Legalább egy éve készülünk ide, hogy megnézzük, mit csinálnak azok a magyar fiatalok, akik autótervezőnek készülnek. Ráadásul nem csak úgy az íróasztalfiók számára készítik a skicceket, hiszen ma nem kisebb delegáció tekinti meg a munkáikat, mint a Mercedes-Benz komplett vezérkara. Úgyhogy megnéztük, mit művelnek a srácok, és meginterjúvoltuk Gorden Wagenert, a Mercedes új formatervezési igazgatóját.
Egyelőre a németek még valahol máshol járnak, addig megnézzük, ki mit prezentál. A feladat: családi autó tervezése közép-kelet-európai célcsoportnak. Az egyik falon az anyaggyűjtés történelmi bontásban, kategóriabontásban, klasszikus modellek szerinti bontásban. Az előremutató és érdekes megoldások között ott a falon a Tata Nano fotója is, sznobsággal tehát nem vádolható a társaság.
Az alap a B-osztály platformja, költséghatár nincs, pedig milyen érdekes lenne tudni, mit jelent a Mercedesnél az olcsó autó fogalma. De az is szerepelhet a kiírásban, hogy nem Mercedes a brand, tehát afféle stuttgarti Dacia – lehet bármilyen fiktív márka. Merga Nano. Több tényleges autótervezőtől is hallottam már, hogy a dizájn négy kerékkel kezdődik: kap egy nyomtávot és egy tengelytávot, arra rajzol autót. Stimmel.
Van egy kis kavarodás azon a ponton, hogy akkor hibrid-e, vagy olyan félhibrid, amit a benzinmotor nem hajt közvetlenül, csak áramot termel. Egyik sincs a Mercedesnek, de sebaj: a B-osztály kerekeire megy az olcsó családi hibrid autó, a szendvicsszerkezetbe passzírozott akkumulátorokkal. És persze, mint később kiderül, a hallgatók sokkal kevésbé szőrszálhasogatók, mint például én, aki eleve nem is vagyok az. (Persze én bölcsész vagyok.)
Eredetileg mintha arról lett volna szó, hogy beülünk egy workshopra, ahol a srácok épp valami projekten ötletelnek, de bár a srácok és a munkák itt vannak, ez már nem workshop: a Mercedes dizájnfőkökeit várják, hogy végignézzék a rajzokat. A Mercedesnek csak két felsőoktatási intézménnyel van partneri kapcsolata, egy németen kívül a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemmel . Ezért jött hát Pestre a komplett stuttgarti design-Olümposz: Peter Pfeiffer, a Mercedes tavaly nyugdíjba ment dizájnfőnöke, Gorden Wagener, a jelenlegi. Továbbá két bajuszos dizájner: Harald Leschke, a formatervezési és fejlesztési osztály vezetője és Gerhard Honer, a haszonjármű-formatervezési igazgató.
Hat éve tart a partnerség, ami elsősorban Stefan Lengyelnek köszönhető. A 72 éves formatervező nevéhez olyan dizájnikonok fűződnek, mint a Tünde robogó, a körúti csuklós villamos, és akkor természetesen a kevésbé ismert produkciókat, gépsorokat, műszereket, ilyesmiket fel sem soroltuk.
Stefan Lengyel
Lengyel István 1937-ben született Budapesten. Az Iparművészeti Főiskola formatervezés szakán tanult, majd 1964-ben az ulmi Hochschule für Gestaltungon kapott tanársegédi ösztöndíjat. 1965-ben már az esseni Folkwangschule für Gestaltung Industrial Design docense. A legkülönfélébb ipari cégeknek tervez, munkáival számos díjat nyer, a Miele és az Aral mellett számos nagy cég tanácsadója. 1986 és 2000 között a Német Ipari Formatervezők Szövetségének (VDID) elnöke, azt követően tiszteletbeli elnöke, a németországi Formatervezői Tanács (Rat für Formgebung, RfF), az Essen-Designzentrum, valamint a Magyar Formatervezési Tanács vezetőségének tagja.
2001 és 2007 között a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Formatervező Tanszékének vezetőjeként munkakapcsolatot épít ki az egyetem és több vezető világcég (Braun, Mercedes, Miele, Grohe) között.
