Dízel kajzerek

2005.09.13. 08:03

Dízel Grand Cherokeeba pattantunk, és meg sem álltunk a bécsi repülőtérig, ott rövid prezentáció után megkaptuk az első gázolajos 300C tesztautók kulcsait. Az üdítőital elfoglalta helyét a pohártartóban, és nekivágtunk, hogy kipróbáljuk, mire képes a világ egyik legkeresettebb limuzinja a Mercedestől származó háromliteres common-raillel.


Ráadásul a fertői Joisban vártak ránk a PT Cruiser átszabott második generációs képviselői, mit tesz isten, szintén közös nyomócsöves dízellel. A hangulat elkezdett a tetőfokára hágni. A parkolóban elektromos ülés- és kormányállítás - a 300C még mindig hatalmas.

Pár perc múlva már az autópályán hasítunk, a forgalom szórványos, a gázpedál a padlóhoz ér, mi elfehéredő arccal befogjuk a szánkat, és visszavonunk minden becsmérlő kijelentést, amit valaha dízelautóra tettünk. A háromliteres CRD ugyanúgy 218 lovas és 510 Nm-es, mint a Csirkében, viszont ezt az 1928 kg-ot 7,6 másodperc alatt gyorsítja százra, és nem álló helyzetből a leggyorsabb.


Motor


A Mercedestől származó háromliteres, V6-os common-rail dízelmotor a német partner autóiban 224 lóerőt teljesít. A szokásos közös nyomócsöves trükkökkel operálnak: 1600 bar maximális nyomású befecskendező rendszer, változó geometriájú turbófeltöltő, intercooler, alumínium hengerfej, dupla vezérműtengely.

A befecskendező rendszer ciklusonként öt kisebb befúvásra osztva juttatja az üzemanyagot a hengerekbe, a vezérműtengelyek csapágyait a hengerfejbe építették, ami kisebb méretet és csöndesebb működést eredményez. A motor tömege az alumínium és új fejlesztésű ötvözetek felhasználása miatt mindössze 208 kg. A 3,0 CRD motorhoz ugyanazt a W5A580 kódjelű ötsebességes automatát társítják, amit az 5,7-es HEMI-hez.


Az ötméteres test, a vibrációtól és zajtól tökéletesen mentesített karosszéria és az alig hallhatóan mormogó motor nem jelzik a rohanást, a km-óra mutatója a 220-as osztásig rendületlenül emelkedik. Vicces, hogy a fordulatszámmérő egy az egyben átkerült a benzines modellekből: piros mező nincs, a hétezerig skálázott műszerről nehéz eltalálni, mikor érdemes megpöcögtetni a Drive állásban kézzel is kapcsolható váltókart.

A háromliteres dízel - az 5,7-es HEMI kivételével - gyakorlatilag értelmetlenné teszi a 300C motorválasztékát. Jobban gyorsul, nagyobb a végsebessége, ráadásul kevesebbet is fogyaszt, mint a 3,5 literes V6-os benzines, a 2,7-esről ne is beszéljünk. Bevezetéséhez nem kellett marketinggéniusznak lenni, a beárazás annál nagyobb körültekintést igényelt.

PT Cruiser


A fejlesztésért felelős szakemberek többször is hangsúlyozták, hogy a most bemutatott változat nem új modell, pusztán könnyű frissítés 2006-ra. Kicsit visszatolták a korábbi modellen kiugró lökhárítókat, átformálták a hűtőrácsot, már nem harapja át az első lökhárítót, dupla táskák kerültek az első fényszórók aljára és egy aprócska spoiler a csomagtérajtó tetejére. A fazonírozás jelentéktelensége miatti szerénykedés érthető, de azért nem kell elbújnia a tervezőnek, a PT Cruiser maradt, ami volt, és egy leheletnyivel tényleg kicsit újabbnak hat.


