2000 júniusában már két éve volt nálam az autó amikor elérkezett a drámai nap. Lejárt a műszakija. Nyilvánvaló volt, hogy akkoriban semmilyen összeg sem segítette volna át a megmérettetésen. Döntés előtt álltam: eladom, és keresek másikat, vagy felújítom. Hűséges maradtam, megmentettem a csúfos végtől.
![]() |
|
![]() |
|
A küszöb, a kerékjárati ív, és az ajtók alja
rohadt, a lökhárítón nem volt egy ép felület, az ülések szakadtak,
a tetőkárpit gombostűkkel feltűzdelve, ahogy egy magyar forgalomban
lévő húsz éves autóhoz illik. A keretek sajnos behatároltak voltak,
ezért amit tudtam, magam végeztem, de a külsős munkára nem mindig a
legmegfelelőbb mestert sikerült találnom.
![]() |
|
|
![]() |
Elkezdődött autó bontása. A szomszédok
megdöbbenésére a ház előtt szedtem elemeire. Az egyik felét egy
földszinti tárolóban, a másik felét a karosszériás mesternél
helyeztem el. Az autó felújítási szakaszának legnagyobb részét
Lajos mester udvarán
egy péppé rohadt Zsiguli és egy hasonló UAZ között töltötte.
Segítségképpen komplett elemeket és ajtókat gyűjtöttem a műhely
udvarára. Mindhiába. A ,,már majdnem kész", és ,,épp rajta
dolgozunk"- ígéretek után naponta motoroztam oda, és fizikai
jelenlétemmel ösztönöztem munkára a mestert.
![]() |
|
![]() |
|
A türelem megérte, mert Lajos úr nem egy
villám, de ha már elkezdte, lelkiismeretesen dolgozott, és a
munkadíjjal sem volt gond. A lakatolás után autómentőre kötöztük a
tiri-tarka autó csontvázát, és
irány Újpest: a fényező. Tudjuk jól, nehéz jó fényezőt
találni, de szerencsére nekem ajánlottak egy kiválót.
![]() |
|
|
![]() |
A referenciának büszkén mutatott barátnő
autójának
narancsos fényezése kicsit elbizonytalanított. Az
ígéretekkel nem volt hiány, és persze az ár volt a döntő. A beígért
hőkamrának nyomát sem találtam, de Laci állította, hogy csak az
előkészítést csinálja a nagyi kertjében. Mindenesetre majd a
nyakára járok, gondoltam. Jött is a telefon, hogy a motorháztetöben
egy horpadást hagytak a lakatosok. Astrára kötöztük a tetőt, vissza
Lajos úrhoz aki azonnal korrigált.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A szórógitt egy másik udvaron került az autóra, mert a a
fényező nagyija már kikészült a munkagépek zajától. A mostoha
körülmények ellenére a SAAB szépen alakult. Én meg csak
fohászkodtam.
A karosszériáshoz Laci hozta a kész autót egy
Fiesta után kötött utánfutón, ami a meztelen SAAB-al is meghaladta
a Ford súlyát. Nem sokat kellett fékeznie...
A BEE bordó fényezése viszont gyönyörűre sikerült.
Furcsa, de tényleg hőkamrában csinálta, profi festékkel. Az
előkészítés hagyott némi kívánnivalót, de az sem volt feltűnő.
Lajos úr is elégedetten bólogatott!
![]() |
|
|
![]() |
Ígérete szerint két nap alatt visszavarázsolja
az üvegeket, megcsinálja az alvázvédelmet. Sajnos
az alvázvédelmet egy kicsit túlzásba is vitte, mert
szerintem a motor nem tartozik közvetlenül a korróziónak kitett
alkatrészek közé. Ő ezt másként látta...
Mindeközben rengeteg hiányzó apróságot, lökhárítók, könnyűfém felnit, és egy komplett SAAB belsőt hoztam el a Rácz mobil KFT.-től - igen kedvező áron. Fél napot guberáltam a telepen, és egy Citroen BX-szel is kétszer kellett fordulnunk.
![]() |
|
![]() |
|
Lajos úrnál közben az UAZ is elkészült, így -
gondoltam - itt az ideje hogy elhozzam a SAABot.
A lakatostól hazáig izgalmas utazás volt a kongó kaszniban.
Ismét a ház előtt kezdtem összeszerelni az autót. Villanyablak, villanyzár került bele, ezért újra vezetékeztem az ajtókat és az utasteret.. Felújítottam a tetőkárpitot, a műszerfalra fa borítás került. A nagyszobában alig fértem a tetőkárpittól, miközben azon aggódtam, mit rágnak szét a kutyák. Az ülések újabbak voltak, mint az eredeti, ezért a régi vázra húztam az újabb ülést. Ez nem volt baj, mert így legalább fény derült az ülésfűtés hibáira.
Sötétedéstől sötétedésig dolgoztam az autón. Sietni kellett mert közelgett Augusztus 20 az első SAAB 900 találkozó ideje.
![]() |
|
|
![]() |
A műszaki vizsga még hátra volt. A Rácz Mobil
vállalta a nemes feladatot. Egy kis terápiázás a fékekkel,
kézifékkötél-csere. Nagy meglepetésemre az összes gömbfejet ki
kellet cserélni - pár hónappal korábban nagyobb összegért cserélték
hazug erzsébeti szerelők. A kiszerelt darabokkal Gábor
bizonyított. Cseréről szó nem volt, egyszerűen átvertek.
Aztán kész lett.
Nagyjából úgy, ahogy annak idején elképzeltem.
Két nap volt az első SAAB 900 találkozóig.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
