Az elnyűhetetlen belorusz traktor
MTZ - kislexikon
Tíz-tizenöt évvel ezelőtt, kissrác koromban csodálattal néztem a traktorokat, amikor a határban dolgoztak a földeken. Akkoriban a traktor egyet jelentett az MTZ-Belarus márkával. A gyökeres változások hazánkban csak részben törték meg az MTZ márka egyeduralmát: Magyarország traktor-állományának 70 %-át napjainkban is a minszki traktorgyár által készített traktorok teszik ki.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az MTZ alapjául a II. Világháború után a Szovjetunióba importált Ford traktorok szolgáltak. A mai Fehéroroszország fővárosában, a Minszki Traktor Gyárban gyártották és gyártják ma is. A márkát a gyár orosz elnevezésének kezdőbetűiből alkotott rövidítésről nevezték el. Az MTZ traktorok legfőbb erénye, amely miatt napjainkban is az egyik legnagyobb számban előforduló traktor, hogy a mostoha üzemeltetési körülményeknek nagyon jól ellenáll.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Strapabíró, még a tökéletesnek nem nevezhető üzemeltetést és szervizelést is jól viseli. A szovjet mérnökök itt is bebizonyították, hogy a túlzott precizitás megbosszulja magát, csakúgy, mint például a II. Világháborúban. A német hadsereg MP38 ill. MP40 géppisztolyai mind az afrikai sivatagban, mind az orosz télben felmondták a szolgálatot a német pontosság miatt. Az alkatrészek közötti rések hol a homoktól tömődtek el, hol összefagytak. Nem úgy, mint az elnyűhetetlen dobtáras PPS-géppisztoly...
![]() |
|
![]() |
![]() |
A TLT, a differenciálzár és az összkerékmeghajtás kezelőszerve |
A traktoroknál is ez igazolódott be. A tökéletes illesztések hiánya miatt az MTZ a gyengébb minőségű gázolaj és kenőanyagok által okozott motor- és adagolóhibákat nem ismeri. A tévhittel ellentétben nem fogyasztanak sokat, egyszerű adagolójuknak köszönhetően fogyasztásuk egyenletes. Az optimális fogyasztáshoz szükséges a munkagépek helyes megválasztása is, az erőgép túlzott leterhelése a fogyasztás nagymértékű emelkedéséhez vezet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Fönt a hidraulika vezérlése, alul a a kézi gáz, a sebbességváltókar és a kézifék |
Természetesen ez a márka is igényli a karbantartást. Az optimális szervizperiódus 150 üzemóra, ez főidényben körülbelül két hét. 150 üzemóránként célszerű ellenőrizni az elektromos rendszert, a szelepeket, az ékszíjak feszességét. Az ellenőrzésnél célszerű elvégezni az olajcserét és a ciklon rendszerű levegőszűrő tisztítását. A karbantartási műveleteket könnyű elsajátítani, akár házilag is elvégezhetők, megfelelő gondoskodással a traktor élettartama jelentősen növelhető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
egy 90 LE-s motor |
Az MTZ nagy erénye még a versenyképes ára, újonnan akár háromszor olcsóbb, mint egy nyugati traktor. Az alkatrészek ára szintén nagyon alacsony, a versenytársak alkatrészárainak körülbelül egyötöde. Az alkatrész-ellátás jó, a márkát mindenhol ismerik, az elhasználódott, tönkrement alkatrészeket mind hivatalos márkakereskedőnél, mind feketepiacon könnyedén be lehet szerezni, bár ezek minősége kétséges.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az MTZ összesen 12 típust gyárt. Az összes típust elö tárcsafékkel, hátul szalagfékkel látták el. A tengelykapcsoló száraz, egytárcsás, kivéve a család legerősebb tagjait. A kormányművet pedig Danfoss típusú hidrosztatikus szivattyúval szerelik. Mindegyik típus hátsókerék-meghajtású, és az MTZ-550-est és az MTZ-800-ast kivéve egy mellső segédmeghajtással látják el.