A belteret elsősorban a burkolatok cseréjével újították föl, szerencsére néhány alkatrészt ki is cseréltek. A korábbi borzalmas légbeömlőket jó kis alfás billenőgömbök váltották, a középkonzol tetejére odakerült a 300C-ben is megtalálható analóg időmérő, és nagyon fontos, hogy a 80-as évekből maradt ablakmozgató gombokat a 90-es évek maradékaira cserélték. Szakítottak az ülésre szerelt könyöklőkkel, helyüket a kor szellemének megfelelő, ülések közé beépített, hűthető, tápcsatlakozót és tolltartónyílást (!) rejtő könyökpihentető szerkezet vette át.


A középkonzol alján búvó pohártartó rekeszek szélét csilivili krómozással körítették, és kicsivel megnőtt a feneketlennek továbbra sem nevezhető kesztyűtartó űrtartalma. Az autó továbbra is keskeny, az ajtókat folyamatosan, egymást időnként böködik az elöl ülők. A 2006-os modellekhez rendelhető Boston Acoustics hifi mostantól minden modellváltozathoz MP3-lejátszó funkcióval bővül, a kabrió hat hangszóróval, a csukott változat gyárilag beépített mélynyomóval is rendelhető.


A dízeltúrán a 2,2-es CRD motorral szerelt Cruisert próbáltuk. 25%-kal lett erősebb a motor, mostantól 150 lóerős, maximális nyomatéka maradt 300 Nm. Az elődöt nem vezettem, így nem tudom megmondani, érződik-e a 30 lóerő különbség, de arról jó képet fest, mennyire nem mindegy, hogy 150 benzines avagy dízel lóval van dolgunk.

A PT Cruiser kegyetlenül meglódul alacsony fordulaton, még hármasban sem kell erőltetni, hogy megcsikorduljanak a kerekek, de a kezdeti vehemenciát gyötrelmes semmi sem történik követi. Tökéletesen laposan, minden izgalom nélkül gyorsul, majd a leszabályozás előtt érezni, hogy jártányi ereje is elfogy, ekkor lehet kapcsolni a következő fokozatot, hogy újabb vértelen gyorsítási szakasz következzen.


Ezt ötször lehet eljátszani a hosszú rúdra helyezett, kedves külsejű, kispolskis váltógömb átmozgatásával, és ekkorra akár 180-nal is száguldhatunk. A nyers számok szerint a korábbi 12,1 másodperces 0-100-as gyorsulás 10,8 másodpercre csökkent, ami ebben az autóban véleményem szerint teljesen irreleváns adat.

A futómű zajszintjét 5-7 decibellel szorították le az ajtóküszöbökbe épített kiegészítő szigetelés, az A-oszlopokba tömött hangelnyelő hab és az első ajtók áttervezett belső szigetelése segítségével. Továbbá megvastagították a műszerfal, a motortér és a motorháztető burkolatait is. Az autó megtartotta sokrétűen variálható belső terét, a korábbi 25 helyett mostantól azonban 32 különböző kialakítással játszhatunk.


Kibővült a modellek alapfelszereltsége. Az első utasoknak - a 2006-os amerikai előírásoknak megfelelően - alapáron járnak az első, szakaszosan nyíló légzsákok és a térdlégzsák. Gyerekeinket ISOFIX-horgok és a hátsó ajtókba szerelt biztonsági zár védik. A sofőrülés hat irányban elektromotorral mozgatható, a gerinctámaszt csavargatós gombbal állíthatjuk megfelelőre. A korábban a visszapillantó tükör alá helyezett, hőmérsékletet, iránytűt, fogyasztást kiíró információs képernyő a műszefal üzemanyagszintet, motorhőmérsékletet jelző mutatói alá költözött.

Chrysler

A PT Cruiserből eddig 875 000 fogyott világszerte. PT Cruisert nehéz racionális döntés alapján venni, kicsi a csomagtartó, magas, de szűkös az utastér, a motorok között pedig nincs igazán vérpezsdítő darab, még a 2,4-es turbó 223 lóereje sem képes 200 fölé gyorsítani a magas kasztnit. PT Cruisert nem is ésszel vesz az ember, inkább amolyan meglátom-akarom döntéseket sejtek a háttérben. Érteni értem, megérteni már kevésbé bírom. A VW Bogár és a Citroën 2CV után mindenesetre biztos helye lesz pár év múlva az értelmetlen kultuszautók osztályában.

Az oldalról ajánljuk

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

tegnap, 17:22
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16