SW? MultiWagon? Piha, spanyolviasz!

Használtteszt: Wartburg 311 Camping - 1964

2005.08.10. 08:10

Adatlap Wartburg 311, 312 Camping - 1955

  • 991 cm3-es,soros 3 hengeres kétütemű
  • 45 LE @ 4200 rpm
  • Nm @ 0 rpm
  • 4 seb. kézi
  • Végsebesség:
    125 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Ej, azok a boldog hidegháborús víkendek az NDK-ban! Genosse Schmidt vasárnap reggel felébred, beülteti feleségét, Juttát és gyermekeit, a kis Hanst és Gretchent a családi Wartburgba, és együtt elpöfögnek a szabadba, hogy kockás plédjükön elköltsék savanyú barnakenyérszendvicsekből álló tízóraijukat.

Ezúttal egy még restaurálatlan példányt választottam a titkos veterángyűjteményből. No nem direkt, hanem gyakorlatilag találomra böktem rá a Wartburg 311 Campingre, miután kiderült, hogy a kiszemelt Pobeda fékrendszere felmondta a szolgálatot. Ebből is látszik, hogy a szovjethatalom Győzelmét semmi sem állíthatja meg.

Aranybányára bukkantam. Egy dunántúli községben botlottam a kis veteránfelújító műhelyre és a csinos magángyűjteményre. A lelőhely pontos helyét egyelőre nem mondhatom el, csak arra kaptam engedélyt, hogy magam termeljem ki a nemesfémeket. A Totalcaron sorozatban mutatjuk be a gyűjtemény legjobb állapotú darabjait. 2006-ban a tulajdonosok szándéka szerint szabadon látogatható tárlat nyílik a különleges autókból, motorokból, ez lesz az az alkalom, amikor elárulom, hova is tettem az X-et a térképen.

Addig is: köszönjük a lehetőséget
az Old Chip és Old Rent Kft.-nek!

A 311-es Camping tehát meglehetősen viharvert állapotban van, mindenütt rozsda, foszlások, szakadások. Messziről nézve még így is impozáns darab. A Wartburg jellemét alapvetően a sárhányó domborításai, a bogárhátú motorháztető és a különlegesen szép hűtőrács határozzák meg: vidám, mókás lelkület, mégis autószerű megjelenés komoly méretekkel. A dinamikus Puma-embléma a karosszéria oldalán álltó helyében is száguldást imitál, nem nehéz elképzelni, hogy ebből az autóból kétajtós, Sport megjelölésű izomváltozat is készült.

A harmónia csak hátulnézetből törik meg kissé. A rövid lökhárítócsökevényekkel és a szélesre táruló hátsó ajtóval a Wartburg kissé kényelmetlenül emlékeztet egy halottaskocsira. Talán ezért álltak át Eisenachban '64-ben a felfelé nyíló raktérajtós változatra?

Ez ugye egy Camping. A helykínálat bőséges, a sima kombiváltozattól eltérően nem három, hanem öt ajtón át juthatunk be a Wartburg kényelmes, tágas belsejébe. Elöl vígan elférni, a fejtér is elegendő, hátul magam mögött a térdem előtt még háromujjnyi űr. Az első könnycseppek akkor tolulnak a tömeggyártott egyenmodellekben megfáradt autósújságíró szemébe, amikor felfedezi a kabin oldalfalain végigfutó, korhadtságában is elegáns, gyönyörű fabetétet.


Ez a mosoly nem lehet a véletlen műve

Aztán, ha a kormány és a műszerek által formált vigyorgó arcra tekintünk, a melankólia vihogásba csap át. Én nem hiszem el, hogy ez véletlen, szerintem a kormányt is direkt azért formálták ilyen furcsára (a karima felső és alsó része különböző sugarú köríveken fut), hogy a Wartburg bugyuta vigyora mindig felderítse a benne ülőket. Ergonómiailag legalábbis semmi értelme.


A púpos Wartburgok történelme


Heinrich Ehrhardt

Az eisenachi üzemet 1896-ban alapította Heinrich Ehrhardt ágyúgyáros, Fahrzeugfabrik Eisenach AG néven. Kezdetben a francia Decauville licence alapján készítettek autókat, már ekkor is Wartburg néven. 1904-ben mutatták be saját modelljüket, a Dixit, a céget pedig átkeresztelték Dixi Werke AG-nek.

Az első világháború után a Dixi az Austin 7-est kezdte gyártani, az autót Dixi 3/15 néven forgalmazták. 1928 után már BMW néven, hiszen ebben az évben a Bayerische Motoren Werke felvásárolta a céget, és a néhai Dixi lett az első BMW márkanév alatt készülő autó. 1945-ig az eisenachi üzemben készült az összes BMW, Münchenben csak motorkerékpárokat gyártottak.


Dixi 3/15 - 1928

Az újabb világháború után a gyár szovjet kézre került, átnevezték Awtowelóra, és tovább gyártották a 321-es modellt. 1950-ben, az NSZK és NDK megalakulása, Németország kettéválása után a gyárat átkeresztelték a hírhedett IFA névre, az autókat EMW márkajelzéssel készítették tovább.

Mivel a BMW ugyancsak lázongott típusainak engedély nélküli gyártása miatt, 1953-ban átálltak a DKW F9-esének utángyártására. A típust továbbfejlesztették. Meghagyták a háromhengeres, kétütemű blokkot, az alvázas felépítményt, a vízhűtést és a fronthajtást, és 1958 október 18-án elkészült az első púpos Wartburg (ekkor még EMW 311 néven).


