Mi vagyunk a hülyék. Mindig csak az új kell, mert állandóan megununk mindent, hiába jó. Az Octaviát is ezért kellett átszabni, mert az ötödik évben már ciki volt rámondani, hogy „az új”. Egyedül ahhoz a részéhez nem nyúltak, amihez tényleg kellett volna: az 1,6-os motorhoz.
Majd csak enyhül az autóipar kényszeres ráncfelvarrási vágya, már annak is örülni kell, hogy az Octavia eddig is kihúzta eredeti formájában. Abban biztos vagyok, hogy egy ilyen átalakítás remek alkalom a költségek átgondolására, jobb műszaki megoldások bevezetésére a felszín alatt, és hasonlók. Viszont egyelőre a technika gerincét, vagyis a nagy tételben fogyó változatokat nem nagyon érintik a változások, két új benzinmotort leszámítva. Illetve azt, hogy az alapfényszórók is vetítőlencsések, igaz, nem xenon, hanem halogén fényforrással.
Mi a régi, nyolcszelepes, 1,6 literes benzines gépet kaptuk meg kipróbálásra az Autotechnikától, ez viszont maradt olyan, amilyen. Nem a legmodernebb, mégis ez tudott egyedül megmaradni a VW csoportnál, pedig készült 16 szelepes változata is, sőt, volt ekkora motorjuk közvetlen befecskendezéssel is. De ezek nem voltak az igaziak, inkább meghagyták a legrégebbit, mint a másik kettőt.
Pedig magyarországi gyártmány ez az 1,6-os, nem szeretnék ellene beszélni, mégis elgondolkodtató, hogy változatlan. A Toyotánál tíz éve már nagyon a végét járta az 1,6-os 4A-FE motor, 16 szeleppel, minden extra nélkül (110 LE), egy évvel később már változó szívóoldali szelepvezérlést kapott, amikor az Auris megjelent, már kettős VVT-i vezérlése volt (126 LE), ma meg az Avensisben változó a szelepkiemelés is. Vagyis a legkeményebb konkurens motor ma 30 lóerővel jobb, míg a győri gyár rendületlenül készíti az 1.6 MPI-t (az I piros) a tízhengeres Lambo-motorok mellett, százkét lóval és száznegyvennyolc newtonméterrel.
Elnézést, hogy ezzel példálózok, de a felsoroltak közül a legősibb Toyota-változatot birtoklom , bő mázsával nehezebb autóban, amely mégis jobban megy, rugalmasabb és kevesebbet fogyaszt. Biztos kevésbé tiszta üzemű, kábé Euro 3-as, de elárulok egy titkot: ez a VW-féle 1,6-os tíz éve sem ment, és a gyakorlatban nem fogyasztott kevesebbet, mint a mai. Azért azt látni kell, hogy a nyolc szelepen már mindenki túllépett, és csak ismételni tudom magamat: a VW jobbat tenne a világgal, ha lefaragna egy litert az 1.6 MPI városi fogyasztásából (gond nélkül ment volna tíz éve is), mintha 3 literesnek hívott Lupók vagy újabb Bugatti Veyron alváltozatok fejlesztésébe döntené a pénzt.
Ennek ellenére nagyon népszerű az 1.6 MPI: az Octaviában az 1,4-es alap nem nagyon játszik 80 lóerővel, aki vesz, az vagy ezt, vagy az 1.9 TDI-t választja, legalábbis vendéglátóinknál, Dunaszerdahelyen. Pista, az értékesítő azt mondja, hogy az elmúlt három évben egyetlen 1,4-est adott el, a többit a másik két népszerűbb motor tette ki, de ha a Népítéletekből indulunk ki, itthon sem lehetnek nagyon eltérőek az arányok. Pista szerint az egyhatosnak kell tízezer kilométer, hogy igazán összeérjen, és akkor valamivel normálisabban fogyaszt.
