Az igazi csataló
Teszt: Ford Sierra 1.6 CLX
Hiába győzködöm magam, úgyse hiszem el, hogy ez az autó valamikor is modernnek számított. Képtelenség, ugye. Mai szemmel is látszik rajta, hogy ez volt a két évtizeddel ezelőtti középkategória. Elődje a Taunus, utóda a Mondeo.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Már elég vén, de a veterán korszak még az első szériák számára is távoli. Newtimernek pedig egyszerűen alkalmatlan. A közönséges, tehát nem tuning vagy egzotikus (XR4i, Cossie) Sierrákat még nyugaton sem restaurálgatják úgy, mint az I-es Golfokat, vagy akár az elődmodell Taunust. Nálunk meg aztán végképp a hétköznapi, ganéhordó csataló-szerepre kárhoztatja boldogtalan sorsa.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Munkaautónak viszont egyszerűen tökéletes. Olcsó, tágas, nagy csomagtérrel, az ötajtós változattal akár még költöztetni is lehet. Megbízható, olcsó az alkatrész, egyszerű a javítás, keveset fogyaszt. És - ami munkaautó esetén különösen fontos -, az autótolvajok be vannak oltva ellene. A titok: a forma.
A Sierra formaterve kölönlegesen jól példázza, mennyire kiszámíthatatlan, melyik dizájn lesz maradandó, és melyik merül gyorsan feledésbe. A Sierra 1982-ben legalább akkora lelkesedést váltott ki a nézőkből, mint a Chrysler PT Cruiser - sokan egyenesen azt gondolták, ezt nem fogják gyártani, annyira extrémül néz ki. Különleges is volt a '80-as évek elejének felhozatalában.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Uwe Bahnsen, a német dizájner először az 1960-as fürdőkád-Taunussal hívta fel magára a figyelmet. Eztán jött az egyfelől sikeres, másfelől esztétikailag erősen vitatott Sierra, és a majdnem egybehangzóan rondának titulált, furcsa hátuljú, hülye elejű utolsó Scorpio. Üzletileg legalább a Sierra sikeresnek bizonyult, hiszen Németországban a hetedik legnépszerűbb autó volt, Angliában pedig vezette a középkategória eladásait. Összességében 1987-ig másfél milliót adtak el, ami ebben az osztályban rengeteg, a Ford viszont többet tervezett. Ekkor gondolták ki, hogy visszavesznek az esztétikai ámokfutásból meg az áramvonalból, és az ötajtós változat mellett kihozzák a tesztünkben is szereplő négyajtós kivitelt.
A Sierra még évekig jól futott, mint a közúti izgalmakat messziről elkerülő polgárság autója, de Bahnsen sorsa megpecsételődött: kirúgták a Fordtól, a tervező azóta saját dizájnakadémiáján tanít. Bahnsen ennek ellenére bekerült az évszázad autója-választás (Global Automotive Elections Foundation) jelöltjei közé a dizájner kategóriában. Csak aztán Giorgetto Giugiaro nyert.
![]() |
|
![]() |
![]() |
De hogy az ördögbe lehetett ez a forma modern és szokatlan? Manapság a kutya se veszi észre - ennél jellegtelenebb formákat legfeljebb Tüzép telepeken találunk. Ha viszont megnézzük, hogy a Sierra bemutatása idején milyenek voltak az új modellek, látjuk, hogy teljesen mások; a Sierra különlegességét az adta, hogy radikálisan szakított az uralkodó trenddel. A '80-as évek elején a kocka ment, de minden szinten, ami talán nem is véletlen: ekkor indult világhódító útjára a bűvös (nyugaton "Rubik") kocka.
|
![]() |
Az '50-es és '60-as évek gömbölyítő trendje már lecsengett, az olajárrobbanás miatt viszont minden addiginál nagyobb szükség volt az áramvonalas formára. A fenti autók tervezésénél nem sokat törődtek a légellenállással, a Sierrát viszont szélcsatornában faragták.
A 0,34-es légellenállási együttható azonban a mai autók közt legfeljebb átlagos érték, húsz éve viszont elég jó volt. Ugyanezt a szintet tudta a Citroen BX és a GSA, a legendás Opel Kadett GSI pedig hamarosan beállította a kategóriában azóta is túlszárnyalhatatlan 0.3-as Cd-rekordot. A Sierra tehát annyira azért mégsem volt áramvonalas, legfeljebb az Audi 80-hoz (0,38) vagy a Ford Granadához (0,44) képest.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Belül azért már közel sem olyan szokatlan, mint mondjuk a korszak űrhajóimitátor francia autói a követhetetlenségig egyedi műszereikkel. Ez a beltér ha nem is keleties, de olyan unalmas, mint egy elgyötört állapotban, félálomban megírt házi feladat. Semmi sem látványosan ronda, de amíg be nem ül Claudia Schiffer, szép se lesz semmi. Korrekt, szürke, igazi titkosügynök autó: ha a kormányról eltávolítjuk a Ford emblémát, akár le is vehetjük a kámzsát az elrabolt katonai attasé fejéről, úgyse tudja később elmondani, milyen autóval fuvaroztuk.
A korabeli német autóknál ugyan nem rosszabb, de az olaszokkal (bármelyik Fiat, Alfa), vagy a ma is bizarrnak tűnő Citroen BX-műszerfallal nem veszi fel a versenyt. És ez nem csak nemzeti karakter kérdése - egy mai Mondeo belseje bármelyik kategóriatárssal felveszi a versenyt.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