Másodszor beszélgetek a Moholy-Nagy tanáraival, és másodszor teszem fel a kérdést, hogy a hatéves Mercedes-együttműködés alatt került-e valami sorozatgyártásba. Oké, nyilván nem itt tervezték a GLK-t, de legalább volt-e valami apró, de látható, kézzelfogható részeredmény? Az új C-osztály hátsó lámpájának szellőzőnyílásai, vagy valami?
A múltkor mellébeszélésnek gondoltam, hogy egy ilyen partnerség nem erről szól. Persze… Hanem? Hanem arról, hogy a Mercedes tehetségkutatói rendszeresen nézik a hallgatók munkáit, aki megtetszik, azt elviszik gyakorlatra, és ha ott jól muzsikál, bármi lehet belőle. Még akár az is, hogy nem az lesz belőle, ami lenni szeretett volna, hanem mondjuk a gyakorlaton kiderül, hogy isten áldotta haszonjármű-géniusz. És munkát kap külföldön, egy jól menő multinál. Ahogy Stefan Lengyel többször is hangsúlyozza, arra büszke, hogy a Moholy-Nagy végzett hallgatói komoly helyeken értek el sikereket: Németh Gábor a Mercedesnél, Vittinger Csaba a Renault-nál, Tunya János a Pininfarinánál, Varga Tamás pedig a Volkswagennél, konkrétan a Bugatti részlegen dolgozik.
Úgy megy ez, mint a fociban: az AC Milan világszerte számos kölyökcsapatot támogat, ahol folyamatosan figyelik a tehetségeket. A jobbakat leszerződtetik, aztán vagy beépítik a Milan korosztályos csapataiba, vagy elbizniszelik egy másik klubbal. Az ipari formatervezés világa hasonlóan működik, csak jóval szűkebb a kör. Az viszont hasonló, hogy ha valaki valahol bizonyított, azt már számon tartják: bekerült a belső körbe.
Szóval a németeket várjuk, a srácok itt most már semmit
nem fognak kitalálni. Addig viszont megnézhetjük, ki mit prezentál majd
a főnökségnek, ha befutnak. Benjamin Beck német cserediák, aki bár
egy nyugati tartományból származik (Baden-Württenbeng), erősen
Trabant-fixált. A Tesco Gazdaságos Mercedest formailag erősen
Trabant-stílusban jeleníti meg, bár a hátulja egy kicsit
emlékeztet valamelyik Batmobile-ra is. Az a jó a szabadkézi
grafikában, hogy az autó jól mutat, de amikor megkérdezem, hogy akkor
ez most kettő- vagy négyajtós, Benjamin csak annyit mond:
Még nem döntöttem el.
Muszáj megkérdeznem, miért van az, hogy a feladat egy olcsó, Dacia-jellegű családi autó, ami annyira low budget, hogy a Mercedes még a nevére sem veszi, ugyanakkor minden hallgató minimum 20 colos pimp-felniken képzeli ezt el. Benjamin szerint jogos a felvetés, de ezek a vázlatok inkább arra valók, hogy beindítsák a fantáziát. Afféle szellemi étvágygerjesztők, aztán ha konkretizálódik a projekt, kezdhetik elcsúfítani az autót normális, kis kerekekkel. Hasonlóan működik a top chop is: az első vázlatokon még erősen lőrésszerűen morcosak az oldalablakok, ami szintén elképzelhetetlen egy családi szedánon.
Hát ja, ez a gáz itt a fiatal formatervezőknél, erősít meg Boros Lajos: tudjuk a feladatot, olcsó, családi szedán, aztán valahogy mégis mindenki valami agresszív ék alakkal kezdi. Ettől ő példás önuralommal próbált elszakadni: első verziója feltűnés nélkül bukkanhatna fel egy Flúgos futamban vagy a Frédi és Béniben. Ronda, és ha részleteiben kezdjük vizsgálgatni, értelmetlen is. Mentségére szóljon, hogy csak ebben a félévben foglalkozik autókkal, egyébként általános ipari formatervezést tanul.
Szóval, mondom neki, Flúgos futam.
− A színe?
− Nem, úgy egészében.
Szürreális elemként keveredik beszélgetésünkbe, hogy Lajos
szerint a gépjárművek
A-oszlopa
összességében nem egy jó dolog; akár egy teljes gyalogost is kitakar.
