Kitolat a polgár a parkolóból. Az Impreza szépen dolgozik, nem akar lefulladni, még a járdaszegélyre is fel lehet játszani csak kuplunggal - hát ez nem egy Lada VFTS. Azért a jó nehéz kuplung és a végállások között két és fél fordulattal körbepörgethető kormánymű már jelzi: nem is egy Opel Astra.
![]() |
Aki először ül egy WRX STi vezetőülésébe, és a sokat ígérő
külső, a 17 collos aranyszínű felnik, a hatalmas hátsó szárny és az
intercooler brutális levegőbeömlője után meglátja az ablakemelő
billentyűit és a bajuszkapcsolókat, rögtön csalódik egy nagyot. "De
hát ez egy Toyota!" - mondja. Kicsit fitymálgatja a szürke-fekete
belsőt, szánakozón mosolyog a hosszú váltókaron és a szerelvényfal
tetején díszelgő tipikusan japán zöld kvarcórán - bár a kagylóülés
feszes tartása és a brutális méretű, látványosan fókuszba
helyezett, 7200-ig zöld mezős fordulatszámmérő már sejtet valamit.
![]() |
|
![]() |
![]() |
És az egész autóban van valami férfias keménység: a
napellenző dördülve csapódik fel, a csomagtérajtó lecsapása
határozottságot igényel, a kezelőszervek nagyokat kattannak. "Na de
mégis - alsó-közép japánótó tizenhárom millióért? Egye fene, ha már
itt vagyunk, indítsuk be." - mondja a még mit sem sejtő zöldfülű.
A gyújtáskulcs elfordítását először a szokásos piros, még a Swiftből is ismerős japán piktogramok nyugtázzák, aztán jön az első pici adrenalinlöket. Ilyen hördülés, ez a finom dohogás azért nemigen hallatszik egy Avensis alól. Aztán újra értetlenség: Milyen sportautó ez? 700-on stabilizált fordulatszám, zárt ablaknál minimális hang - és még a gyári CD-s rádió is szépen szól!
![]() |
|
![]() |
![]() |
Aztán megyünk Budapest forgatagába. Módjával persze - drága a
jogosítvány, meg ahogy az STi-hez kapott egyoldalas kis segédlet
mondja:
"Csak a motor üzemi hőmérsékletének elérése után terhelhető a
gépkocsi. A gépkocsi sebességváltója saját kenőszivattyúval
rendelkezik, illetve a motor literteljesítménye is magasabb az
átlagosnál, ezért a megfelelő kenőanyaghőmérséklet elérése
elengedhetetlen az abnormális kopások elkerülésére." Finoman
bánunk hát a
gépkocsival, s megállapítjuk: a
gépkocsi olyan, mint más
gépkocsik: a
gépkocsi váltóját 3000 1/min motorfordulatnál már feljebb
kapcsolgatva rendes kétliteres
gépkocsiként viselkedik a
gépkocsi. Végülis egyik
gépkocsi olyan, mint a másik
gépkocsi, hát nem?
![]() |
|
![]() |
![]() |
Hát nem. A
gépkocsi a tapasztalatlan és óvatos pilóta keze alatt is egy
csapásra vadállattá változik, ahogy közösen kivergődünk az M1-M7
közös szakaszára, és kicsit elengedjük a fordulatot. 3500-nál
érkezik az őserő, felépül a turbónyomás, 4000-nél rátehénkedik a
kerekekre a 343 Nm (ekkor egyébként hatodikban 165-öt megyünk),
5600-nál pedig igába áll mind a 265 ló. A gyakorlatban ez annyit
tesz, hogy a hátunk eggyé válik az üléssel, az arcunkra széles
vigyor telepszik, válogatott nyomdaképtelen hangulatfestő
kifejezések hagyják el szánkat, kedvesünk pedig rettegve visítozik
az anyósülésen és valahol a perifériás látómezőben észleljük, ahogy
szeme elé kapja a kezét.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Aztán amikor felkapcsolunk hatodikba, lepillantunk a
kilométerórára. Nahát, kétszáz, ez azért helytelen.* Sebaj, nézzük,
mit tud az elöl négy-négy, hátul két-két fékdugattyú, és a
brutális, 11,4 és 10 collos hűtött Brembo-tárcsák - no és persze a
225/45-ös Bridgestone-ok. A fék viszonylag nagy pedálerőre
dolgozik, de hihetetlenül hatékonyan: amit a fizika enged, azt a
fék tudja. Némi gumifüst jelzi: a sport-ABS nem hirtelen
természetű, ha a fék visszaengedéséről van szó.
*Sajnos a végsebességet is kipróbáltuk, ilyen felelőtlenek vagyunk. Az óra szerint csaknem 250-nel száguldottunk. Már megyünk is a sarokba, bekészítettük a kukoricát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
És mindez még semmi.
Gázt nyomni a bolond is tud, autópályán száguldozni sem
művészet. Az Impreza akkor mutatta meg leglényegét, amikor letértem
az akáclombos falucskám felé vezető hepehupás, bukkanókkal és
sodrós kanyarokkal tűzdelt, itt-ott murvával finoman fölhintett
szűk és forgalommentes utacskára. Az első "ugratónál" (ahol
kedvesemmel rendszeresen eljátszuk az Avensis-reklámot a
gyomorsüllyedéssel) az Impreza kissé elszakadt a talajtól, én
megrémültem, mert jött a kanyar - és befordultunk. Aztán a
következőnél is és mindnél, hétköznapi autóknál elképzelhetetlen
sebességgel.
<

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
