTSZ 8703 vámtarifaszám alá sorolandók be. A jármű fajtáját, a jármű konstrukcióját figyelembe véve személygépkocsiként kell megállapítani, csak személygépkocsiként helyezhető forgalomba, az "L" járműkategóriára érvényes műszaki feltételeket kell, hogy teljesítse és a kialakítása, kezelőszervei miatt pedig "B" járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel vezethető." Aláírás: Török László, főosztályvezető. Tehát autó, mert csak.
Ja, és persze személyautóként ezeket a dolgokat nem lehet forgalomba helyezni, mert nem felelnek meg az azokra vonatkozó műszaki feltételeknek. A mikroautók tehát, amelyek egész Európában járnak-kelnek, nálunk valamiért nem mehetnének ki az utcára.
A Hatalmat is megkerestük
Először Barna Pétert, a GKM Infrastruktúra szabályozási főosztályának vezetőjét hívtam. Emlékezett Ferencre, szerinte az Aixamok magyarországi használatához még nem dolgozták ki a jogszabályrendszert, meg hát milyen dolog az (és szerintem itt a lényeg!), hogy négykerekű járművel adómentesen lehessen az utcákat róni. Nem vitatkoztunk sokáig, nem volt értelme. Barna úr szerint a KRESZ nem fedi le eléggé az Aixamokat, az, hogy egy-két EU-tagállamban lehet ilyenekkel járni, Magyarországra nézve nem jelent semmit. Erre én csak azt tudtam felhozni, hogy eddig minden európai országban láttam Aixamokat, amerre csak jártam, meg hogy igenis megváltozott nálunk a KRESZ idevágó része. Arra, hogy a bíróság eddig minden esetben az Aixam forgalmazójának adott igazat, az volt a válasz, hogy Magyarországon pozitív jogértelmezés van, és egy kisvárosi bíróság döntése nem határoz meg semmit. Nem volt értelme tovább beszélgetnünk.A KFF-nél nem tudtam elérni az érintett főosztályvezetőt, a titkárságán sem tudtak adni senkit, a másik szám, ahova kapcsoltak, csak üresen csöngött. Karácsony előtt vagyunk, állami intézmény, érthető.
Kollégám nagyobb sikerrel járt egy alárendelt szervnél, a Központi közlekedési Felügyeletnél. Egy itt dolgozó főtanácsos az alábbi adalékokkal szolgált cikkünkhöz:
"A Központi Közlekedési Felügyelet első fokú hatóság,jogalkalmazó. A műszaki osztály új járműtípusok általános forgalomba helyezési engedélyeit adja ki. Ilyen kis járművekre még senki sem kért engedélyt nálunk, ezért nem is kellett határozatot hoznunk. Megítélésem szerint Önnek a jogalkotó tudna hiteles választ adni, pl. Barna Péter úr vagy Vid András úr a GKM-ből. Tudomásom szerint az EU-ban nincsen egységes, minden tagállamra nézve kötelező szabályozás e téren. Várhatóan a magyar KRESZ változni fog a közeljövőben és pontosítja a járműfajták meghatározását."
Pár perccel később kaptunk egy újabb levelet, benne egy érdekes mondattal:
"Érdekességképpen: adtunk ki engedélyt a Mega kisteherautóra! Minden ilyen engedélyünk nyilvános, tehát bele lehet tekinteni." Hát ez tényleg érdekes.
A rendőrség azóta is többnyire erre a KFF-levélre épít feljelentéseiben. Mert bizony sűrűn zaklatják mind Ferenc ügyfeleit, mind azokat, akik magánimportban hozták be az országba kis négykerekű segédmotorjukat. Egy ilyen rutinügy többnyire úgy zajlik, hogy a rendőr feljelenti a - szerinte - szabálysértőt, mert, mert nem segédmotort vezetett segédmotorként. Vagy mert a segédmotoron utast szállított. Vagy akár mindkettőért egyszerre. A vétkes kifogást emel a feljelentés ellen, az ügy bíróság elé kerül. Az illetékes bíróság első körben tárgyalás nélkül hoz egy végzést, amiben a KFF állásfoglalására hivatkozva azt mondja: a rendőrségnek van igaza, szabálysértés történt.
Ha ilyenkor a mopedautós nem fizeti be a büntit, hanem 15 napon belül tárgyalás tartását kéri, akkor a tárgyalásos eljáráson megmutatja a bírónak a vonatkozó jogszabályokat, elmondja, hogy a KRESZ szerint segédmotor on tilos utast vinni, de segédmotor ban nem, mire a rendőrség nem mond semmit, a bíróság pedig a feljelentést hatályon kívül helyezi. Ebben a protokollban Ferencnek már úgy harmincszor volt része eddig.
A jogszabályokkal és a KFF-es levéllel szembesülve mondta is Ferencnek egy bírónő: érdekes, hogy ma egy főosztályvezető Magyarországon felülbírálhatja a törvényeket. Erről egy tárgyalás után beszélgettek, amelyen, mint eddig mindig, kivétel nélkül, a mopedautós javára döntöttek. Ez nem ritka esemény, van mikroautós, akit a Miskolci Városi Bíróság eddig négyszer mentett fel a rendőrség vádjai alól. Négy feljelentés, négy tárgyalás, ugyanazért. Biztos unatkoznak a rendőrök most, hogy ül a Viszkis.
No, és az ügyészség. Ferenc írt egy levelet a Legfőbb Ügyészségnek, hogy adjanak ki egy állásfoglalást, amelyben rögzítik, hogy neki van igaza, hátha ez a dokumentum segít majd a rendőröknek eldönteni, érdemes-e feljelenteni a mopedautósokat. Az ügyészség nem egészen ezt tette, hanem - a KFF már kitárgyalt véleményére hivatkozva - feljelentette az Aixam-Mega Hungary Kft.-t a Gazdasági Versenyhivatalnál, mert reklámjaival megtéveszti a közönséget.
Ferenc idén februárban beperelte a magyar államot, a hivatalok akadékoskodása folytán elmaradt üzleti hasznáért egymillió eurós kártérítés követel. Vevőjelöltjei ugyanis gyakran visszalépnek a vásárlástól, amikor elmondja nekik, hogy két és fél, hárommilliós járművük mellé szinte biztosan bírósági eljárásokat is kapnak majd a nyakukba. Ezeken persze megvédi őket, adja a perhez a joganyagot, de sokakat elriaszt a hatósági macera.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
