Tényleg tiszta, gyorsan száraz autó

Filléres Neppertrükk – gyurma meg a szilikon

2015.08.09. 07:23 Módosítva: 2015.08.09. 11:31

A lakktisztító gyurma még nem terjedt el, csak az igazi megszállottak és a profik használják. A szilikonos vízlehúzót viszont sokan használják, de nem mindenki ismeri. Pedig mindkettő zseniális cucc.

Az autómosás okkult tudomány. Ha az ember körülnéz autóápoló fórumokon, vagy a hardcore alakok által vezetett youtube-csatornákon, kiderül, aki komolyan gondolja a dolgot, eleve úgy kezdi, hogy egyetlen vödörrel a kocsi közelébe sem megy. Egy ibrik kell a speciális samponos víznek, egy pedig a tisztának, amit csak arra használunk, hogy a szivacsot folyamatosan öblítsük. Nem hülyeség: aki igazán vigyáz a fényezésre, arra is ügyel, hogy az egyszer már lemosott koszt ne kenje vissza a következő mozdulattal. Az sem követ el hazaárulást, aki egyetlen vödört használ, de a szivacsot vagy kendőt alaposan kiöblíti, kicsavarja. A legfontosabb, hogy bő vízzel dolgozik. Azt talán említeni sem kell, hogy előtte tiszta vízzel lelocsolja a kasznit, hogy így fellazítsa a koszt, gondosan lecsapassa a sarat, mert a homok és föld szemcsék úgy karistolják a lakkot, mint a csiszolópapír.

Érdemes figyelni a mosószerre is: jól tisztít az otthoni mosogatószer, de fokozott zsíroldó képessége miatt a korábban felvitt viaszt is leoldhatja. Ha lehet, inkább kimondottan autómosásra kifejlesztett sampont használjunk, én mostanában olyan samponnal mosok kocsit, amibe ápoló viaszt is kevertek, így fényesebb is lesz a lakk, és a vizet, koszt is jobban taszítja. A jó sampon erősen habzik. A habos szivaccsal könnyebb tisztítani, és a leoldott kosz sem karistolja meg olyan könnyen a fényezést.

Az alapos mosás után jön még egy bő vizes öblítés, és lehet szárazra törölni, hogy a megszáradt vízcseppek ne hagyjanak foltokat. De sajnos nincs olyan alapos mosás, ami után igazán gondosan átvizsgálva a fényezést ne találnánk apró koszpöttyöket. Fáról lehullott viasz, madárürülék, bogártetem, kátrány, és még ki tudja, mi minden marad a lakkon, amit a mosószer sem oldott le. Ezeket meg lehet próbálni a szivaccsal ledörzsölni, de csak akkor csináljon ilyet, ha feltétlenül tönkre akarja tenni a fényezést. Mert az ilyen erőltetésnek ronda hologram-nyom, rosszabb esetben karcolás a végeredménye. Fényezője, polírozó szakembere meg fogja köszönni, ha ilyesmit csinál, valamiből nekik is élniük kell.

Az ilyen makacsabb szennyeződésekre találták ki a profik a lakktisztító gyurmát. Ha hinni lehet a forrásoknak, valamikor a nyolcvanas években, japánban fejlesztették ki, kimondottan a javító fényezéskor rossz helyre került festékköd eltávolítására. De aztán kiderült, nem csak festékködöt, hanem a bogármaradványokat, fékport és fémszemcséket, meg szinte bármit eltávolít a lakkról. A használata egyszerű. Az alaposan lemosott kocsit leöblítjük - egyes gyurmák gyártói azt is előírják, hogy meg is kell szárítani –, majd a gyurmából egy kis darabot a tenyerünkbe véve, a felületet folyamatosan síkosítva, egyszerre csak kis területeken dolgozva, finoman átdörgöljük a lakkot. Azt mondják, akkora legyen a gyurmadarab, amit három ujjal megtartva tudunk ide-oda csúsztatni. Tisztítás közben semmiképpen se nyomjuk erősen a felületre. Nagyon fontos, hogy a munkaterületet folyamatosan nedvesítsük a gyurma alatt. A mi használati útmutatónk azt írta, ablaktisztítót használjunk, de más gyurmákhoz is általában valamilyen tisztító hatású folyadékot javasolnak.

A hatás szinte rögtön észrevehető: amikor a nedves felületen először húzzuk át a gyurmát, érezni, ahogy a kis szemcséken finoman megakad. Ezek a piszokdarabkák beágyazódnak a gyurmába, a puha anyagba beleragadnak, és így szabályszerűen letépi a gyurma a piszkot a lakkról. A gyurma felületébe belenyomódnak a szemcsék, szinte semmi nem áll ki a felületből, ennek a jelenségnek és a kenésre használt folyadék síkosságának köszönhetően – ha jól végezzük a dolgunkat - nem karcoljuk meg a lakkot. Ahogy egyre tisztábbá válik a felület, úgy siklik egyre könnyebben a gyurma. Mindig csak viszonylag kis felületen dolgozzunk, hogy a kenőanyag ne száradjon meg, és a gyurmázás végeztével gyorsan töröljük is szárazra a területet.

