2004.09.15. 00:49

Kevesen sejtik, mit tud. Észrevétlenül illeszkedik az utcaképbe: kinek is tűnne fel egy szolíd, ezüst színű Octavia egy olyan városban, ahol a taxik és rendőrautók jó része is ilyen típusú? A visszafogott külsejű T ügynök azonban más, mint a többi Octavia: a 8,4-es gyorsulási érték és a 219 km/h végsebesség merőben szokatlan egy csomagtartóméretre kihegyezett, főleg kiváló ár/érték arányáról nevezetes modelltől.

 
  TotalCar házon belül
 
  A tesztautók általában egy hétig vannak az autós szakíróknál. Lehet róluk véleményünk, de a hosszú távú együttélésről fogalmunk sincs, pedig aki autót vesz, több évre tervez. A TotalCar most régi adósságát törleszti: a következő napokban a szerkesztőség saját tulajdonú autóinak tartóstesztjeit olvashatják. A mai műsor: Szekeres W. Stevie szakírónk ügynök autója.

Eddig megjelent:
Nissan 200SX (S13) - 1992
Saab 900 Convertible - 1992
Alfa Romeo Alfetta - 1981
Renault Twingo -1999
csik.jpg

T ügynök nevét az 1.8-as, hengerenként ötszelepes, Made in Győr motorról kapta. T, mint turbó, logikus. A TotalCar fórumán külön topik foglalkozik ezzel a motorral: a 7000+ hozzászólás között nemigen találni negatív beírásokat. Hogy további katalógusadatokat soroljunk: az Octaviába épített változat 150 lóerőt és 210 Nm-t teljesít. Ez utóbbit ráadásul 1750 és 4600 fordulat között folyamatosan: ha az 1.8T nyomatékgörbéje biliárdasztal lenne, világbajnoki tornát lehetne rendezni rajta, olyan lapos és egyenletes.

A csodaszép karakterisztika mellett a motor másik legszimpatikusabb tulajdonsága, hogy minden dinamizmusa ellenére sem kerül sokba fenntartani. Pontos fogyasztási értékeket nem merek írni, mert már megtapasztaltam, hogy amikor a legnyíltabb szívvel, a legőszintébben közlöm az általam pontosan mért és feljegyzett fogyasztási adatokat, beszélgetőtársaim gyakran bizonyos sánta kutyákra és azok utolérésére terelik a szót. Maradjunk annyiban, hogy 800 kilométeres referencia útvonalamon, amiben bőven található város, országút és tempós autópálya is, átlagban egy (1) decivel fogyaszt többet T ügynök, mint elődje, egy "sima" 1.6-os, 101 lovas Octavia. Ja, és én már azzal is maradéktalanul elégedett voltam.

T ügynök majdhogynem egyedi darab Magyarországon. Erre akkor döbbentem rá, amikor régi, elégedett Octaviásként (T ügynök már a harmadik a kezeim alatt) egy használt, de megkímélt 1.8T beszerzését tűztem ki célul magam elé. A malacpersely feltörésétől kezdve fél évig vadásztam a megfelelő autóra. A hasznaltauto.hu-val keltem, weltauto.hu-val feküdtem, de semmi. Lefizettem a sarki újságost, küldjön sms-t, amint megérkezik a képes hirdetési újság, hogy az elsők között csaphassak le, ha mégis előkerülne egy példány.

Az 1.8T-ínség oka, hogy új korában ez a kivitel bizarrul drága: például eleve csak csúcsfelszereltségben kapható. 2001 elején, amikor T ügynök forgalomba állt, az 1.6-os változathoz képest ugyanolyan felszereltség mellett 1.2 millió felárat kellett a remek motorért (plusz hátsó tárcsafékek) fizetni. És hát a csúcsfelszereltség sem volt éppen bőkezű: az automata klíma, az oldallégzsákok, egy akármilyen rádió, a központi zár távirányítása nem fért már bele az 5.4-es árba. Elegance kivitel ide vagy oda, a kormány vagy a sebváltógomb bőrözése is csak az extralistán szerepelt. Az 1.8T árfolyama egyébként tavaly karácsonykor tetőzött: 6 millió feletti összegért árulták - igaz, ekkor az oldallégzsák és egy ványadt kazettás magnó már a felszereltség része volt.

T ügynököt végül isteni útmutatás nyomán szúrtam ki egy használtautó telepen. Életemben először, egy terelés miatt jártam ugyanis a külvárosi főúton, amikor 1.8T-azonosító berendezésem felvisított (lásd a keretes anyagot). Az autón nem volt "Eladó" tábla, sőt, még a motorháztető is meleg volt - épp akkor hozták be. Az autókereskedés aznap valószínűleg rekordot döntött a Gyorsasági használtautó eladás kategóriában: mire elkészült a valóban gondos, de így is csupa szépet és jót tartalmazó állapotfelmérés, én már újra ott toporogtam, kezemben a közben felmarkolt milliókkal. A két és fél éves, 60 ezret futott autóhoz egy új 1.2 Elegance Fabia áráért lehetett hozzájutni.

 
  Hogyan ismerjünk fel egy 1.8T-t?
 
    Hátulról könnyű dolgunk van, hiszen az 1.8T Octaviákon a típusjelzés alatt a 20V turbo felirat olvasható. (Kivéve T ügyököt persze, aki inkognitója megőrzése végett nem visel ilyen azonosítót.) Oldalról a hátsó tárcsafékek, illetve az első tekintélyes mérete árulja el a turbós Octaviát, míg szemből a lökhárítóba integrált levegőbeömlő kiképzése más, mint az egyszerűbb típusoké. A műszerfalon a fordszámmérő egy osztással később kezdődő piros tartománya az árulkodó jel.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.