Gumipatás telivér

Teszt: Ford Mustang GT - 1995

2001.09.14. 10:44

Akik azért vesznek sportkocsit, hogy Budapesten sportosan vezessenek, azok nem normálisak. Itt dugótól-dugóig, lámpától-lámpáig lehet taposni a gázt, és a végén nagyot fékezni. Ez az autónak sem jó és a sportosság fílingje sincs jelen egy pillanatra sem.

 
   
   Tetőn a kisöccs

Zsiga mindig Mustangról álmodott. Gyerekkora első matchboxa is egy 65-ös Mustang volt. Felnőttként végre felkelhet a szőnyegről, ahol a játékokat tologatta, és igaziból beülhet a volán mögé. Választhat is, hiszen ebből a nem mindennapi tipusból mindjárt kettővel rendelkezik. A legendás 65-ös évjáratú egyelőre restaurálás alatt áll, de amint elkészült bemutatjuk, és elmeséljük kalandos útját, ahogyan Magyarországra érkezett.

 
   
 

Viszont ez a piros, 1995-ben készült példány sem piskóta. 5.0 V8 full extra. Bőr-légkondi-automata, amire csak szükség lehet, ha nekivágunk a 66-os útnak. Sokan idegenkednek az automata váltótól, főleg sportkocsikban, de nem rossz az. Kényelmes a városban, és a 215 LE, meg a 380 Nm körüli nyomaték belesüppeszt az ülésbe, ha kell. Az 1997-es ráncfelvarrás utáni példányokban ráadásul a 4.6 literes motor már 245 lovas, a nyomatéka is meghaladja a 400 Nm-t. Remélem senki nem próbálta meg japán autókhoz hasonlítani az adatokat. Ez tilos.

 
   
   

A motortér kinyitása után egyből látszik, hogy ide már nem nagyon férne el nagyobb. De nincs is szükség rá, hiszen ebben a V8-asban is rengeteg tartalék van. Mikor Zsiga megvásárolta az autót, rögtön szerelőhöz vitte, aki fényt derített a hiányosságokra. A kisebb-nagyobb javítások után felajánlotta, hogy cirka 2 millerért megtuningolja a motort is. A 450-500 Le érdekében speciális dugattyúkat kapna, meg kompresszort, ami a bal első lámpa mögött férne el, így nem lógna ki a motorháztetőből mint Mad Max-nél, de ez nem is baj. Nem kell látni, mi lapul odabent. Zsiga köszönte szépen, de ezt inkább nem kérte. A sportosság úgysem csak a motoron múlik.

 
   
 

Örült, hogy végre autózhat vele. Fél éve 65000 mérföld volt a kicsikében. A papírokból kiderült, hogy 3000 mérföld óta van Magyarországon. Valamint, hogy az 55 ezres szerviz után, a honi szokásokhoz híven a 60-as kimaradt (5000 mérföldenként van előírva a szerviz). Jobb a békesség, ezért vezetett az első út a szerelőhöz. Mindjárt ott is hagyott 700k jó magyar forintot. Motorrevízió, fékrevízió, betétcsere, ablaktörlő elektronika csere, új aksi (zselés), 4 új gumi, mivel mind a 4 különböző volt, és kiderült, hogy a váltó azért rúgja vissza a kettest, mert két gyűrű törött.

 
   
   

Végül a számlán meglepődve látta a 6 db lengéscsillapító cserét. "Kettőt adtál tartalékba?"-kérdezte, de a szakember csak mosolygott. A hátsó tengelyen ugyanis négy gátló van. Oldalanként kettő, melyek más-más irányban csillapítanak. Az újak ára 90e Ft./db, igaz All Life Guarantee. Ekkor jutott Zsiga eszébe az amerikai szlogen, amit a régi Mustangokra találtak ki hajdanán a Ford PR-osai: "egyszerű autó-egyszerű embereknek". A 65-öshöz komplett javító kitt-ek kaphatók manapság is, magyarázó videokazettával, így bárki elvégezheti a motorgenerált akár otthon is.

 
   
 

Az újabb verzióra ez az ékszíj cseréig érvényes. A motor különböző járulékos részeinek- szervo-vízpumpa, stb.- meghajtására az egyszerűség kedvéért egyetlen szíj hivatott. Jól jön ez, ha le kell cserélni, és különösen örülhetünk, ha elszakad. Ekkor ugyanis minden leáll.

 
   
   

Az újabb Mustang külső megjelenése már nem annyira karizmatikus. Tovatűnt a 60-as évek vonalvezetése, helyét modern kori gömbölyűségre törekvés vette át. Sajnos. A hátsó szárny csak a GT-nek jár. A szutyok, 3.8-as 150 lóerős motorral szerelt változatok nem kaptak ilyet. Nekik a hátsó lökhárítóba sincs bevésve a "Mustang GT" felirat. Elöl a bőr burkolat kavicsfelverődés és sárkányfűárus ellen véd, az alja azonban sajnálatos módon leszakadt. A felső részen levő két bumszli az öngyilkos bogarakat tartja távol a szélvédőtől.

 
   
 

Szóval külsőleg nem egy tigris. Nem is értem, miért gondolják sokan, hogy a Mustang valami más. Semmi különös, szerintem. Talán az elmúlt évek során felhalmozott jó adag előítéletből él a mai napig. Nézzük, mi van belül. Behuppanunk a bőr fotelekbe. Nem tartozom az egyetemi kosárlabda liga tagjai közé, de a vezetőülés a leghátsó pozícióban is túl közel van a kormányhoz. Nem fér a fejembe, mihez kezd itt Michael Jordan.

 
   
   

A forgalmi szerint négy személyes a verda, de ne legyünk hiszékenyek. A hátsó ülésre még hosszában se engedjünk felnőttet. Esetleg gyereket, abból is max. egyet, ha nem akarunk rögtön az ortopédia felé kerülni. Az első üléseken motorosan állítható deréktámasz viszont kellemes gondolat a tervezőktől.

 
   
 

Nézegetem a Boeing pilótafülkéjéhez kicsit sem hasonlító műszerfalat. Mi ez a randa nagy dudor ott jobb oldalt? Ja, igen: a szimmetria. Pont olyan, mint a vezető előtt, csak ebben nincsenek műszerek, csak légzsák, meg kesztyűtartó. A hi-fi isteni, külön kazettás rádió, külön CD player, és ebben van beépített erősítő is. Gyors forgolódás: 6 hangszóró. Hmmm. De várjunk még velük. Előbb a motorhang,

 
   
   

Kerreg az önindító, majd feldübörög a ménes. A V8 hangja hátborzongatóan kellemes belülről. Meg kívülről is. Nem is kell ide zene. "Nem is lehetne"-mondja Zsiga, mert annyira kemény a futómű, hogy a CD-n egyetlen számot sem lehet végighallgatni, állandóan ugrál. A sportos futóművet nem ide találták ki. Mindent és mindenkit szétráz Budapest kockakövein, aszfaltjain, de az autópályán is csak külföldön talál megnyugvásra. A mocskos kapitalista szabadságérzet, és a vad száguldás fílingje nem ezen az autón érkezett hazánkba.

 
   
 

Ez amcsi autó, nem a rövid távok ideális járműve. Ha viszont messzire megyünk, a csomagjainkat jobb, ha feladjuk postán. A végsebességnek még a közelében sem járt, így a gyorsulás az egyetlen öröm, amit nyújthat. Na meg a sok bámész tekintet, amit a hozzáértőktől kap a tulaj: "Odas, apám egy Mustang..."

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
  • Hírek

Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől

A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.

1 órája
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24