A bekoszolódott gyurmát gyúrjuk át, míg megint friss felület nem bukkan elő, és folytathatjuk a tisztogatást. Ha bizonytalanok vagyunk, a benedvesített felületen simítsunk végig a kezünkkel, és ha érezzük, hogy valami még kiáll a festékrétegből, finoman folytassuk a gyurmázást – de semmiképpen se nyomjuk rá az anyagot. Egy tökéletesen tiszta autó felületéről is meglepő mennyiségű koszt tud összegyűjteni a gyurma, és nem csak a fényezett elemeken, de az üvegeken és műanyag alkatrészeken is használhatjuk. Nagyon fontos: ha a gyurmát leejtettük a földre, ne használjuk tovább, dobjuk ki, mert akkora szemcséket szedhet fel, amik durva, és mély karcokat tudnak okozni.

Miután az egész autóval végeztünk, érdemes még egyszer lemosni a kocsit, majd szárítás után viasszal átkenni. Azt mondják, gyurmázni elég egy évben kétszer, a tél utáni és a tél előtti nagy ápoláskor, mielőtt az ember átviaszolja a kocsit. Persze, aki olyan helyen jár, ahol több makacs kosz rakódhat az autóra, érdemes gyakrabban végigcsinálni a programot. Polírozás, viaszolás előtt mindenképp érdemes gyurmázni, hiszen nem a koszt, hanem a tiszta lakkfelületet szeretnénk fényesíteni, ápolni. Használat után a gyurmát légmentesen kell elcsomagolni, esetleg a síkosításra használt anyaggal benedvesíteni, hogy ne száradjon ki.

A lemosott, leöblített autót mihamarabb meg kell szabadítani a rajta gyöngyöző víztől, mert ha rászárad, ronda vízkőfoltos lesz a kocsi. Egy jó nedvszívó képességű, nem szöszölő rongy ilyenkor sokat segíthet, de aki igazán gyorsan akar végezni, szilikonos vízlehúzót használ. A profi autóápolók szemében a vízlehúzó maga az ördög, bár őszintén megmondom, nem teljesen értem miért: én még sosem vettem észre, lakkfekete autón sem, hogy nyomot hagyott volna. Gyors, hatékony, éppen ezért a lehúzó igazi nepperbarát cucc. Nem csak azért, mert egy autótelepen annyi kocsi áll, hogy nem mindegy, mennyi idő alatt lehet végezni egynek a csutakolásával, de azért is, mert például a mi drága Becsületesnepperünk el sem indul beszerzőkörútra vízlehúzó nélkül. Ez a szilikonlap már sok százezer forintot megspórolt neki, mert így még az esőtől vagy hajnali harmattól nedves autóról is pikk-pakk le tudja rántani a vizet, és azonnal kiderül, ha randán volt fényezve egy elem.

A szilikonos vízlehúzó gyakorlatilag pontosan azt csinálja, mint az ablaktörlőlapát, csak sokkal finomabb, puhább anyagból van, nem karcolja a lakkot, extrém rugalmas, ezért a gyakorlottak pillanatok alatt, szinte rongy nélkül porszárazra húznak vele egy kocsit. De ha marad is egy kevés víz az autón, a többit már gyerekjáték egy ronggyal letörölni. Nem kerül vagyonokba, ráadásul tartós: nekem egy márkátlan lehúzóm van, ha nem is minden nap, de lassan tíz éve használom, és még most is tökéletes.

Tűző napon semmit

A végére egy általános érvényű jótanács: tűző napon, ha lehet, semmit. Nem hogy gyurmával, polírozószerrel, vagy viasszal nem szabad a forró kocsin dolgozni, de igazából a mosást sem érdemes erőltetni. Már a kosz fellazítására fellocsolt víz is felszárad pár szempillantás alatt, így a fellazított sár is megint megköt, ráadásul tiszta vízkőfolt lesz az autó – amit megint csak kínszenvedés eltüntetni. Ráadásul azt mondják, a sok száz kis vízcsepp nagyítóként gyűjti össze a nap sugarait, és apró lézernyalábként mikronnyi krátereket éget a lakkba. A mosószer is van, hogy foltosan szárad, előfordul, hogy csak polírozással lehet helyrehozni a károkat. Különösen a sötét fényezésű autókkal nehéz, jobban át is forrósodnak, és a hibák is jobban látszanak.

Ha valamiért mégis muszáj a legmelegebb napon kocsit mosni, igyekezzünk bő vízzel lehűteni a felületet, és amennyire csak lehet, gyorsan dolgozni, hogy ne száradjon vissza a feloldott kosz. Amint egy kisebb felülettel végeztünk, gyorsan öblítsük le.

Az oldalról ajánljuk

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

9 perce
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16