Magyarország: háromból két motorolaj hamis

2013.09.19. 06:24 Módosítva: 2013.09.19. 08:24

Az utóbbi fél-egy évben egyre több helyről halljuk, hogy elárasztotta a hamis motorolaj a magyar piacot. A hamisítás évek óta zajlik, a csalók változatos módszerekkel dolgoznak, de egyelőre nincs tökéletes megoldás ellenük. Még soha nem kérték ilyen sokan, hogy nevük ne szerepeljen a cikkben.

Nem számítottam minden részletre kiterjedő beszámolókra, amikor megpróbáltam utánajárni, kik foglalkoznak az autókhoz és a motorkerékpárokhoz való kenőanyagok hamisításával. Egyelőre sem a megkeresett olajcégeknek, sem a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak nem érdeke, hogy olajügyben a nyilvánosság elé álljon. Nagy erőkkel nyomoznak az ügyben, és nem akarnak helyzetjelentéssel kedveskedni a bűnözőknek.

A NAV az elmúlt félévben több autósboltban is talált hamis termékeket az ellenőrzések során, eddig összesen 10,5 millió forint értékben. Az olajcégek bevonásával és ügyvédekkel járják a boltokat, próbavásárlásokat végeznek. Aki tehát túlságosan olcsón kínálja a motorolajat, ellenőrzésre számíthat. Egy másik, neve elhallgatását kérő forrás szerint ez nem az elmúlt fél év termése, csupán a legutóbbi akcióé.

Egy kommersz, literenként kétezer forintos motorolajból is több mint ötezer litert kapunk tízmillióért, de a négyezer forintos prémiumtermékből is kijönne úgy kétezer-ötszáz liter. A NAV által lefoglalt járművek gyűjtőhelyén nyár elején láttunk néhány raklapnyi üres flakont jól ismert logóval, egy ismeretlen olajcég hordós olaját, illetve az átfejtéshez szükséges eszközöket. A riportban közreműködő Pártos Csaba alezredes megkért, hogy ne közöljük a flakonokon szereplő márka nevét, és egy ilyen kérésre nem lehet nemet mondani.

Dr. Wilde György, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint a Magyarországon évente hivatalosan eladott ötvenezer tonna kenőolajon felül legalább húszezer tonnányi származik ismeretlen forrásból. Ez a húszezer tonna, vagyis nagyjából huszonnégyezer köbméter (24 millió liter!) persze nem feltétlenül hamisítvány, és sajnos nem is feltétlenül csak ennyi. A főtitkár szerint az ellenőrizhetetlen körülmények közt forgalomba hozott termékek közt eredeti is lehet, amely után az eladó sem a literenként száztizenkét forintos termékdíjat, sem a huszonhét százalékos áfát nem fizeti meg. Wilde hozzáteszi, jelenleg becsületkassza jelleggel működik a termékdíj, amit nem minden piaci szereplő érez kötelezőnek.

Gablini Gábor a GÉMOSZ (Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetsége) elnöke már 2012-ben nagyüzemi motorolaj-hamisításról beszélt. Akkor úgy nyilatkozott az MTI-nek, a kenőanyag-piac forgalmának ötven százalékát is eléri a hamisítványok aránya. Ezek nemcsak olcsó alapolajak lehetnek, hanem kenőzsír hozzáadásával és szűréssel újjá varázsolt fáradt olaj is. Utóbbi akár egy csereperióduson belül súlyos károkat okozhat a motorban. Gablini szerint mostanra ez az arány minimum hatvanöt százalékra emelkedett. Az elnök úgy látja, a csalók egyre jobb minőségben képesek reprodukálni az ismert márkák flakonjait és címkéit, vagyis valószínűleg beruháztak a szükséges nyomdai- és palackozó-technológiába is.

Nem csak a bolti termékeket érinti az ügy. A GÉMOSZ tapasztalatai szerint a csalók ráálltak a szervizekben található 208 literes üres hordók felvásárlására. Az autószervizeknek szánt kiszereléseket általában nem látják el nehezen hamisítható jelöléssel, így még több pénzt lehet velük fogni, és a lebukás esélye is kisebb. Az úgynevezett nagy hordókat üresen, darabonként hatezer forintért felvásárolják, ismeretlen minőségű lengyel és montenegrói olajjal újratöltik, majd eladják az eredeti termék reális piaci áránál olcsóbban. A GÉMOSZ-elnök egy ismert olajcég friss hazai kutatását említi. Ezt azután végeztették el, hogy a hazai képviselet forgalma drasztikus csökkenésnek indult. A kérdésre, hogy melyik márka vizsgálódott az országban, nem kívánt válaszolni.

A Castrol magyar importőre márciusban hologramos matricával látta el a drágább árkategóriába tartozó Magnatec és Edge termékek csomagolását. Azóta ismételt kommunikációs kampányban mondják el, hogy csak a jelöléssel ellátott egy- és négyliteres flakonokban található biztosan az a motorolaj, amit a címke ígér. A hordókon viszont nincs hologram.

