Gépjárműadó? Anyád!
Semmiképp nem vonnám kétségbe, hogy adózni kell, azt pedig végképp, hogy az önkormányzatoknak erre mindennél nagyobb szükségük van. Az állam a pénz javát elvonja tőlük, majd bizonyos szempontok alapján újraosztja – de valahogy az egészből az jön ki, hogy az államnak van pénze, az önkormányzatnak nincs. Valamennyi pénzt be kell hát szedniük, kérdés, hogy ezt az összeget hogyan dobják szét az adózók között.
A gépjárműadó (született: súlyadó, ma teljesítményadó) egy ilyen önkormányzati adó, ami egy elég fura valami. Az fizeti ugyanis, akinek a jármű január elsején a nevén volt. Ha tehát adhatok egy életmód-tanácsot, járművet venni január másodika után szabad, eladni viszont még szilveszter előtt kell, mert így valaki más fogja fizetni a gépjárműadót, gyakorlatilag az egész évre.
Mi ezzel a gond?
Talán az, hogy kissé igazságtalan. Ezt az adórendszert arra lőtték be, hogy a polgármesteri hivatalban a néniknek ne kelljen egész évben koptatniuk a cerkát, aszerint, ki hogy adta-vette kocsikat. Így már januárban letudják, csak be kell szedni a pénzt. Ma már nem lenne nagy kunszt ezt megváltoztatni, ha valaki eladta a járművét (azonnal tudják a központi nyilvántartásból), akkor ugyan ne adózzon már utána.
hisz az éves összeget el kell osztani 365-tel, beszorozni a napok számával, máris megvan a valós adóösszeg az eladás napjáig. A többit vissza lehetne fizetni, ahogy ez a biztosítóknak kutya kötelessége a kötelező biztosításnál, ha a járművet eladja az ember. Mindezt automatikusan intézhetnék a számítógépek, nem kéne határozatokat gépelni és hasonlók. Így lenne tisztességes, nem?
Ennél csak akkor cifrább a helyzet, ha az ember külföldről veszi a következő járművét a régi helyett, vagy vadonatújat vásárol egy kereskedésben. Ilyenkor ugyanis rögtön megkapja az extra gépjárműadó-csekket. Vagyis innentől kezdve két jármű után adózik, holott az egyik már másé, aki a következő évig egy fityinget sem fizet utána. A törvény logikája szerint ez persze teljesen jogos, de ez esetben
Remek érvek vannak amellett, hogy ez miért jó így, de gondolom, valamennyi csak az állam és az önkormányzatok szemszögéből tűnhet kényelmesnek, az adózókat meg ki nem szarja le? Összességében valószínűleg így is, meg egy igazságos rendszerben is ugyanannyi pénzt szedne be minden önkormányzat, tehát egyszerűbb nem foglalkozni a kérdéssel.
A vicc, hogy a megfelelő szoftvert is az adózók pénzéből fejlesztenék ki, de szerintem nekünk megérne ennyit, és itt most nemcsak az autósokra, motorosokra gondolok: az ingatlanadó pontosan ugyanígy működik, ahol lényegesen húzósabb összegekről van szó.
De ha már gondolkodunk azon, hogy tényleg egyetlen napra vonatkozzon-e az adó, esetleg azon is törhetnék a fejüket egy kicsit az illetékesek, hogy tényleg irtózatos adókedvezménnyel kell-e támogatni a régi (nem a veteránokra gondolok) autókat. Vagyis minél több kormot tud kifosni magából,
Ha mondjuk vesz valaki egy tiszta üzemű, vadiúj Euro 6-os kocsit, akkor mintegy 2,5-szer több adót fizet, mint az ugyanolyan teljesítményű, 16+-os kocsi tulajdonosa, amelyikből már nem kipufogógáz jön, hanem elemi grafit. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy csesszünk ki az elesettekkel, de ha támogatni akarjuk őket, azt nem így kéne. Aki kevesebbet akar adózni, ne régebbi autót vegyen, hanem kisebb teljesítményűt. Az meg végképp vicces, hogy pont azokat az autókat támogatjuk így, amelyeket a németek azért dobnak ki, mert már nem akarják fizetni utána a korral egyre magasabb adót.
És ha már 2015-van, meg sem említeném a svéd példát, amiről nemrégiben írtunk: képzeljék, az embernek lehet több autója, és úgy helyezi forgalomba, illetve vonja ki, ahogy csak szeretné, mindezt egyetlen mobilapp segítségével, minimális költséggel. Természetesen olyankor, amikor nem használja, nem is adózik utána – viszont amikor igen, akkor húzós az adó.
Én ilyesmit véletlenül sem szeretnék, csak annyit kérnék, hogy legyen tisztességesen időarányos a gépjárműadó, és az fizesse, akié a jármű. Olyan nagy kérés ez?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
