Hatodszorra is etalon - Golf VI ADAC

2008.10.30. 02:21

Vajon azt hitték, hogy ezek a megátalkodott, megbízhatatlan wolfsburgiak az ötcsillagos előző után egy életveszélyes új Golfot szabadítanak a szegény germán nemzetre? Vagy miért volt olyan fontos, hogy a német ADAC a hivatalos Euro NCAP-menetrendet beelőzve, azonnal összetörje az új Golf VI-ost, ami persze kitűnő és kategóriaelső eredménnyel zárt? Súlyos német konspirációt gyanítok.

A legnagyobb taglétszámmal rendelkező német autóklub, az ADAC komolyan veszi érdekvédelmi szerepét. Súlyos pénzeket költenek el gumi-, navigáció- és gyermeküléstesztekre, tagjai az Euro NCAP-t életre hívó bizottságnak, de végeznek saját törésteszteket is. Főleg olyanokat, amik túlmutatnak az Euro NCAP normáján, ahol nagyobb a becsapódási sebesség, ahol ráfutásos balesetet szimulálnak, kabriókat borítanak fel vagy törpeautót ütköztetnek hatalmas szabadidő-autóval. De előfordul olyan is, hogy a német piacra betörni készülő komoly veszedelemtől, a kínai autóktól óvják meg honfitársaikat. Legutóbb a Brillance BS6-os német bemutatásakor végeztek saját töréstesztet, amely követte az Euro NCAP normáit. És milyen igazuk lett: a kínai limuzin életveszélyesnek bizonyult, a forgalmazótól megvonták az engedélyt, a távol-keletiek pedig kénytelenek voltak átdolgozni a kocsit, mielőtt újraindíthatták volna az értékesítését. Az új Volkswagen Golfnál ettől nem kellett tartani, hiszen már az előd, az V. generáció is maximális, ötcsillagos eredménnyel zárta a zúzópróbát. Gyanítom, inkább azért törték most össze a hatodik generációt, mert fontos volt a VW PR-gépezetének, hogy ne kelljen a következő Euro NCAP-s körre várni. Ezért Jürgen átszólt Hansnak: na, vígécc? Törjétek már össze az új Golfot, bittesőn.

Persze valójában tökmindegy miért, de megvolt a teszt, lássuk az eredményt. A Golf VI minimális pontveszteséggel gyűjtött be öt csillagot az utasvédelemben, négyet a gyerekvédelemben és hármat a gyalogosvédelemben. Ez pedig a kategória eddigi legjobb összesített eredménye.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Frontális ütközés: 36 a maximális 37-ből
Gyermekvédelem: 41 a maximális 49-ből
Gyalogosvédelem: 22 a maximális 36-ból

     
  Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén   Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén   Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Elődjéhez képest három ponttal javított eredményén az új Golf, amit Németországban széria első-, oldal-, függöny- és vezetőoldali térdlégzsákokkal, valamint övfeszítővel és överő-határolóval árulnak, így a töréspróbán is ilyen modell szerepelt. A hátsó oldallégzsák még náluk is feláras extra, így ez nem is volt a tesztelt kocsiban. Kíváncsi leszek, hozzánk milyen alapfelszereltséggel hozzák majd. Ami a Golf karosszériájának merevségét és az első gyűrődő zónák hatékonyságát illeti, nem találtak kifogásolnivalót a tesztelők. Nem rogyott össze az A-oszlop, nem ment össze az utastér, bőséges maradt a túlélőtér. Jól vizsgáztak a légzsákok és a biztonsági övek is, így szinte teljesen zöld bábukkal büszkélkedhet a VI-os Golf. Egyetlen aprócska ponton és egy filléres alkatrészen múlt a hibátlan végeredmény: az új Golfból kimaradt a hátsó övek bekapcsolására figyelmeztető csipogás (elöl persze van, ami két pontot ér), így egy pontot levontak a felnőtt utasok védelmére maximálisan kiosztható 37-ből. A kategóriatársak közül egyébként a Nissan Qashqai megkapta a maximális 37 pontot, mivel van hátsó csipogója.

Az 50 km/h-s oldalütközésnél és a 29 km/h-s oszloptesztnél egyaránt brillírozik az új germán kompakt, de ez ebben a kategóriában manapság már általános, sőt, többnyire sokkal kisebb kocsik is pontlevonás nélkül teljesítik az oldalütközéseket.

A kiskorúak miatt sem kell aggódnia a leendő Golf-tulajdonosoknak, mind a másfél éves, mind a hároméves babát kitűnően óvta a német páncélzat. A gyermek-dummyk a gyártó által előírt WAVO/Fair Bobsy G 0/1 Isofix típusú ülésekben kaptak helyet, a kisebbik elöl, a menetiránynak háttal fordítva, míg a nagyobbik hátul, a menetirány szerint rögzítve. A már unalomig ismételt megrovást a Golf is megkapta. Eszerint az anyósüléshez tartozó légzsák kikapcsolásának fontosságára figyelmeztető felhívások nem elég feltűnőek, a légzsák állapotáról pedig nem kap elég egyértelmű visszajelzést a sofőr. És az Isofix-helyek sincsenek bolondbiztosan jelölve. Ezért kapott a maximális 49 helyett 41-et a Golf, ami öt helyett „csak” négycsillagos gyermekvédelmi minősítésre elég.

Ami a pőre számokat illeti: a gyalogosvédelem 4 csillagából 3-at ér az a 22 pont, amit a maximális 36-ból a Golf begyűjtött. Ez elég jó eredmény, de a kategóriában csúcstartó Honda Civic és Seat Leon 24-24 pontjától kissé elmarad. Pedig egész finoman bánik az elé vetődő puha testűekkel a Golf, a lökhárító és a motorháztető durva éleit és keménységét már sikeresen csökkentették a mérnökök. A tesztelők szerint viszont a sárvédők lehetnének puhábbak, úgyhogy azokat jobb elkerülni.