Szeszcsempész szöcske
Amikor már azt hiszed, vége az American Graffiti korszakának, meglátod és rájössz: mindig is tartani fog. Hot-Rods not dead!
Amikor először megláttam, egy autókereskedésben azt hittem, valami vicc. Ilyen nem lehet. Vagyis lehetett, de sokkal régebben, valamikor az autógyártás hajnalán. Vagy mégsem, mert a hátulja meg az amerikai szesztilalom idejében divatos autófart juttatja eszembe. Szóval, nem tudtam hova tenni, csak abban voltam biztos, hogy ez valami amerikai őrület, és kölcsön kell kérnem egy körre.
Honnan jön a Prowler?
A hotrod volt az amerikai autós kultúra középpontja a második világháború végétől a muscle car korszakig, a hatvanas évek közepéig. A háborúból hazatérő fiatal férfiakat kifogástalan karosszériájú, de nagyrészt használhatatlan motorú-váltójú autók tömege várta. A klasszikus hotrod egy harmincas évekbeli kupé vázából indul (például egy 1932-es Ford B-modell kupéból, ami Deuce Coupe néven vált legendássá), amiről először is repül minden felesleges (motorháztető, szélvédő, tető, sárhányók, és így tovább), majd belekerül egy kompakt V8-as, amiket az 50-es évek elején kezdtek el nagy számban gyártani. A hotrodozás ellenkultúra volt Dél-Kaliforniából; a hotrod a zajos, lázadó, nonkonform fiatalság szimbólumává vált.
A Plymouth Prowler (prowler="portyázó") ebből a kultúrából merít vödörszámra, de persze hibát hibára halmoz. A hotrod önkifejezés, egyedi tárgy, így aztán per definitionem gyanús, ha készen vesszük egy nagyvállalattól. A hotrodban V8-as van, a Prowler orra viszont annyira szűkre sikerült, hogy a Chrysler 3,5-literes V6-osa volt a legnagyobb motor, ami befért. Ráadásul csak automata váltóval lehetett kapni. 1997 és 2002 között gyártották, különösebben nem volt sikeres.
1999-ben a Plymouth bemutatta a Howler tanulmányautót, ami a Prowler legtöbb hibáját kijavította. Az orron tágítottak annyit, hogy elférjen egy V8-as, a négysebességes automata váltót ötsebességes kézi váltotta le, és az autó használható méretű csomagtartót kapott. Sorozatgyártásba sohasem került.
Utánanéztem, és szánom-bánom tudatlanságom. Eddig azt sem tudtam, hogy a világon van a Chrysler (vagy Plymouth) Prowler. Pedig markáns külseje miatt igen kemény kultusza van... Persze a nagy vízen túl. A mi környékünkön annyira ritka, hogy aki meglátja, gondolkodás nélkül betérdel.
Az első pillantás után két hétig törtem a fejem, hogy mi a rossebre hasonlít az orra, végül a fotózásnál jöttem rá. Alien! Vagy a nyolcadik utas. Tudják, aki a halál. Szóval ő az, autós inkarnációban. Mélyre húzott orr, szinte vicsorgó hűtőrács, emelkedő fejbúb, és persze a szemek. Mintha épp most nézne szembe Ripley hadnagy (magyar hangja Sigourney Weaver) puskájával.
H. R. Giger és az alien
A svácji Hans R. Giger a posztindusztriális mechano-szexuális fétisfestészet kiemelkedő alakja. Képein jellemzően emberi genitáliákat ábrázol különféle gépekkel összefonódva. 1975-ös Necronom V című festménye ihlette az Alien-filmeket. Az első rész klasszikus túlélőhorrorját amerikai módra még több szörny és még több fegyver követte a Bolygó neve: Halálban , majd a harmadik , befejezőnek szánt rész általános megdöbbenésre nem infernális alienmészárlás lett, hanem egy magányos alien és egy börtönkolónia reménytelen küzdelmét bemutató kamaradarab, az akkor még ismeretlen David Fincher (Hetedik, Harcosok klubja) rendezésében. Később Jean-Pierre Jeunet (Elveszett gyermekek városa, Amélie csodálatos élete) rendezett még egy önparódiába hajló negyedik részt , majd elment az egész széria a videojátékok felé .
Giger idegene a horrorkultúra egyik legtökéletesebb teremtménye. Ki ne borzadna el egy szuperorganizmusként működő, az egyedek életét értéktelennek tartó, ráadásul iszonyú parazita életciklussal működő szörnytársadalomtól? Az alien számos ponton utal az életünket körülvevő ízeltlábúak világra, pókok, rovarok és skorpiók alkatrészeit fedezhetjük fel testén. Az alien emellett csöpög a szexualitástól is: ha megnézünk néhány Giger-festményt, péniszeken, vaginákon és ánuszokon kívül csak gépeket találunk.
Ha Svájcban járnak, ne hagyják ki az Alien-filmek stílusában berendezett Giger-bárokat!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
