Motormosás után különböző hibák
Üdv dokik!
Ford Fiesta 1,4 16v 2004-es évjáratú autón motormosás történt (nem házilag, hanem autómosóban, profik által). Mint utóbb kiderült, nem biztos, hogy kellett volna, ugyanis a mosás után az autó nem indult be. Gyertyacsere után sem, ezért szerelő vette kezelésbe. Kiderült, a trafón volt egy repedés, amin keresztül víz került a trafóba. Trafócsere, miután a motor beindult és szépen járt, közben szelepfedél tömítést is cseréltek, mert a tömítés öregedése miatt szivárgott az olaj.
Mivel a motordiagnosztikai lámpa kigyulladt a trafócsere után, ellenőrizték a motort és lambdaszonda hibát állapítottak meg. A szonda cseréje után kb 300 km múlva újra "sárga lámpa", újabb ellenőrzés: az új szonda hibátlanul működik,ellenben a katalizátor nem látja el a feladatát. Mindezek egy motormosás után, ami gyanús.
Mi a biztosíték, hogy katalizátorcsere után nem jön elő újabb hiba? Olajfogyasztás két olajcsere közt kb fél liter, melynek egy része betudható a rossz szelepfedél tömítésnek. Az autó döntően hosszú távokon van használva, 150 000 km van benne. Mivel autóalkatrész értékesítőként dolgoztam hosszú ideig,bőven van ismeretem az ügyfelek által mesélt hasonló esetekről: elkezdik a gyertya- vagy elosztófedél cserénél, aztán jön sorban a többi, már 50 ezer forintnál tartanak, és még mindig nem jó az autó.
Szóval annyira egyszerre jöttek elő a hibák, egy motormosás után,ami gyanúra ad okot, hogy a katalizátor hibája nem valós. Egy katalizátornak hasonló üzemelési körülmények között többet kellene bírnia.Van-e tanácsa arra vonatkozólag,hogy mi okozhatja ezt a hibát,vagy nyugodjak bele a katalizátor cseréjébe?
Zoltán
Kedves Zoltán!
A trafó hibája sem feltétlenül írható a mosó számlájára, a tizenhárom éves alkatrész esetében nem ritka a repedéses meghibásodás: a motoron elhelyezett komponens hőterhelése elég nagy, más tipusokon is el szokott repedni. A víz jelenléte természetesen felgyorsította a folyamatot, de egy esős, párásabb reggelen is megkereste volna a villamos ív a könnyebb utat: ha pedig egyszer áthúzott, a bejáratott csatornán rendszeresen félrehúzott volna.
Sajnos a tipus katalizátora szintén gyenge pontja a rendszernek: a kémiai szempontból hatásfokát vesztő kerámia külső eszközökkel nem nagyon hozható vissza a csúcsra. Cseréje előtt azonban nagyon alapos vizsgálatok elvégzését javasolom: a rendszer lambdaszondái alapvető fontosságúak a katalizátor üzemének felügyeletében. A szondák működési görbéinek elemzése alapján látható, hogy a szonda áramköri/komponensen belüli hibái okozzák-e a hibajelzést, vagy valóban a kerámia fáradásáról van szó.
Olyan eset is előfordulhat, hogy a nagy nyomással történt motortérmosás következtében a vízhatlannak készült kábelköteg/csatlakozások, vagy elektromos egységek vizet kaptak, ami üzemzavarhoz vezethet. Érdemes tehát az összes érintett alkatrészt, csatlakozást széthúzni, kifújni és visszarakni.
A nagynyomású mosás minden esetben kockázat, melyet a tulajdonosnak kell vállalnia a beavatkozás előtt annak ellenére, hogy a motortér sok esetben tartalmaz olyan területeket, ahol kifejezetten tiltják a nagynyomású víz használatát: erre piktogramok szokták felhívni a figyemet. Ezek mosása is lehetséges, de külön figyelmet igényel.
Remélem segíthettem! Gulyás Márk - www.deltamark.hu