Húszpercnyi önfeledt autózás után nem voltam lelkileg felkészülve a rám váró irtózatra. Az irodaház parkolójában a tetőt becsukni 10 másodpercig tartott; épp elég hosszan ahhoz, hogy mindenre elszánt kollégák különítményei lecsaphassanak, és esdeklő tekinteteikkel az őrületbe kergessenek. Nem volt menekvés.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az MX-5 mindenkinek kellett. A TotalCar szerkesztősége csupa elvetemült autóbolond, a téboly tehát érthető. Az Index irodaház maradék 300 dolgozója közt kitört tömeghisztéria kezelése azonban nem egy embernek való feladat. Ilyen spontán csoportosulások felbukkanása esetén minden rendes diktatórikus rezsim szükségállapotot hirdet és kivezényli a milíciát.
A tesztautó átadóinak arcán fensőbbséges nyugalom ült. Esküdni mernék, hogy a Mazdánál már évek óta egyetlen MX-5 tesztet sem olvasnak el. Mind ugyanaz a borítékolható ömlengés, lelkesedés, szeretetnyilvánítás. Rossz érzés beállni a sorba, de nincs mit tenni. Most sem lesz másként.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A képen Füzi Gergely látható |
Hogy mindjárt az elején beismerjem az elvárható kritikai hozzáállás abszolút hiányát, leszögezem: az MX-5 egy tökéletes autó. Nem azért, mert nincs nála kényelmesebb, gyorsabb, praktikusabb vagy szebb. Hanem azért, mert egy végtelenül őszinte autó, pontosan azt tudja, amire kitalálták, azt viszont elképesztően jól.
Egy roadster egyetlen valóságos értékmérője a vezetési élvezet. Az MX-5 szinte sosem parkolt, mindig mindenki el akart menni vele valahová. Ha semmi dolga nem volt, elvitte megmutatni valaki másnak, mert lelkesedni együtt jó igazán.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Már a Mazda Motor Hungary átadótelepén cinikus szakújságíróhoz méltatlan boldog sikkantásokkal ugráltuk körül. Azonnal kinyitottuk a tetőt, melynek kezelhetőségére jellemző, hogy első nekifutásra, ismeretlenül sem tart tovább húsz másodpernél. Második kísérletre, rutinból végrehajtva ez az idő nyugodtan negyedelhető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Belül minden lefegyverzően elegáns, no nem felvágósan, inkább kedveskedően. Szép, fából készült kormány, váltó és kézifékkar, krémszínű bőr ülések. Csak azt a 80-as évekbeli oldschool digitális órát ott a középkonzolon, csak azt tudnám feledni. Már a 626 DITD-ben sem szerettük, itt pedig végképp nem volna helye. Nem mintha bármit is számítana, persze. A többi műszer mind csinos, kár is rájuk szót vesztegetni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Aztán az ember beindítja a motort, és ettől a pillanattól kezdve minden elveszett. A Mazdában minden egy kicsit gyorsabban történik a megszokottnál. A legapróbb kormánymozdulatra azonnal irányt vált, a gázra ugrik, a fékre lassul, a váltó akár egy játéktermi automatán, hihetetlen az egész. Másodpercek alatt organikusan összenő a sofőrjével, a gondolat megszületésének pillanatában végrehajtja, amit akarnak tőle.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ugyanezzel a közvetlenséggel tudósít arról, mi történik éppen vele. Az útról direktebb visszajelzést csak akkor kaphatnánk, ha meztelenül hemperegnénk rajta. Kátyúkon hasítva istentelenül ráz, és ez nagyon helyénvaló. Egy átlagosan hasznavehetetlen budapesti úton ámokfutva esély sincs a sebességmérő leolvasására, ami jótékony ragasztószalag a sikoltó lelkiismeret száján.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az 1,8-as motor lelkes és morgós, 140 lóereje pont jó a kis Mazdához. Egyenesben virgoncan tol, kanyarban pedig - durván hajszolva - készségesen megindítja az MX-5 fenekét, ahogy azt egy roadsternek kell. Nagyon finom. Emellett létezik még 1,6-os, 110 lóerővel, az igazi megszállottak pedig külföldön több tucat helyről szerezhetnek be kompresszor- és turbófeltöltő-készleteket, melyekkel a Miatából igazi ordas vadállat nevelhető.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A hatsebességes váltó nagyszerű, csak a hatodik fokozat sikerült egy kicsit huncutra. Szépen ki kell tolni hozzá a kart jobbra, különben négyes lesz belőle, és az egy alaposan kiforgatott ötös után nem jön éppen jól. A hatos melletti rükverctől nem kell félni, az előtt olyan erős rugó van, hogy véletlenül csak nehézatléták kapcsolhatnak bele, s azok is csak szteroidkúra alatt, nagyon részegen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az egyetlen apró hiba a fakormány: gyönyörű, de hajóban a helye. Izzadó tenyér alatt csúszik. Vagy bőrre cserélendő, vagy a kézfejet érdemes elhullott állatokba burkolni intenzív vezetés előtt. Nyáron sapka viselése is ajánlott: a bőven 220 feletti végsebesség sem elegendő a napsugarak lerázásához, egy Budapest-Siófok-Budapest alatt a harmadnapos hámlás simán biztosítható. Felhúzott tetővel diszkréten dalol a szél, beázás pedig bizony nincsen.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A képen Füzi Gergely (aki nem Karotta) látható |
Az autópálya egyébként lehajtott tetővel sem kellemetlen, úgy 160-ig. E felett egy kicsit turbulenssé válik a hangulat, de persze Magyarországon ezzel a jelenséggel egyetlen törvénytisztelő autós sem szembesülhet. Az MX-5-nek amúgy sem autópályán a helye. Kanyargós autóút, lombokon átszüremlő napfény, távoli úticél az ideális kombináció.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Mazda akkora szupersztár, hogy a net is csordultig van vele. A többszáz fan-page mellett van hivatalos MX-5 közösségi oldal, a hazai MX-5 fórum is eleven, sőt, példamutató módon a márkaképviselet is olvassa, és gondját viseli a tagoknak. Ehhez szívből gratulálunk, tessék róluk példát venni.
A Miata a kezdetek óta kedvenc, kategóriája eladási bajnoka. Valódi vetélytársa a mai napig sincs, vannak nagyobb, drágább, középmotoros vagy elsőkerékhajtású alternatívák, de nálunk ezek közül sem sok kapható. A Mazda nemrégiben bemutatott tanulmánya alapján a nyálelválasztás beindulása fokozottan indokolt: az MX-5 MPS 200 lóerős motort és finoman átszabott karosszériát kapott. Már alig várjuk.
|

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
