Dízel Grand Cherokeeba pattantunk, és meg sem álltunk a bécsi repülőtérig, ott rövid prezentáció után megkaptuk az első gázolajos 300C tesztautók kulcsait. Az üdítőital elfoglalta helyét a pohártartóban, és nekivágtunk, hogy kipróbáljuk, mire képes a világ egyik legkeresettebb limuzinja a Mercedestől származó háromliteres common-raillel.
Ráadásul a fertői Joisban vártak ránk a PT Cruiser átszabott második generációs képviselői, mit tesz isten, szintén közös nyomócsöves dízellel. A hangulat elkezdett a tetőfokára hágni. A parkolóban elektromos ülés- és kormányállítás - a 300C még mindig hatalmas.
Pár perc múlva már az autópályán hasítunk, a forgalom szórványos, a
gázpedál a padlóhoz ér, mi elfehéredő arccal befogjuk a szánkat,
és visszavonunk minden becsmérlő kijelentést, amit valaha
dízelautóra tettünk. A háromliteres CRD ugyanúgy 218 lovas és 510
Nm-es, mint a Csirkében, viszont ezt az 1928 kg-ot 7,6 másodperc alatt
gyorsítja százra, és nem álló helyzetből a leggyorsabb.
Motor
A Mercedestől származó háromliteres, V6-os common-rail
dízelmotor a német partner autóiban 224 lóerőt teljesít.
A szokásos közös nyomócsöves trükkökkel operálnak: 1600
bar maximális nyomású befecskendező rendszer, változó
geometriájú turbófeltöltő, intercooler, alumínium hengerfej,
dupla vezérműtengely.
A befecskendező rendszer ciklusonként öt kisebb befúvásra
osztva juttatja az üzemanyagot a hengerekbe, a vezérműtengelyek
csapágyait a hengerfejbe építették, ami
kisebb méretet és csöndesebb működést eredményez. A
motor tömege az alumínium és új fejlesztésű ötvözetek
felhasználása miatt mindössze 208 kg. A 3,0 CRD motorhoz
ugyanazt a W5A580 kódjelű ötsebességes automatát társítják,
amit az 5,7-es HEMI-hez.
Az ötméteres test, a vibrációtól és zajtól tökéletesen mentesített karosszéria és az alig hallhatóan mormogó motor nem jelzik a rohanást, a km-óra mutatója a 220-as osztásig rendületlenül emelkedik. Vicces, hogy a fordulatszámmérő egy az egyben átkerült a benzines modellekből: piros mező nincs, a hétezerig skálázott műszerről nehéz eltalálni, mikor érdemes megpöcögtetni a Drive állásban kézzel is kapcsolható váltókart.
A háromliteres dízel - az 5,7-es HEMI kivételével - gyakorlatilag értelmetlenné teszi a 300C motorválasztékát. Jobban gyorsul, nagyobb a végsebessége, ráadásul kevesebbet is fogyaszt, mint a 3,5 literes V6-os benzines, a 2,7-esről ne is beszéljünk. Bevezetéséhez nem kellett marketinggéniusznak lenni, a beárazás annál nagyobb körültekintést igényelt.
PT Cruiser
A fejlesztésért felelős szakemberek többször is hangsúlyozták, hogy a most bemutatott változat nem új modell, pusztán könnyű frissítés 2006-ra. Kicsit visszatolták a korábbi modellen kiugró lökhárítókat, átformálták a hűtőrácsot, már nem harapja át az első lökhárítót, dupla táskák kerültek az első fényszórók aljára és egy aprócska spoiler a csomagtérajtó tetejére. A fazonírozás jelentéktelensége miatti szerénykedés érthető, de azért nem kell elbújnia a tervezőnek, a PT Cruiser maradt, ami volt, és egy leheletnyivel tényleg kicsit újabbnak hat.