DKW F9

1956 januárjától már Wartburg 311 néven, a limuzin mellett négyüléses kabrió, vászon tolótetős Camping és limuzin, valamint háromajtós kombi változatban árulták a korszerű, 900 köbcentis motorjából 37 lóerőt kipréselő, 900 kilós, 115 km/h végsebességre képes autót. Mielőtt végleg szétterjengene ez a keretes a cikkben, térjünk át kivonatos kronológiára:

1957: szépen gyarapodik a 311-es család, kijön a kétajtós Coupe, a vászontetős Deluxe, a pickup és a Sport, 50 lóerővel, 140 km/h végsebességgel.


Wartburg 311 Kuebel

1959: a katonai, azaz Kübel kivitellel már 11 karosszériával kapható a Wartburg.

1960: Apróbb fejlesztések, pl. aszimmetrikus fényszórók, viszont kikerül a gyártásból a pickup, a Sport és a négyüléses kabrió.

1961: a motor már 40 lóerős, új pickup lép a kínálatba.

1962: bevezetik a 312 modellt, 992 köbcentis, 45 lóerős motorral, 125 km/h végsebességgel.

1964: fém tolótető is rendelhető! Sibeda, hurrá! A kombik raktérajtaja már nem oldalra, hanem felfelé nyílik. Kísérleti jelleggel megjelenik a "kiskerekű" változat.


312-1
a 14. Acropolis-ralin,
1966-ban

1965: leáll a Kübel gyártása. Szeptember 1-jével bevezetik a 312-1, azaz "kiskerekű" Wartburgot. Új a csavarrugós futómű (a régi, azaz a mienk, még laprugós), a kerék mérete 13 hüvelyk. Alakítanak a motoron is, zárt a hűtőrendszer.

1966. július 1: bevezetik a 353 modellt, a kocka-Wartburgot.

1967: megszületik a 353 Tourist, ezzel a Camping és a háromajtós kombi is kikerül a gyártásból. Itt a vége!


Fa, fém, szövet

A műszerek, az ablakemelők és a kilincsek ellenben ugyanazt a megdöbbentő súlyt és komolyságot sugallják, amit minden korai, még a műanyagipar felfutása előtt készült autóban érezni. Kevés komfort és dizájn, sok vas és művészet. És most váltsunk át érzelmiről szakmaira.

A hátsó ablakok nem engedhetők le teljesen. A kapcsolók összetéveszthetők: hat tök egyforma billenőkapcsoló egymás mellett, bármelyik lehet szivargyújtó vagy akár világításkapcsoló. Nagyon tükröződnek a műszerek, alig látni, mit mutat a sebességmérő vagy a benzinóra. A váltó rémesen pontatlan. Laprugók, merev hátsó tengely, diagonálgumik.

A biztonság minimális, ugye egyáltalán nincs sehol semmilyen öv. És a környezetvédelem is hibádzik, csak úgy dől hátul a fehér füst, ha végighasítunk egy utcán, ne is nézzünk a tükörbe, ha nem akarunk gyilkos lelkiismeret-furdalást a hátrahagyott köd miatt.

Népítéletek 311-esekről

Figyelem: a púpos Wartburgról két, ugyancsak kontrasztos felhasználói tapasztalat várja az olvasót Népítélet rovatunkban! Félresikeredett tragacs címmel egy csalódott, Hihetetlen feeling címmel egy rajongó wartburgos osztotta meg élményeit a közzel.


Puma logo az oldalán

De persze kit érdekel ez az egész. A púpos Wartburg immár nem közlekedési eszköz, hanem jó játék, esetleg lángoló szerelem. Csodás, amikor a kulcs elfordítására felbrummog a háromhengeres kétütemű. Isteni érzés, amikor a kormányváltóval végre sikerül betalálni egyes fokozatba (urambocsá!, rükvercbe: kihúzva, nagyon hátul, lent).

És aztán elindulunk, a kétütemű konstrukció váratlan eréllyel húzza a könnyű dobozt. Pillanatok alatt elérni a 80-90-es utazót, a szél sivít, a bádogdoboz dörömböl, a nap pedig bemosolyog a narancsszín tetőablakokon. Isteni. Öt perc a Nagykerekűvel depresszió elleni csodaszer.


Hullaszállítós fíling

Ez az első tesztautó, amelyik szégyenszemre vontatókötélen került vissza kezeim közül telephelyére. Vígan száguldoztam a restaurálóműhely körül, néha-néha még a mágikus 90 km/h sebességet is meghaladtam az - ismétlem - kezeletlen, sok éve álló autóval. Aztán megálltam fotózni, utána motorindítás, egyes - majd semmi. Vagy a váltó esett szét, vagy az egyik féltengely kopott el: azért 41 év nem múlhat el nyomtalanul.

Wartburg 311 Camping

Nem jó érzés tönkretenni egy ilyen matuzsálemet, még akkor sem, ha semmi rosszat sem csinál az ember. Kicsit enyhíti szorongásomat, hogy tudom, az öreg Wartburg jó kezekben lábadozik. Hamarosan sor kerül arra a műtétsorozatra, utána újra frissen, fiatalosan zeng majd a ding-diriding-dingdingding, újra ragyog a hűtőrács, újra besüthet a nap a tolótetőn.

A veterán Camping még sok-sok boldog percet szerez azoknak, akik lesznek olyan szerencsések, hogy ebben a derűs bádogdobozban visszagurulhatnak egy kicsit 1964-be, az NDK-ba, a hidegháború kellős közepébe.

Az oldalról ajánljuk

Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
  • Hírek

Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései

Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E

tegnap, 17:54
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08