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezt a segédhajtóművet kimondottan a szorult helyzetekre tervezték, amikor a hátsókerék-meghajtás nem elég. Egyéb helyzetekben a használata felesleges üzemanyag-fogyasztást és a segédhajtómű idő előtti elhasználódását eredményezi. A traktorokat munkagépek vontatására a nemzetközi szabványok alapján elfogadott hárompont-felfüggesztéses rendszerrel látták el. Az erőleadó tengely (TLT) - amely a munkagépek meghajtását szolgálja - a motor teljesítményének a 60-65 %-át képes leadni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A klímaberendezés és a megerősített generátor |
A traktorokhoz rendelhetők bizonyos extra felszerelések, amelyek barátságosabbá teszik a munkakörülményeket. A nagy üvegfelületek miatt napsütéses időben a fülke hőmérséklete könnyen felforrósodhat, amely megelőzhető a füstfóliával, vagy a klímaberendezés beszereltetésével. Rendelhető kényelmesebb vezetőülés, amely hát- és könyöktámasszal, testsúly-beállítási lehetőséggel és légrugózással növeli a kényelmet. A talajmunkáknál a teljesítmény maximális kihasználását segíti a pótsúlyok tömegének a növelése, extraként rendelhetők a 30 kg-os helyett a 45 kg-os pótsúlyok. Az igényeknek megfelelően rendelhetőek mind szélesebb, mind keskenyebb gumiabroncsok. Előbbinek a talajmunkáknál a tapadási felület növelésénél, utóbbinak a zöldségkultúrák művelésénél van jelentősége. Szereltethető a traktorra mellső hidraulika is, amely speciális munkagépek üzemeltetéséhez szükséges.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az MTZ traktorok tökéletesen megfelelnek az elvárásoknak. A mostoha üzemeltetési körülményeket jól viselik, szervizelésük egyszerű, akár otthon is elvégezhető, az alkatrészhiány pedig szinte elképzelhetetlen. Áruk messze elmarad nyugati vetélytársaiktól, amely feledteti a valamivel gyengébb minőséget. A márka várhatóan a jövőben is meghatározó szerepet fog betölteni a magyar mezőgazdaságban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
320A |
A család legkisebb tagja az MTZ-320-as, amelybe az LDW1503CHD jelzésű 33,5 LE-s, 87,7 Nm-es motort szerelték. A 3 hengeres motor 1,551 ccm térfogatú, fogyasztása 232 g/LEóra. A mechanikus fokozatváltót 16 előre- és 8 hátrameneti sebességfokozattal látták el. Maximális sebessége 25 km/h. Hidraulikus emelőrendszere 750 kg súlyú munkagépet képes mozgatni. A hidraulika rendszernek 10 l az űrtartalma, a szivattyú teljesítménye 16 l/perc. A tengelytáv 1595 mm, a traktor teljes hossza 2900 mm, szélessége 1550 mm, magassága 2320 mm. Fordulókörének sugara 3,7 m. Üzemi tömege 1700 kg, a vontatható tömeg, átmenő fékekkel 5000 kg.
![]() |
|
![]() |
![]() |
550E |
A következő az MTZ-550. Ebben a modellben a D-244-es típusjelzésű 57 LE-s, 263 Nm-es motor dübörög. A 4,75 l térfogatú motor 4 hengeres, fogyasztása 162 g/LEóra. Ennél a típusnál 18 előre- és 4 hátrameneti fokozat van. A sebességváltómű itt is mechanikus fokozatváltó. Max. sebessége 25,8 km/h. A hidraulika teherbírása 3500 kg. A 21 liter térfogatú rendszerbe egy 43 l/perc teljesítményű szivattyút építettek. A tengelytáv 2350, a teljes hossz 3815 mm, szélessége 1970 mm, magassága 2780 mm. Legkisebb fordulási körének 3,8 m a sugara. Üzemi tömege 3600 kg, a vontatható tömeg 14.240 kg.