A belteret elsősorban a burkolatok cseréjével újították föl, szerencsére néhány alkatrészt ki is cseréltek. A korábbi borzalmas légbeömlőket jó kis alfás billenőgömbök váltották, a középkonzol tetejére odakerült a 300C-ben is megtalálható analóg időmérő, és nagyon fontos, hogy a 80-as évekből maradt ablakmozgató gombokat a 90-es évek maradékaira cserélték. Szakítottak az ülésre szerelt könyöklőkkel, helyüket a kor szellemének megfelelő, ülések közé beépített, hűthető, tápcsatlakozót és tolltartónyílást (!) rejtő könyökpihentető szerkezet vette át.
A középkonzol alján búvó pohártartó rekeszek szélét csilivili krómozással körítették, és kicsivel megnőtt a feneketlennek továbbra sem nevezhető kesztyűtartó űrtartalma. Az autó továbbra is keskeny, az ajtókat folyamatosan, egymást időnként böködik az elöl ülők. A 2006-os modellekhez rendelhető Boston Acoustics hifi mostantól minden modellváltozathoz MP3-lejátszó funkcióval bővül, a kabrió hat hangszóróval, a csukott változat gyárilag beépített mélynyomóval is rendelhető.
A dízeltúrán a 2,2-es CRD motorral szerelt Cruisert próbáltuk. 25%-kal lett erősebb a motor, mostantól 150 lóerős, maximális nyomatéka maradt 300 Nm. Az elődöt nem vezettem, így nem tudom megmondani, érződik-e a 30 lóerő különbség, de arról jó képet fest, mennyire nem mindegy, hogy 150 benzines avagy dízel lóval van dolgunk.
A PT Cruiser kegyetlenül meglódul alacsony fordulaton, még hármasban sem kell erőltetni, hogy megcsikorduljanak a kerekek, de a kezdeti vehemenciát gyötrelmes semmi sem történik követi. Tökéletesen laposan, minden izgalom nélkül gyorsul, majd a leszabályozás előtt érezni, hogy jártányi ereje is elfogy, ekkor lehet kapcsolni a következő fokozatot, hogy újabb vértelen gyorsítási szakasz következzen.
Ezt ötször lehet eljátszani a hosszú rúdra helyezett, kedves külsejű, kispolskis váltógömb átmozgatásával, és ekkorra akár 180-nal is száguldhatunk. A nyers számok szerint a korábbi 12,1 másodperces 0-100-as gyorsulás 10,8 másodpercre csökkent, ami ebben az autóban véleményem szerint teljesen irreleváns adat.
A futómű zajszintjét 5-7 decibellel szorították le az ajtóküszöbökbe épített kiegészítő szigetelés, az A-oszlopokba tömött hangelnyelő hab és az első ajtók áttervezett belső szigetelése segítségével. Továbbá megvastagították a műszerfal, a motortér és a motorháztető burkolatait is. Az autó megtartotta sokrétűen variálható belső terét, a korábbi 25 helyett mostantól azonban 32 különböző kialakítással játszhatunk.
Kibővült a modellek alapfelszereltsége. Az első utasoknak - a 2006-os amerikai előírásoknak megfelelően - alapáron járnak az első, szakaszosan nyíló légzsákok és a térdlégzsák. Gyerekeinket ISOFIX-horgok és a hátsó ajtókba szerelt biztonsági zár védik. A sofőrülés hat irányban elektromotorral mozgatható, a gerinctámaszt csavargatós gombbal állíthatjuk megfelelőre. A korábban a visszapillantó tükör alá helyezett, hőmérsékletet, iránytűt, fogyasztást kiíró információs képernyő a műszefal üzemanyagszintet, motorhőmérsékletet jelző mutatói alá költözött.
A PT Cruiserből eddig 875 000 fogyott világszerte. PT Cruisert nehéz racionális döntés alapján venni, kicsi a csomagtartó, magas, de szűkös az utastér, a motorok között pedig nincs igazán vérpezsdítő darab, még a 2,4-es turbó 223 lóereje sem képes 200 fölé gyorsítani a magas kasztnit. PT Cruisert nem is ésszel vesz az ember, inkább amolyan meglátom-akarom döntéseket sejtek a háttérben. Érteni értem, megérteni már kevésbé bírom. A VW Bogár és a Citroën 2CV után mindenesetre biztos helye lesz pár év múlva az értelmetlen kultuszautók osztályában.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
