Gumipatás telivér

Teszt: Ford Mustang GT - 1995

2001.09.14. 10:44

Akik azért vesznek sportkocsit, hogy Budapesten sportosan vezessenek, azok nem normálisak. Itt dugótól-dugóig, lámpától-lámpáig lehet taposni a gázt, és a végén nagyot fékezni. Ez az autónak sem jó és a sportosság fílingje sincs jelen egy pillanatra sem.

 
   
   Tetőn a kisöccs

Zsiga mindig Mustangról álmodott. Gyerekkora első matchboxa is egy 65-ös Mustang volt. Felnőttként végre felkelhet a szőnyegről, ahol a játékokat tologatta, és igaziból beülhet a volán mögé. Választhat is, hiszen ebből a nem mindennapi tipusból mindjárt kettővel rendelkezik. A legendás 65-ös évjáratú egyelőre restaurálás alatt áll, de amint elkészült bemutatjuk, és elmeséljük kalandos útját, ahogyan Magyarországra érkezett.

 
   
 

Viszont ez a piros, 1995-ben készült példány sem piskóta. 5.0 V8 full extra. Bőr-légkondi-automata, amire csak szükség lehet, ha nekivágunk a 66-os útnak. Sokan idegenkednek az automata váltótól, főleg sportkocsikban, de nem rossz az. Kényelmes a városban, és a 215 LE, meg a 380 Nm körüli nyomaték belesüppeszt az ülésbe, ha kell. Az 1997-es ráncfelvarrás utáni példányokban ráadásul a 4.6 literes motor már 245 lovas, a nyomatéka is meghaladja a 400 Nm-t. Remélem senki nem próbálta meg japán autókhoz hasonlítani az adatokat. Ez tilos.

 
   
   

A motortér kinyitása után egyből látszik, hogy ide már nem nagyon férne el nagyobb. De nincs is szükség rá, hiszen ebben a V8-asban is rengeteg tartalék van. Mikor Zsiga megvásárolta az autót, rögtön szerelőhöz vitte, aki fényt derített a hiányosságokra. A kisebb-nagyobb javítások után felajánlotta, hogy cirka 2 millerért megtuningolja a motort is. A 450-500 Le érdekében speciális dugattyúkat kapna, meg kompresszort, ami a bal első lámpa mögött férne el, így nem lógna ki a motorháztetőből mint Mad Max-nél, de ez nem is baj. Nem kell látni, mi lapul odabent. Zsiga köszönte szépen, de ezt inkább nem kérte. A sportosság úgysem csak a motoron múlik.

 
   
 

Örült, hogy végre autózhat vele. Fél éve 65000 mérföld volt a kicsikében. A papírokból kiderült, hogy 3000 mérföld óta van Magyarországon. Valamint, hogy az 55 ezres szerviz után, a honi szokásokhoz híven a 60-as kimaradt (5000 mérföldenként van előírva a szerviz). Jobb a békesség, ezért vezetett az első út a szerelőhöz. Mindjárt ott is hagyott 700k jó magyar forintot. Motorrevízió, fékrevízió, betétcsere, ablaktörlő elektronika csere, új aksi (zselés), 4 új gumi, mivel mind a 4 különböző volt, és kiderült, hogy a váltó azért rúgja vissza a kettest, mert két gyűrű törött.

 
   
   

Végül a számlán meglepődve látta a 6 db lengéscsillapító cserét. "Kettőt adtál tartalékba?"-kérdezte, de a szakember csak mosolygott. A hátsó tengelyen ugyanis négy gátló van. Oldalanként kettő, melyek más-más irányban csillapítanak. Az újak ára 90e Ft./db, igaz All Life Guarantee. Ekkor jutott Zsiga eszébe az amerikai szlogen, amit a régi Mustangokra találtak ki hajdanán a Ford PR-osai: "egyszerű autó-egyszerű embereknek". A 65-öshöz komplett javító kitt-ek kaphatók manapság is, magyarázó videokazettával, így bárki elvégezheti a motorgenerált akár otthon is.

 
   
 

Az újabb verzióra ez az ékszíj cseréig érvényes. A motor különböző járulékos részeinek- szervo-vízpumpa, stb.- meghajtására az egyszerűség kedvéért egyetlen szíj hivatott. Jól jön ez, ha le kell cserélni, és különösen örülhetünk, ha elszakad. Ekkor ugyanis minden leáll.

 
   
   

Az újabb Mustang külső megjelenése már nem annyira karizmatikus. Tovatűnt a 60-as évek vonalvezetése, helyét modern kori gömbölyűségre törekvés vette át. Sajnos. A hátsó szárny csak a GT-nek jár. A szutyok, 3.8-as 150 lóerős motorral szerelt változatok nem kaptak ilyet. Nekik a hátsó lökhárítóba sincs bevésve a "Mustang GT" felirat. Elöl a bőr burkolat kavicsfelverődés és sárkányfűárus ellen véd, az alja azonban sajnálatos módon leszakadt. A felső részen levő két bumszli az öngyilkos bogarakat tartja távol a szélvédőtől.

 
   
 

Szóval külsőleg nem egy tigris. Nem is értem, miért gondolják sokan, hogy a Mustang valami más. Semmi különös, szerintem. Talán az elmúlt évek során felhalmozott jó adag előítéletből él a mai napig. Nézzük, mi van belül. Behuppanunk a bőr fotelekbe. Nem tartozom az egyetemi kosárlabda liga tagjai közé, de a vezetőülés a leghátsó pozícióban is túl közel van a kormányhoz. Nem fér a fejembe, mihez kezd itt Michael Jordan.

 
   
   

A forgalmi szerint négy személyes a verda, de ne legyünk hiszékenyek. A hátsó ülésre még hosszában se engedjünk felnőttet. Esetleg gyereket, abból is max. egyet, ha nem akarunk rögtön az ortopédia felé kerülni. Az első üléseken motorosan állítható deréktámasz viszont kellemes gondolat a tervezőktől.

 
   
 

Nézegetem a Boeing pilótafülkéjéhez kicsit sem hasonlító műszerfalat. Mi ez a randa nagy dudor ott jobb oldalt? Ja, igen: a szimmetria. Pont olyan, mint a vezető előtt, csak ebben nincsenek műszerek, csak légzsák, meg kesztyűtartó. A hi-fi isteni, külön kazettás rádió, külön CD player, és ebben van beépített erősítő is. Gyors forgolódás: 6 hangszóró. Hmmm. De várjunk még velük. Előbb a motorhang,

 
   
   

Kerreg az önindító, majd feldübörög a ménes. A V8 hangja hátborzongatóan kellemes belülről. Meg kívülről is. Nem is kell ide zene. "Nem is lehetne"-mondja Zsiga, mert annyira kemény a futómű, hogy a CD-n egyetlen számot sem lehet végighallgatni, állandóan ugrál. A sportos futóművet nem ide találták ki. Mindent és mindenkit szétráz Budapest kockakövein, aszfaltjain, de az autópályán is csak külföldön talál megnyugvásra. A mocskos kapitalista szabadságérzet, és a vad száguldás fílingje nem ezen az autón érkezett hazánkba.

 
   
 

Ez amcsi autó, nem a rövid távok ideális járműve. Ha viszont messzire megyünk, a csomagjainkat jobb, ha feladjuk postán. A végsebességnek még a közelében sem járt, így a gyorsulás az egyetlen öröm, amit nyújthat. Na meg a sok bámész tekintet, amit a hozzáértőktől kap a tulaj: "Odas, apám egy Mustang..."

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16