A random netezéssel talált Prémium olaj webshop oldalán egy cikkben részletesen foglalkoznak a hamisításokkal. A cégtulajdonosokkal folytatott beszélgetés újabb kérdéseket vet fel. Azt mondják, az internetes boltok azért tudnak jelentősen a hagyományos kereskedések ára alá menni, mert közvetlen kapcsolatot ápolnak az importőrrel, vagy akár a gyárak szakmai titokként kezelt lengyelországi lerakatával. Állítják, ez a forrás nem illegális, az üzlet dokumentáltan történik, de a nagy- és kiskereskedelmi árak közti negyven százalékos különbség közé belőtt árral sok ügyfelet lehet szerezni.

A formális logika tovább árnyalja a képet. Mivel tudomásunk szerint a Castrol egyelőre nem minden országban vezette be a hologramos matricát, az ezzel el nem látott flakonok sem feltétlenül származnak hamis forrásból. Persze tény, hogy nem a magyar importőr adta el őket, vagy ha igen, március előtt. Ez a megoldás így nem tökéletes.

Bajok Gábor, a Motul magyarországi képviseletének munkatársa is úgy látja, néhány olajmárka termékeit csodaszámba menő árakon lehet kapni egyes helyeken, ami mindenképpen gyanakvást kelt. Hangsúlyozza, egyelőre nem találkoztak hamis Motul olajjal, de a termékek csomagolásának minden elemét védik a másolással szembem. Ha egy vásárló a cég terméinek esetében az átlagosnál lényegesen kedvezőbb árú kínálattal találkozik, akkor nem hivatalos, termékdíj és ÁFA nélküli értékesítésről lehet szó. A Motul nem a Castrol-féle hologramos megoldást választotta az eredetiség igazolására, hanem az olajszínezést. A motorkerékpár-olajok esetében a különböző minőségi kategóriájú termékeket zöld, kék és egyéb színekkel különböztetik meg.

A cég autós 300V sorozatának kétliteres, fémkannás verziójának kupakját egy úgynevezett "bubble tag" zárja. Ezen "QR" kód található, és akár egy okostelefon segítségével egy központi web felületen keresztül azonnal ellenőrizhető a konkrét kanna származása. A Motul flakonokat a címkétől függetlenül ellátták egyedi azonosító kóddal, teszi hozzá Bajok.

Egyéb esetekben pusztán a kitöltött olaj szemrevételezésével képtelenség megállapítani, hogy egy termék eredeti-e vagy hamisítvány. Korábbi cikkünkből kiderül, hogy a motorolaj minőségének meghatározására nincs egyszerű módszer, vagy hordozható készülék. A Mol-Lub laboratóriumában több tucat lépésből álló tesztet végeznek a mintákon, és mint Kisdeák Lajostól a cég munkatársától megtudtam, a szolgáltatás lakossági ára körülbelül tizennyolcezer forint. A szakember szerint a friss minta eredetét nagy biztonsággal ki lehet deríteni, de a már motorba töltött, kipufogógáz-származékokkal és korommal szennyezett olajról nehéz minden kétséget kizáró módon eldönteni, valóban márkás, a csomagoláson feltüntetett termék-e vagy valamilyen olcsó kenőanyag.

Márpedig egy nem megfelelő olaj jelentős károkat okozhat. Tökéletes példa erre a részecskeszűrős dízelmotorokba való, C1, illetve C3 jelölésű speciális olajok esete. Ezek a szokottnál drágább kenőanyagok nélkülözhetetlenek a motor kenési igényeinek teljesítéséhez, mivel a hagyományos motorolajok elveszítik kenőképességüket a szokásos olajcsere-intervallum során, az olajba kerülő gázolaj-összetevők miatt. Aki csupán a viszkozitás alapján vásárol, biztosan súlyos motorkárokra számíthat.

Az Ásványolaj Szövetség és a GÉMOSZ is egyetért, hogy az olajhamisítást terjedését csak a vonatkozó törvények módosításával lehet megfékezni. A két szervezet vezetője szorgalmazza, hogy a kenőanyagokat is vonják be a jövedéki törvény hatálya alá, mert amíg ez nem történik meg, a hamisítóknak, illetve az alternatív forrásból származó, de eredeti motorolajokat az áfa és a termékdíj megfizetése nélkül forgalmazó zugkereskedőknek sem kell igazán félniük a lebukástól. Feltéve, hogy nincs éppen óriási felháborodás az importőröknél, és nem kezd ebből kiindulva nyomozást a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, de ezt már csak én teszem hozzá.

Amíg a NAV lefüleli az összes hamisítót, javaslom, jól nézzék meg, kitől vásárolják az 5W30, 10W40 viszkozitású, és a modern dízelekbe való speciális olajat, és jól nézzék meg azt is, hogy nem egy eredeti, de valami olajnak tűnő löttyel újratöltőtt flakont akarnak-e önökre sózni. Egy pár ezer forintos spórolásnak is könnyen lehet többszázezer forintos motorhiba a vége.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

tegnap, 17:44
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16