Idegen szívvel

2005.05.19. 08:47

Adatlap Volvo S80 2,5d - 1998

  • 2460 cm3-es,soros 5 hengeres dízel
  • 140 LE @ 4000 rpm
  • 290 Nm @ 1900 rpm
  • 4 seb. kézzel kapcsolható automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.2 másodperc
  • Végsebesség:
    205 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    8.2 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km


Megint kijön elém egy alsóközepes, de tisztelettudóan, elnézést kérő kormánymozdulattal vonul vissza a kamion elé. Aztán kíváncsian tekinget a tükörbe: mi van, miért nem megy el ezzel a fekete böszmével? Pár perccel később óvatosan kiteszi az irányjelzőt; azt várja, hogy - a felsőbbrendűségemnél fogva jogosan - nem engedem be, de téved. Hosszú a sztráda, tucatszor ismétlődik a szituáció. Nézegetnek hátra, és remélem, nem látják, hogyan fehéredik a bütyök a kormányt markoló kezemen, görcsöl a lábam a tövig nyomott gázpedálon, torzulnak a vonásaim.


Elsô körben ez volt a maximum

Félúton előrébb húzom az ülést, csakhogy ez sem segít, már homorú a tűzfal, mégsem képes 175 fölé gyorsulni. Istenem, most tanítasz az alap-Clió tiszteletére, amikor késésben vagyok?! Igen, ez a rutintalannak látszó sofőr által vezetett, két további utassal súlyosbított, bármilyen komoly teljesítményre utaló feliratot és megjelenést nélkülöző Renault úgy játszadozott az S80 2,5D-vel, mint Jerry Tommal.


A négysebességes automata váltó kitűnő partnere volt az életunt motornak. Először úgy vélekedtem, túl hosszú a végáttétel, de hát 3100-tól meredeken zuhan a nyomatékgörbe. Így érthető, miért csak kétezer a fordulat száznál, és miért nem kapcsol vissza (még mechanikus beavatkozásra sem) 140 felett negyedikből. Négyezer-ötszáz körül le is szabályoz; ezt onnan tudom, hogy kettesben kipróbáltam.

Rettenet volt, ezért kérem az Olvasókat, árasszanak el együttérző leveleikkel. Másnap stopperrel a kezemben vonultam ki az autópályára, és megdöbbentő adatokat kaptam: 0-100 km/h-ra 16 másodperc; 100-140: 19,5 s; 140-160: előbb merült le az elem az órában. Visszavittem a tulajdonosához, és a barátságot elfeledve fennhangon szidalmaztam.


Érdemes volt: gyors szerviz, és kiderült, a gyanakvásom jogos: valami rohadt kis szenzor bedöglött, ezért tudott leckéztetni a teljes M3-as. A pótteszten a műszaki táblázatban közölt értékeket mértem, ezek gyakorlatilag azonosak az ellenőrzésképpen kipróbált D5-sével. A buzgón lehúzódó sofőrök joggal előlegezték meg a bizalmat, most már élni tudtam vele. Csak a német sztrádán érvényes, de 160-170 körül kényelmesen utazhatunk a 2,5D-re hagyatkozva, és a kétszáz sem a prospektust írók vágyálma.


Imigyen új erőre kapva a váltót sem érheti panasz, hamar felkapcsol ugyan, de pont jókor, mielőtt elfogyna a szusz a motorból. Persze a D5-höz kapcsolt ötsebességes finomabb is, jobban meg is találja az optimális nyomatékot, de ez a konfiguráció azonos évjáratnál úgy egymillióval drágább.

A fogyasztás nyolc liter körüli (kivéve a kereskedelmi igazgató ismerősömét, aki képes kétszámjegyű adatot bevinni a fedélzeti komputerbe), ráadásul gázolajból, az áfát visszaigénylők számára további 20%-os spórolással. Ehhez el kell viselnünk a hidegen bősz hangú, melegen kevésbé tolakodó csörgést; bele kell törődnünk a Volvo remek benzines turbóihoz képest szerény rugalmasságba; át kell siklanunk a némileg magasabb vételáron.