Az MTZ-552 csak néhány paraméterében tér el az MTZ-550-től. A legfontosabb különbség, hogy az MTZ-550-es modellben nincs összkerék meghajtás, szemben az 552-essel. Az 552-t is a D-244-es motorral szerelik, a hidraulika jellemzői is megegyeznek. Eltérés mutatkozik még a hosszúsági adatokban, a tengelytáv 2450 mm, a hosszúság 3930 mm. A legkisebb fordulókör a hosszabb tengelytávnak köszönhetően 4,1 m átmérőjű. A traktor üzemi tömege 3800 kg, a vontatmányé 15.640 kg lehet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
592 |
Az MTZ-592-es erőgépet a D-242-es típusjelzésű 62 LE-s, 267 Nm-es motorral látták el. Ez a motor is egy 4,750 ccm tétfogatú, 4 hengeres dízel, amelynek 162 g/LEóra a fogyasztása. A szinkronizált sebességváltóműnek 14 előre- és 4 hátrameneti fokozata van. A végsebesség 28 km/h. A hidraulikus rendszer 3000 kg emelésére képes, a rendszer űrtartalma 21 l, a szivattyú teljesítménye 43 l/perc. A traktor méretei és tömegadatai az MTZ-552-es típuséval megegyeznek, kivéve a vontatható tömeget, amely itt csak 14.000 kg.
Az MTZ-800-as típus már a nagytraktorok kategóriájába tartozik. A D-243-as motor 81 LE és 286 Nm leadására képes. Bár a térfogata ennek a négyhengeresnek is csak 4,75 l. A mechanikus, fokozatváltós sebességváltója 18 előre- és 4 hátrameneti fokozattal rendelkezik. A traktor végsebessége 33,4 km/h. A hidraulika 3500 kg teherbírású, de ebbe a modellbe már egy nagyobb, 45 l/perc teljesítményű szivattyút építettek. A tengelytáv 2370 mm, a traktor hossza 3815 mm, szélessége 1970 mm, magassága 2785 mm. Fordulási köre 3,8 m. Az üzemi tömeg 3700 kg és 15.080 kg tömegű munkagép vontatására képes.
![]() |
|
![]() |
![]() |
820 |
Az MTZ-800 és a soron következő MTZ-820 között szintén csak egy-két változtatást végeztek. Mindkettőben a D-243-as erőmű dolgozik. Itt is a legfontosabb eltérés, hogy szemben a 820-assal a 800-as traktorban nem található összkerékmeghajtás. Eltérés még a méretekben található: A tengelytáv a 820-asnál 2450 mm, a teljes hossz 3930 mm. A hosszabb tengelytáv miatt a legkisebb fordulási kör itt is nagyobb, 4,1 m. Az erőgép tömege 3900 kg, a vontatmány pedig 16.280 kg tömegű lehet.
![]() |
|
![]() |
![]() |
920 |
Az MTZ-920-ast -ellentétben a 820-assal- szinkronizált sebességváltóművel szerelik, ennél a típusnál 14 előre- és 4 hátrameneti fokozat van. Mind a motor, mind pedig a tömeg- és a súlyadatok megegyeznek a két típusnál, kivéve a vontatmány súlyát, amely a 920-asnál maximum 15.600 kg lehet. A 920-as érdekessége, hogy ez az egyetlen modell, amelybe nem szerelnek turbófeltöltőt.
