Szereted a meglepetéseket?

Használtteszt: Peugeot 306 S16 (2000)

2010.08.20. 06:58

Adatlap Peugeot 306 S16 - 1993

  • 1998 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 163 LE @ 6500 rpm
  • 193 Nm @ 5500 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.8 másodperc
  • Végsebesség:
    220 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    13.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.1 l/100km

Hadd ne részletezzem, milyen a 306-osok imidzse. Szinte beleolvadnak az aszfaltba, észrevehetetlenek az utcán. Nem is veszik komolyan, amikor ez a barátságosan sima, szerény orr megjelenik a tükörben. Ma, amikor egy ezres kiskocsinak is olyan vad a pofája, mint egy őstuloké, fura, hogy mennyire mentes minden fenyegetőzéstől az S16-os formája. Pedig gyors, és nemcsak az egyenesekben.

Az már önmagában gáz, hogy a legerősebb 306-ost azzal különböztették meg a többitől, hogy ez 16 szelepes (az S a francia soupape=szelep szóra utal). Erről inkább nagy ívben hallgatni kellett volna, amikor a legpunnyadtabb japán kiskocsi motorjában minimum másfélszer annyi szelep volt, mint bármely másik 306-oséban. Igaz, később az 1,8-as is 16 szelepes volt, de akkor is.

Mindegy, amikor Árpád írt egy mailt, hogy nincs-e kedvünk kipróbálni az S16-osát, gyorsan lecsaptam rá, mert iszonyatosan jó emlékeim vannak róla. Egyszer Franciaországban, egy sajtóút mellékzöngéjeként volt lehetőségem kipróbálni. Elképesztő volt, és nem a motor nyűgözött le önmagában – a 306 S16 átlagos gyorsuló volt az akkori GTI-k között. A futóműve viszont maga volt a csoda. Olyan precíz volt a kormányzása, és olyan jól eltalálták a hangolását, hogy kanyarban a négy gumi kent csíkot az aszfaltra, miközben az ember úgy kormányozgatott, mint valami vasárnapi úrvezető, misére menet. Vérfagyasztóan jó élmény volt, még ha figyelembe vesszük a francia traffipaxoktól való permanens rettegést, akkor is.

A franciák kicsit később szerveztek egy szokatlan bemutatót. Amikor az első HDI megjelent, berakták az S16-osba. A motoron és a váltón kívül semmi nem különbözött a benzineshez képest. Soha nem gyártottak ilyen változatot, azt a kis bemutató szériát leszámítva. Kíváncsi is lennék, mi történhetett ezekkel az autókkal. Tán bezúzták őket? Ha így történt, nagy hibát követtek el. Hegyi utakon mentünk a mindössze 90 lóerős kocsival, és olyat autóztam vele, de olyat... Még a helyi postást is lenyomtam, ami óriási fegyvertény.

Az ilyen hegyi tesztvezetéseken, ahol nagyon rövidek az egyenesek és beláthatatlanok a kanyarok, egy jól vezető helyi háziasszony is óriási trófea, ha nincs minimum száz lóerővel több az autónkban. De a postás – na, az az igazi. Hiába jár Kangoo-val, sokkal nagyobb előny pár lóerőnél, hogy ő tudta, mi jön a kanyar után. Én meg nem. És mégis sikerült.

Ennyire jó a futóműve a 306 S16-nak.

Kíváncsi voltam, mi marad belőle tízévesen. Nem tagadom, a modell használtpiaci jelentősége a nullához konvergál. Néhány őrült, aki még szereti az autózás natúr szépségét, megveszi, és kész. A többség már arra sem emlékszik, hogy létezett, amiben szerintem a semmitmondó típusjelölés is ludas. De nem baj, mert legalább relatíve olcsón megvehető, más kérdés, hogy az ilyen autók előbb-utóbb tunerek karmai között végzik, és abból sok jó nem sül ki, pláne, ha úgy érzik, milyen jól állna a Lexus-lámpa a 306-osnak. Pedig nem, ez a forma így szép, sallangok nélkül.

Szerencsére Árpád nem ez a fajta. 2004-ben vette meg a 2000-ben gyártott kocsit, akkor 87 ezret mutatott a számlálója, ma 154 ezret. Komoly törése nem volt, egy hölgy átgázolt a bal oldalán parkolás közben, amit sajnos egy márkaszervizben javíttatott, és nem igazán találták el a színt. Illetve az orrán volt egy kocc, de semmiképp sem a totálkárból feltámasztott darab. Az utastere alig zörög, ami egészen meglepő, a bőségesen adagolt kemény burkolatok mellett. Igaz, ez a kocsi már bőven fészlift utáni (1997 – új sima orr, hűtőrács nélkül), így maga a műszerfal puhább tapintású felszínt kapott, ha nem is olyan lágy, mint egy pihepaplan.

Sőt, négy légzsák is van benne, blokkolásgátló, esőérzékelő, félautomata klíma, hogy a legfontosabbakat említsem. Az extrá­zottsága tehát mai szemmel elfogadható, a biztonsága már kevésbé, de akkoriban még átlagosnak elment. Mondjuk, ahhoz képest, hogy 1993-ban jelent meg, a típus egész jól kihúzott nyolc évet.

Csodák persze nincsenek, mikor a 306-ost tervezték, egy kompakt akkora volt, mint ma egy átlag kisautó – mondjuk egy 207-es. Így aztán hátul nincs tánctér, viszont a csomagtartó jól használható. Igaz, ezt már tudtuk a köz-306-osokról is. Ebben a példányban viszont van napfénytető is, és ez sokat elvesz a fejtérből, akik a 190 centit közelítik, azokat zavarja.

Az S16 belseje abban különbözik a többiétől, hogy egészen kiváló üléseket kapott, főleg előre, masszív oldaltartással. Összességében tartósnak tűnt a berendezése. A bőr-alcantara kárpitozáson látszik a kor, a hasítottbőr-utánzat kissé viseletes, de egyáltalán nem lepusztult az utastér, egyetlen műanyag sem fakult vagy fényesedett ki, csak a kormánykerék bőrbevonata csillog. Igaz, ennyi belefér tíz évre, láttam már szétmállani fiatalabb autóban is. Még egy info: csak háromajtósként készül, nem volt belőle ötajtós, vagy épp kombi, mint mondjuk a Focus ST 170-ből.

Mai szemmel is jó? Mit tud 163 ló ezzel? És fog a fék? Lapozzon!

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Népítélet - Peugeot 306

7,3
Nép
7.2
6.7
6.7
7.9
7.9

Az oldalról ajánljuk

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
  • Belsőség

Így teljesülnek a gyermekkori álmok

Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.

3 órája
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22