Egyébként meg kell állapítani, hogy lényegesen jobb vezetni az 1,6-ossal a nagy szemű Octaviát, mint a paraméterei alapján hinnénk. A váltóval jól kompenzálták a kis nyomatékot, rövidebbek, ezért hamarabb fogynak el a fokozatok – szinte úgy, mint egy dízelnél –, de a normális közlekedésben ez nem zavaró, legfeljebb akkor, ha máshoz szokott az ember. Úgy háromezerig sok jóra nem lehet számítani, de utána már elfogadhatóan gyorsul a Skoda: ez ötödikben 100 km/órát jelent, vagyis ez alatt keményen vissza kell pakolni egy előzéshez, fölötte felesleges.
A váltóval nincs probléma, simán jár, ahogy a kuplung és a fék sem igényel extra combokat, a kormány könnyű, nem fizikai munka a vezetés. A motor 3000-től fel is hangosodik, tehát autópályán már érzékelhetően meg kell emelni a hangot a beszélgetéshez. A futómű zajszigetelése sem az igazi, rossz úton elkezd huppogni, ellenben nagyon jól ott van az úton és komfortos. Viszont el kell ismernem, hogy a zajosodás sem üt meg olyan szintet, amit az ember ne tartana elviselhetőnek, lassú menetben pedig végképp nem.
És ha realisták vagyunk, az Octavia bajai megbocsáthatók. Belül is hatalmas, nemcsak kívül, és átlagos elvárásokkal az ülések formázása megfelelő, alapból állítható a vezetőülés magassága, a kormányt meg jó közel lehet húzni. Hátul van hely, magas felnőttek is elférnek a plafon alatt, és még viszonylag hátratolt első ülésekkel is elücsörög akár egy 190 centis felnőtt – ültünk már szűkebb középkategóriás modellekben , holott az Octaviát a golfos technika miatt nem szokás ebbe a körbe sorolni. A csomagtartó változatlanul óriási (560 litertől 1,6 köbméterig) – és ezek a momentumok teszik részletkérdéssé a vevők szemében a motorkérdést, ami egy ilyen jellegű modellnél érthető.
Az autó belseje németautós – eddig is ez volt –, bár a színvilág nem túl vadító, a díszbetétek helyrerakják a hangulatot. Sok újdonság nincs, a Jumbo box néven kínált könyöklőben ott az AUX bemenet. És milyen az új kormány? A felhasználói élményt egyedül az fokozza, ha tudjuk, hogy a Superbére hasonlít. Viszont amíg a japók a motortechnikára koncentráltak, addig a csehek/németek megnyerőbb utasteret csináltak, mint bármelyikük. És ne felejtsük el, alapból automata a klíma, az Ambiente verzió dupla DIN-es rádiója már jól szól. Kár, hogy hátul bioenergia működteti az ablakmozgatást ötmillióért, de az ESP széria az Ambiente kivitelhez – az alap Classic annyival elmarad tőle, hogy mindenképp megér 150 ezer forintot a jobb kivitel. Az Octaviával kapcsolatban egyedül az ingathatja meg az embert, hogy ugyanennyiért, ugyanilyen motorral VW Jettát is kapni.
Az Octavia-megújulás a korábbi 1,6-os változathoz képest nem sok újat hozott, hiába feszesebb a bőre, az izmai nem lettek szálkásabbak. De legalább kiderült, hogy vannak előnyei is a regadónak. Mert míg szlovákiai barátainknál a fényévekkel modernebb, 122 lóerős, turbós 1.4 TSI motorért 1730 eurós felárat kérnek (ami most, 2009. március 11-én, 23 óra 39 perc 09 másodperckor 502 707 Ft-ot jelent), addig itthon csak (most, 2009. március 11-én, 23 óra 39 perc 17 másodperckor) 216 ezer forintot. Ami az ötmilliós régióban nem pénz, ennyit megér. Mert az Octavia jó autó, ami a karosszériát illeti, ám hiába megy el komótosan a 102 lóerős 1.6 MPI-vel, ebből a motorból már égetően hiányzik egy kis kaizen − vagy legalább egy kis kraft.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Összetört a motor, a biztosító nem fizet és még a szakértő cég is átverteÖsszetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