Ár-érték aránytalanság

Ami 3,5-4 millió között van. Szörnyen vágyom egy ilyen autóra, de ha félreteszem a presztízsszempontokat, akárhogy számolom, sohasem térülne meg az ötéves S80-as. Ráadásul a bőrön kívül a tesztautó felszereltsége is éppen a mostani alsóközép-kínálatot éri el: villanyablak és -tükör, manuális klíma, központi zár, STC, pár légzsák. Jó, eredetileg abban a Németországban helyezték üzembe, ahol a puritanizmus fészkel. Egykori német autóm , egy 92-es, 1,8-as automata Passat összes kényelmi extrája az egyébként zárlatos ülésfűtés volt. Mégis, gondoljunk bele, mennyivel kerül többe előállítani a "digitklímát" vagy cédés rádiót szerelni a műszerfalba? Szerintem méltatlan a presztízsmárkák gyártóitól ilyen csupasz modellt kiengedni a gyárkapun.


A térkínálat csodás, az ülések kényelmesek, a csomagtartó elnyel jó pár batyut, a biztonság érezhetően körülfog - de nem tudok elvonatkoztatni attól, hogy ez egy drága alapverzió. Amiből szerencsére nagyon kevés van, könnyebb olyat találni, ahol a gombrengeteg átlátásához bentlakásos tanfolyam szükségeltetik. Kár, hogy zörög a műszerfal, beázik mindkét első lámpa, és a W-gomb csak akkor látszik, ha parkoló fokozatban áll a váltókar: olcsón megszüntethető, de bosszantó hibák. A motor vibrációját még nem is említettem: alapjáraton (üres fokozatban) olyan, hogy egy forgalmas vasúti híd dilatációs hézagán hamarabb elszenderednék, mint itt.

Teszt: Volvo S80 2,5D - 2000

Úgy tűnhet, itt-ott elmarasztalom az S80-ast a viszonylagos alulmotorizáltságáért. Csakhogy ami itt hátrány, máshol kifejezett előny. A Volvo a környezettudatos állampolgároknak kedvez, amikor nem gyárt az optimálisnál másfél-kétszer nagyobb motorokat*. Azért sem vásárolnék négyliteres benzinfalót, mert akkor a 20+ fogyasztáshoz tartozó füstgázzal szennyezném a levegőt. Ebből következőleg nem igazán indokolt a D5-nél nagyobb blokk a két tonnánál könnyebb személyautókba. Ezzel is bőven össze tudunk gyűjteni többéves áristomra való büntetést egy országos közlekedésbiztonsági ellenőrzésen végigrobogva.

*A megállapítás jelen helyzetre érvényes. Egy fecsegő alkalmazottól tudjuk, hogy a 2006-os új S80 V8-as blokkal kíván tarolni az észak-amerikai piacon.

Műszaki adatok:

Volvo S80 2,5D

Méretek
Hosszúság: 4822 mm
Szélesség: 1832 mm
Magasság: 1453 mm
Tengelytáv: 2791 mm
Nyomtáv elöl/hátul: 1582/1560 mm
Fordulókör: 11,9 m
Önsúly: 1677 kg
Csomagtér: 460 l
Légellenállási tényező: 0,28
Motor, erőátvitel
Vízhűtésű, négyütemű, soros dízelmotor turbófeltöltéssel, elöl, keresztben beépítve
Lökettérfogat: 2460 ccm
Furat/löket: 81/95,5 mm
Max. teljesítmény: 103/140/4000 kW/LE/fordulatszám
Max. nyomaték: 290/1900-3100 Nm/fordulatszám
Hengerek/szelepek: 5/10
Sűrítési viszony: 20,5:1
Erőátvitel, váltó: elsőkerék-hajtás, 4 sebességes, elektronikusan vezérelt automata, téli fokozattal
Menetteljesítmények saját mérések alapján
Végsebesség: 205 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h = 10,2 s; 80-120 km/h = 8,8 s; 100-140 km/h = 9,5 s
Tesztfogyasztás: 8,27 l/100 km
Üzemanyagtartály: 80 l
Futómű
Független első futómű rugóstagokkal, multi-link hátsó futómű alumínium segédvázon
Gumi: 205/65 R 15
Fékek elöl/hátul: 286 mm átmérőjű hűtött tárcsa / 288 mm átmérőjű tárcsa

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Ez itt az frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt az frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

9 perce
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16