Játsszunk dzsémszbondosat!
Ó, a fene essen ebbe a tötymörgésbe, itt ülök negyed órája egy vérmes V8 mögött, és a motor még nem is pörgött háromezer fölé. Mit bánom én, ha szívbajt is kap a tulaj: most lemaradok, és kihúzatom dadogásig! Ki tudja, ülök-e még valaha igazi Astonban!
Jaj, de gyönyörű! Ahogy domborodik mindenhol, ahogy rálapul az útra, ahogy néz azzal a fenyegető, agresszív, gonosz pofájával! Irdatlan combizmokkal tolja magát előre, hatalmas, sötét nyíláson át nyeli a levegőt, de nem primitív erőgép, sokkal inkább finom, kissé pufók, mégis kecses műremek. Mint egy profi rövidtávfutó fóka.
Nincs agyonbonyolítva kidolgozott részletekkel, de azért egy pár míves kopoltyú került az első kerekek mögé, a motorháztetőt is kivágták két pici helyen, na és ott a kedvencem, a kilincs. Jó, nem egy spanyolviasz a süllyesztett kis pálcika, de remek érzékre vall, hogy ezt a kicsit kényelmetlen, ám felettébb elegáns megoldást alkalmazta a tervező a lemezek ívét megtörő mélyedések, netán dudorok helyett.
A Vantage-et 2003-ban mutatták be Genfben. Formája frissnek aligha nevezhető – a mai szupersportkocsik sokkal szögletesebbek, frontjuk laposabb, és kevésbé hasonlítanak nagymacskára, sokkal inkább az Alienre (gondoljunk csak az Audi R8-asra, a Maserati GT-re, a 430 Scuderiára ). A Vantage azonban öt év múltán is mellbevágó és elegáns egyszerre.
Talán már nincs is brit identitású autó, amelyben ne lenne benne a németek keze. A Mini ugye BMW, a Rolls-Royce Phantom is BMW – és a Vantage történetéhez is van köze a bajor márkának. Ugyanis az a dán dizájner, Henrik Fisker tervezte a formáját – áldassék a keze –, aki a Z07-es tanulmányautót és a Z8-as BMW kupét is megrajzolta. Fisker 2001-ben igazolt a BMW-től a Fordhoz, 2003-ig volt a Ford tulajdonában lévő Aston Martin dizájnfőnöke.
Belül is szép. Elöl belül, hátul belül és középen belül is. A keskeny motorháztető alatt (két teleszkóp tartja, elvégre ez nemcsak sportkocsi, luxusautó is) látványos toronymerevítő-kompozíció alatt hever a letakaratlan, láthatóan öntvényekből, vezetékekből, csövekből és kis mütyürökből összeállított motor, tetején szépen kimunkált szívósordeklivel. A csomagtartó igényesen kárpitozott, lapos, de hosszú, jól pakolható bársonydoboz (a középmotor jó dolog, de ebben az autóban el lehet férni). Ha nem lenne elég, az utasok mögött is akad raktér bőven, kedvenc berendezési tárgyam a toronymerevítőre szerelt kis akasztó volt, ha Karl Lagerfeld-zakó lennék, nagyon jól érezném magam itt lógva.
A kabin fabetétek és színes elemek nélkül kicsit sivár (bordó bőrrel bazáribb, de élőbb lenne), némileg jellegtelen, de pár helyen azért kiüt a brit hagyomány. Sok a bőr, szépen varrva. Van egy helyes analóg óra középen. Egyforma gombokból álló sor került a középkonzol aljára. És egy mókás egzotikum: a sebességmérő és a fordulatszámmérő mutatói egymással szemben mozognak. Kiemelném még a világ legnevetségesebb napellenzőit: talán kétujjnyi szélesek sincsenek.
Az ajtókárpit, a műanyag kilincs szörnyű, viszont van a Vantage-ben egy nagy királyság. Számtalan kocsiban reszeltem már le kézhátamról a bőrt, amikor az ajtó és a szék között kotorászva próbáltam megtalálni az ülésállító tekerentyűt, kart, akár gombokat. Az Aston törődik a kuncsaftok kézfejével, ezért az állítógombokat belülre, a kardánalagútra tette. Átvehetné tőle minden gyártó (kivéve a Mercit, meg a többi olyan céget, akik még jobb helyre, az ajtóra rakják a gombokat). És még egy apró luxus: a kesztyűtartó reteszelése elektromos.
Kétezer-nyolc szeptember huszonhárom: ezt a dátumot illene megjegyeznem, és minden eljövendő évben pezsgőpukkantással ünnepelnem. Ez volt az a nap, amikor életemben először vezettem Aston Martint. (Nem mellesleg a Rolls-Royce Phantomot is kipróbáltam, de ekkora élményanyag írásbeli interpretációja alighanem tartós egészségkárosodással járna, így a behemót britet Winkler dolgozta fel.) Ilyen remek nap tán nem is lesz többé az életemben!
Pont elkészült ez a fenti bekezdés, amikor a tárgyalóban, ahova elbújtam írni, megjelent szeretett programozónk, Füge. Büntetésben vagy? – kérdezte. Nem, mondom, csak itt legalább csend és béke VOLT, lehetETT dolgozni, EDDIG. Vannak emberek, akik nehezen értenek a szóból, Füge például ezek után lehajolt, és elolvasta a monitoromon a bekezdést. És aszongya: ez nem jó. Nem tűnik őszintének.
Hát tudják mit? Nem is az. Igazából elég fárasztó, nyűgös nap volt, és nagy csalódást jelentett, hogy a négykerekű legendát, James Bond autóját (sosem volt az, lásd keretes), ezt a csudaszép, 405 lóerős, másfél éves Vantage-et csak Pozsony környéki zsúfolt utakon sikerült vezetni pár tíz kilométer erejéig, százhúsz fölé egyszer sem gyorsulva. Nem panaszkodni akarok, az élmény így is bőven megérte a fáradságot, amivel járt, és még mindig sokkal-sokkal jobban jártam, mint Winkler tavalyelőtt télen – csak hát Füge kéretlen kritikája után már nem merek nem őszintének lenni.
Hülye pálcikás Ford-kulcs, gombos indítás, rükverc balra elöl, kézifék – az ám, kézifék. Miért nem old ki? Elektromos? Ja, nem, a bal oldalamon, az ajtó mellett fekszik a kar a padlón, felemelem, visszaesik. Hát ez meg mi? Aztán rájövök: ha fennmaradna a kar, nem tudnék tőle kiszállni. Kioldani úgy kell, hogy megemelem, és feszítve nyomom a végén a gombot. Hűdeokos! Csikós később felvilágosít: régi sportkocsis hagyomány, valaha a Ferrariak is ilyenek voltak.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