A 8 lóerővel erősebb D-245,5-es motort az MTZ-892-es típusban dolgozik. Ez a 4,75 l-es, 4 hengeres 90 LE-t és 386 Nm-t produkál 160 g/LEóra üzemanyag-fogyasztás mellett. Ebben a típusban szintén egy 18 előre- és 4 hátrameneti fokozattal rendelkező mechanikus fokozatváltó található. A hidraulika terhelhetősége itt is 3500 kg, amelyet egy 45 l/perc teljesítményű szivattyú mozgat. A tengelytáv 2450 mm, a teljes hossz 3930 mm, a szélesség 1970 mm és a magasság 2840 mm. A legkisebb fordulási kör sugara 4,1 m. A típus üzemi tömege 3955 kg, és 16.400 kg-ot vontathat.
![]() |
|
![]() |
![]() |
952 |
A D-245,3-as motor szintén egy 90 LE-s, 386 Nm-es, 4 hengeres dízel, amelyet az MTZ-952-es modellbe szerelnek. A fogyasztása viszont kevesebb (158,1 g/LEóra), mint a D-245,5-es motornak. A sebességváltómű itt egy 14/4 fokozatú szinkronizált váltómű. Az alacsonyabb fogyasztáshoz kisebb végsebesség párosul, amely 30 km/h. A hidraulika és a traktor méretei megegyeznek az MTZ-892-es adataival. Tömege viszont 35 kg-mal kevesebb, 3920 kg, a vontatmány pedig 160 kg-mal nagyobb, 16.560 kg lehet.
Az MTZ család három legerősebb tagjánál a száraz egytárcsás tengelykapcsolót a szintén száraz, kéttárcsás típus váltja fel. Ez a tengelykapcsoló a motor nagy mértékű forgatónyomatékát biztosabban tudja átvinni a sebességváltóműre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1025 |
Az MTZ-1025-ösben a D-245-ös motor dolgozik. Ez a motor 105 LE és 375 Nm leadására képes. A 4 hengeres soros motor 4,75 l térfogatú és 162 g/LEóra fogyasztással dolgozik. A 105 LE-s motor 36,6 km/h haladási sebességre képes. A nagyobb terhelhetőség miatt a fokozatok számát megnövelték és egy 16 előre- és 8 hátrameneti fokozattal rendelkező szinkronizált váltóművet szereltek ebbe a típusba. A 17.040 kg tömegű vontatmány miatt a hidraulika teherbírását is megnövelték 4500 kg-ra, amelyben egy 25 l/perc teljesítményű szivattyú dolgozik. A 105 LE-s motor miatt a karosszériát megerősítették, ami a traktor méreteinek növelését eredményezték, a tengelytáv 2570 mm, a teljes hossz 4215 mm, a szélesség 1980 mm és a magasság 2870 mm. A nagyobb méretek miatt a legkisebb fordulási kör 5,2 m. Az üzemi tömeg 4295 kg.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1221 |
Az MTZ-1221-est már a hathengeres, 7,2 l-es D-260,2-es motorral látták el, amely 130 LE-s és a forgatónyomatéka 460 Nm. Fogyasztása 166 g/LEóra. Ezt a traktort is a 16/8 fokozatú szinkronizált váltóművel szerelik. Végsebessége 33 km/h. A hidraulika teherbírása 5000 kg. A tengelytávot 2750 mm-re növelték, a teljes hosszúság 4950 mm, a szélesség 1970 mm és a magasság 2820 mm. A fordulási kör 5,3 m sugarú. Az üzemi tömeg 4640 kg. A traktor 20.000 kg tömegű vontatmányt képes maga után húzni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
1522 |
A legerősebb típus az MTZ-1522, amelyben a D-260,6-es 156 LE-s, 596,8 Nm-es, 7,2 l-es, hathengeres motor dübörög. A soros dízel fogyasztása 162 g/LEóra. Az 1522-esben is egy 16/8 fokozatú, szinkronizált váltómű dolgozik. A hidraulika 7000 kg mozgatására képes. A tengelytáv 2850 mm, a hosszúság 4750 mm, a szélesség 2250 mm és a magasság 3000 mm. A fordulási kör sugara 5,5 m. Az MTZ-1221-eshez hasonlóan az 1522-es is 20.000 kg vontatására képes.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