Mélységesen egyetértek, manapság egyre vastagabbak a tetőoszlopok,
néha egyik-másik engem is idegesít, de próbálunk együtt élni az
A-oszloppal, még ha létezik a világon szexibb élettárs is. Hiszen
a törésteszt az törésteszt, első az emberélet. Lajos viszont
hátrébb vitte az A-oszlopot, de mint kiderült, statikai számítások nem
húzódnak akciója mögött: ezt már oldják meg a mérnökök.
Koós Pál, a formatervező tanszék helyettes vezetője azt mondja, a gyári stúdiókban is így megy, „vannak olyanok, akik csak a skicceket gyártják, külön részleg állítja elő a 3D modelleket, teljesen más emberek csinálják a maketteket, és megint mások építik a prototípusokat.”
Itt pedig hopp, valaki vagy nem figyelt, amikor kiírták a tendert, vagy nem volt egyértelmű a feladat. Balla Zoltán ugyanis elektromos autót tervezett, ami azért más, mint a hibrid – legalább egy motorral kevesebbje van. Kárpótlásul „gondolkoztam, mivel lehetne még környezetbarátabbá tenni. Amúgy is van az autó orrában hűtőventilátor, mi lenne, ha nemcsak úgy forogna, hanem a menetszéllel termelné is az áramot.”
Turbina az orrban? Itt elakadok egy pillanatra. Biztos, hogy itt nem
kalkuláltál félre valamit? Nekem ez nagyon olyannak tűnik, mint
a perpetuum mobile, vagy mint egy hajszárítóval vitorlás hajót
meghajtani úgy, hogy rajta állunk.
− Nem… Nem, mert ezt szerintem ki lehet játszani valahogy… hogy
ne hátrány, hanem előny származzon belőle.
Itt kapom az első gyomrost: oké, hogy ez itt formatervezés, de mégiscsak ipari: nem ártana kicsit jobban elszakadni az óra alatt füzet hátuljára firkált fantáziajárművek műszaki kidolgozottságától. Azt hittem, ezen a szinten már a műszaki háttérrel is illene egy kicsit tisztában lenni. Hogy mi a különbség hibrid és elektromos autó között, meg hogy a villanymotoros járműnek lehetnek ugyan hűtőbordái, de ventilátoros vízhűtője nem nagyon. Olyan szélsőséges cuccoknak, mint a Tesla Roadster , van hűtőventilátora, de folyadékhűtése csak az akkumulátorsornak – persze most nyilván a helyzethez méltatlanul mélyen merültünk az elektromotoros autók titkaiba. (Az egyik rajzon egyébként benzintank is szerepel.)
Mercedes C111
Bruno Sacco a torinói műszaki egyetemen tanult gépészmérnöknek, utána a Ghia és a Pininfarina stúdiónál volt formatervező. 1958-ban került a Daimler-Benzhez, sokáig csak mérnökként alkalmazták, pedig nagyon szeretett volna dizájnerkedni is.
Első önálló projektje a C111-es tanulmányautó volt, aztán annyira belejött, hogy egy sor legendát tervezett. A W126-os S-osztály (1979) , a W140-es Bálna-Merci mellett a 190-es volt kedvenc saját műve, többek között azért is, mert a 80-as években jó hatással volt az egész cég anyagi helyzetére. És persze negyed század elteltével se hat ódivatúnak, műszakilag sem. Maradandóan szép autók, és a tulajdonosok szerint maradandóan jók is. Elképesztő életmű − talán mégse volna hülyeség, hogy a dizájnerek legyenek egyben mérnökök is, és viszont.
Egyébként persze állatul nézne ki ott a turbina, leszámítva, hogy gyalogosvédelmi szempontból azonnal megfúrnák. Szóval van itt egy kis homály. Az autó sérülékeny részeinek könnyen cserélhető, olcsó anyagokból történő előállítása is szép elképzelés, de ha én a bölcsész agyammal kapásból tudok két dolgot, ami miatt nem megvalósítható (oldalütközés-védelem, túl nagy méret), akkor van itt egy kis gond. Persze az ötletelésben az a lényeg, hogy bármi fejlődhet még bármerre, de én akkor is inkább a valóság talajáról rugaszkodnék el, nem az ingoványról.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
