Fényesebb a Lancer, akard!
Megérkezett a felmentő sereg: a szárnyas-ötajtós és a paraszt EVO, amik tényleg tátongó űrt tömnek be. A 35 éves Lancerra ismét jó ránézni... is.
Hamarosan nem kell majd elfordítani a fejünket, ha egy Mitsubishit látunk az utcán. Mert lássuk be, az elmúlt években a mezei személyautó kategóriában egyáltalán nem alkottak maradandót. Most az EVO-król ne beszéljünk, bár egy beltér-szépségversenyen azok is simán nyerhetnének citromdíjat.
De most itt egy újabb Lancergeneráció, amely mind külsőleg, mind belsőleg - és a motorokról még nem is beszélve - szakít a csúnyaság koncepciójával. A játékmotoros, négy ajtós szedánt már ismerjük, és a múlt héten megismerkedtünk az ötajtóssal (Sportbacknek hívják) és a Ralliart felszereltséggel. Ez lehet Sportback, vagy négyajtós is.
Kezdjük az izgalmasabbal, a kis EVO-val. A Mitsubishinél nagyon helyesen úgy gondolják, hogy szüksége van a piacnak egy EVÓhoz hasonló, de annál szerényebb teljesítményű, és persze olcsóbb Lancer változatra. Sajnos az árról még nem tudunk semmit - állítólag a Mitsubishinél sem tudnak, csak hogy a sima Subaru WRX (nem az STi!) környékére szeretnék belőni. Ezt a modellt még senki nem tudja mikortól lehet majd kapni, de a jövő évet célozták meg. Az EVO már most ősszel jön, egyelőre manuális váltóval. A Sportback január környékétől várható, de a Ralliartról még halványlila sincs.
A Ralliart név egyértelműen a gyártó legendás sportmúltjára utal, hiszen ez a gyári versenycsapat neve. 1984-ben a Mitsubishi Motors Corporation megalapította a Ralliart Inc. vállalatot, ami a versenysportos tevékenységek központja lett. Azóta a Ralliart áll a Mitsubishi versenytevékenysége mögött a hazai és a tengerentúli versenyeken egyaránt. Azt a részt most ugorjuk át, hány Dakart nyertek a Pajerókkal, és, hogy Tommi Mäkinen négyszer egymás után lett ralivilágbajnok még a WRC-korszak előtt. A lényeg, hogy a kocsi neve a sportra utal, ahogy manapság már az EVO szó is. Szintén a Mitsubishi miatt.
Szóval a Lancer Ralliart (ötajtós változatban Lancer Sportback Ralliart) egy kicsit butított EVO, mégis több annál. A motor ugyanaz az új fejlesztésű kocka 86x86-os (löket x furat), soros, négyhengeres, turbós, mint az EVO-ban, de ez nem tud 295 lóerőt, csak 230-at. A Ralliart is négykerékhajtású, és megmaradt a hajtási arány hármas választási lehetősége is (aszfalt, murva, hó), de... És ez a de teszi érdekessé a dolgot. Mert a Ralliartban hatfokozatú automata váltó van! Bizony ám, ilyet sem látott még a világ. De majd fog, mert a Ralliart megjelenéskor - állítólag - az EVO is rendelhető lesz a TC-SST váltóval, kétféle felszereltségben.
Az új EVO motor
Az újdonságok lényege, hogy a motor öntött alumínium blokkból és hengerfejből áll. A szívóoldal előre néz, a kipufogó hátrafelé megy. Így a leömlő nem megy át a motor alatt, ezért a motor lejjebb kerülhetett, így az egész kocsi súlypontja is lejjebb került.
Szerencsére nem a Mitsu CVT váltójáról van szó, melyet állítólag a Fiat 500-éval egy műhelyben fejlesztettek, és ezért nevezhetjük akár SZ.A.R.2.-nek is - erről még mesélek. A Ralliart váltója a TC-SST nevet kapta, és hihetetlenül együtt dolgozik a motorral és a hajtással. Ha van egyáltalán olyan része a karizmatikus megjelenésű autónak, amit gyenge pontnak nevezhetünk, az biztosan nem a váltó. És továbbgondolva az egész Ralliart-erős motor-négykerékhajtás-automataváltó-EVO-nál olcsóbb gondolatot egyértelműen a tuning jut eszembe.
Aki szereti az automatát (ami persze lehet kormányról kapcsolgatható szekis is), szereti az EVÓt, és szeret spórolni, biztosan Ralliartot vesz. Főleg ha a Sportback hátsó szárnya is annyira bejön neki, mint nekem. Tehát vesz egy Ralliartot. Kis csiptuning, vagy akár egy Motec és máris van egy brutális, duplakuplungos, automata (szerintem bírja a váltó, hiszen az EVO is megkapja) majdnem EVO-ja. És kész. Ja, és még jól is néz ki. Belül is.
A spéci automata váltó
A kettős tengelykapcsolós SST váltóműben két tengelykapcsoló végzi el a sima, finom és késedelem nélküli kapcsolásokat. Alapvetően úgy képzelhetjük el az egységet, mintha két háromfokozatú manuális váltómű együttese lenne.
A Twin Clutch SST szerkezete a páratlan (I., III. és V.) és a páros (II., IV. és VI.) fokozatokat külön bemeneti tengelyen kezeli, s mindkettőhöz saját kuplung tartozik. A többtengelyes megoldás helytakarékos, ezért rövidebb tengelyekre van szükség, illetve olyan szerkezet alkotható belőle, amely jobban ellenáll a rotációs sebességnek.
Összevetve a Lancer Evo váltóművét a Ralliartéval gyakorlatilag ugyanarról beszélünk, csak az ötödik és a hatodik fokozat áttétele más, illetve Auto üzemmódban nincsen Super Sport üzemmód. Ami a működést illeti, a duplakuplungos SST váltó használható szekvenciális manuális vagy teljesen automatikus váltóként is.
Manuális üzemmódban a vezető használhatja a kormányoszlopra telepített váltófüleket vagy a váltókart. A felkapcsolás a jobb, a visszakapcsolás a bal oldali váltófüllel lehetséges. Akkor is kapcsolhatók a fokozatok a váltófülekkel, ha a dupla kuplungos SST váltó automatikus üzemmódban működik. A rendszer figyelmeztető hangjelzést ad, és nem valósítja meg a kapcsolást, amennyiben a vezető kézi üzemmódban olyan fokozatba kapcsol, amelyben a motor fordulatszáma túl nagy.
Automatikus üzemmódban az előválasztó kart "D" állásba kell tolni, s ekkor kapcsolódik be az "Auto-shift" funkció, amely megfelel a hagyományos automatikus váltók "D" állásának. A vezető a váltókar tövében elhelyezett kapcsolóval választhat a két üzemmód (Normal és Sport) között:
A Normal üzemmód ideális a hétköznapi vezetési körülményekhez, s olyan váltási algoritmust alkalmaz, amely kerüli az erőátvitel nagy rántásait, vagyis elősegíti az automatikus váltóművektől elvárt stresszmentes és pihentető autóvezetést. Ez az üzemmód kedvező fogyasztási értékeket biztosít (több mint 10 százalékkal kedvezőbbet a hagyományos automatikus váltókénál), mert a dupla kuplungos SST váltóban nincs nyomatékátalakító.
Sport üzemmódban a váltási algoritmus jobban kipörgeti a motort a kapcsolások előtt, és gyorsabban vált. Ez azt jelenti, hogy a váltómű aktívabban kapcsol vissza, mint a Normal üzemmódban, és motorfékkel segíti a fékezést kanyargós utakon vagy lejtőkön.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Ez itt az frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
