Miként szeresselek?
Volt Favoritom 21 éves koromban, nagyon szerettem, most azonban bárhogy erőltetem is a fantáziámat, egyszerűen képtelen vagyok rájönni, miért.
Húszéves elmúltam, amikor megvásároltam az első autóm, egy öreg kétütemű Trabantot. Talán pont ezért tetszett annyira a Skoda Favorit 136L, amit egy évvel később vettem. A Trabihoz képest nemcsak tágas, csöndes luxuslimuzin volt, de fergeteges sportkocsi is egyben. Az én szememben a Samarával vállvetve ez volt a két legvagányabb szocialista modell. Már-már sportosan néztek ki – legalábbis nekem úgy tűnt –, pláne, ha az akkoriban divatos műanyag spoiler-szettet is megvásároltuk hozzájuk.
Ennek azonban bő tíz éve, a Favorit ma már pontosan annak látszik, ami; egyszerű tömegautónak, aminek a gyártásánál a legfontosabb, sőt talán az egyetlen szempont az alacsony előállítási költség volt. Bizonyítékokat nemcsak a dísztelen, unalmas karosszérián, de az utastérben is találunk bőven. A műanyagok borzalmasak, a díszítések inkább viccesek, mint szépek; mint valami rosszul sikerült tréfa. A kormány természetesen műanyag és virsli – nem a tesztelt modellben, abba sportkormányt rakott a tulajdonos – a váltó gombja pedig valami egészen szörnyű, gumírozott, puha izéből készült, ami egyáltalán nem bírta a strapát; először elkezdett morzsolódni, idővel le is tört.
Mókás ma beleülni egy Favoritba, nézni a rettenetes illesztési hézagokat, hallgatni, hogy lötyög, zörög minden, megfogdosni a kifehéredett műanyagokat, de együtt élni vele, nos, azt nem szeretnék. Nem úgy Gábor, a tulajdonos. Ő másképp gondolkodik. Volt kábé háromszázezer forint a zsebében, ki kellett jönnie ennyiből. 200-ért vett egy Skodát, 100-ért helyrepofozta – a rohadást kellett megállítani, kellett pár új szilent meg más apróságok – és azóta használja boldogan. Még szereti is a maga módján.
A Favorit indul télen is, jó a fűtése, nem kell benne fázni, nem állt meg, nem hagyta ott soha, nagyobb összeget az óta sem költött rá, és nagyjából nyolc litert eszik városban, ami teljesen elfogadható. Persze költeni lehetne rá bőven, kopik, használódik, öregszik mindenhol. Legsürgősebben talán a lengéscsillapítókat kéne kicserélni, félig halott már mind a négy. Kérdés, hogy lenne-e értelme foglalkozni vele; félő, hogy nem, épp elég volt a vételár felét pluszban kiszórni az ablakon.
A tesztút alatt remekül szórakoztam, de közben minduntalan azt éreztem, mintha folyamatosan idegesítene valaki. Persze nem valaki, hanem valami idegesített, nevezetesen a borzalmas üléspozíció. A kormány természetesen fix, az ülés is csak előre-hátra mozog, és képtelenség úgy összehozni a kettőt, hogy minden jó legyen. Olyan, mintha a tervezéskor egyáltalán nem merültek volna fel ergonómiai szempontok; legyen benne ülés, oszt' jóvan.
Szoktunk néha panaszkodni, hogy túl magasan ülünk, hogy túl kemény az ülés vagy csak kis spektrumon állítható a kormány, de az igazság az, hogy bármelyik új autóban szívesebben üldögélnék órákat, mint ebben. A Favoritban egyszerűen szörnyű pozícióban áll az ülés, akárhogy cibáljuk, akárhogy fészkelődünk – túl magasan ülünk, és a kormány sincs pontosan középen. Az utazási komfortot tovább rontja a hangos motor. Hangszigetelés nincs, ezért az ósdi egyhármas zakatolása, szelepeinek őrült csattogása elkíséri az utasokat a hosszú úton. Nem állítanám, hogy gyorsításkor nem lehet beszélgetni, de már alacsony fordulaton is sokkal rosszabb a helyzet, mint bármelyik modern autóban.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Összetört a motor, a biztosító nem fizet és még a szakértő cég is átverteÖsszetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
