Hadd ne részletezzem, milyen a 306-osok imidzse. Szinte beleolvadnak az aszfaltba, észrevehetetlenek az utcán. Nem is veszik komolyan, amikor ez a barátságosan sima, szerény orr megjelenik a tükörben. Ma, amikor egy ezres kiskocsinak is olyan vad a pofája, mint egy őstuloké, fura, hogy mennyire mentes minden fenyegetőzéstől az S16-os formája. Pedig gyors, és nemcsak az egyenesekben.
Az már önmagában gáz, hogy a legerősebb 306-ost azzal különböztették meg a többitől, hogy ez 16 szelepes (az S a francia soupape=szelep szóra utal). Erről inkább nagy ívben hallgatni kellett volna, amikor a legpunnyadtabb japán kiskocsi motorjában minimum másfélszer annyi szelep volt, mint bármely másik 306-oséban. Igaz, később az 1,8-as is 16 szelepes volt, de akkor is.
Mindegy, amikor Árpád írt egy mailt, hogy nincs-e kedvünk kipróbálni az S16-osát, gyorsan lecsaptam rá, mert iszonyatosan jó emlékeim vannak róla. Egyszer Franciaországban, egy sajtóút mellékzöngéjeként volt lehetőségem kipróbálni. Elképesztő volt, és nem a motor nyűgözött le önmagában – a 306 S16 átlagos gyorsuló volt az akkori GTI-k között. A futóműve viszont maga volt a csoda. Olyan precíz volt a kormányzása, és olyan jól eltalálták a hangolását, hogy kanyarban a négy gumi kent csíkot az aszfaltra, miközben az ember úgy kormányozgatott, mint valami vasárnapi úrvezető, misére menet. Vérfagyasztóan jó élmény volt, még ha figyelembe vesszük a francia traffipaxoktól való permanens rettegést, akkor is.
A franciák kicsit később szerveztek egy szokatlan bemutatót. Amikor az első HDI megjelent, berakták az S16-osba. A motoron és a váltón kívül semmi nem különbözött a benzineshez képest. Soha nem gyártottak ilyen változatot, azt a kis bemutató szériát leszámítva. Kíváncsi is lennék, mi történhetett ezekkel az autókkal. Tán bezúzták őket? Ha így történt, nagy hibát követtek el. Hegyi utakon mentünk a mindössze 90 lóerős kocsival, és olyat autóztam vele, de olyat... Még a helyi postást is lenyomtam, ami óriási fegyvertény.
Az ilyen hegyi tesztvezetéseken, ahol nagyon rövidek az egyenesek és beláthatatlanok a kanyarok, egy jól vezető helyi háziasszony is óriási trófea, ha nincs minimum száz lóerővel több az autónkban. De a postás – na, az az igazi. Hiába jár Kangoo-val, sokkal nagyobb előny pár lóerőnél, hogy ő tudta, mi jön a kanyar után. Én meg nem. És mégis sikerült.
Ennyire jó a futóműve a 306 S16-nak.
Kíváncsi voltam, mi marad belőle tízévesen. Nem tagadom, a modell használtpiaci jelentősége a nullához konvergál. Néhány őrült, aki még szereti az autózás natúr szépségét, megveszi, és kész. A többség már arra sem emlékszik, hogy létezett, amiben szerintem a semmitmondó típusjelölés is ludas. De nem baj, mert legalább relatíve olcsón megvehető, más kérdés, hogy az ilyen autók előbb-utóbb tunerek karmai között végzik, és abból sok jó nem sül ki, pláne, ha úgy érzik, milyen jól állna a Lexus-lámpa a 306-osnak. Pedig nem, ez a forma így szép, sallangok nélkül.
Szerencsére Árpád nem ez a fajta. 2004-ben vette meg a 2000-ben gyártott kocsit, akkor 87 ezret mutatott a számlálója, ma 154 ezret. Komoly törése nem volt, egy hölgy átgázolt a bal oldalán parkolás közben, amit sajnos egy márkaszervizben javíttatott, és nem igazán találták el a színt. Illetve az orrán volt egy kocc, de semmiképp sem a totálkárból feltámasztott darab. Az utastere alig zörög, ami egészen meglepő, a bőségesen adagolt kemény burkolatok mellett. Igaz, ez a kocsi már bőven fészlift utáni (1997 – új sima orr, hűtőrács nélkül), így maga a műszerfal puhább tapintású felszínt kapott, ha nem is olyan lágy, mint egy pihepaplan.
Sőt, négy légzsák is van benne, blokkolásgátló, esőérzékelő, félautomata klíma, hogy a legfontosabbakat említsem. Az extrázottsága tehát mai szemmel elfogadható, a biztonsága már kevésbé, de akkoriban még átlagosnak elment. Mondjuk, ahhoz képest, hogy 1993-ban jelent meg, a típus egész jól kihúzott nyolc évet.
Csodák persze nincsenek, mikor a 306-ost tervezték, egy kompakt akkora volt, mint ma egy átlag kisautó – mondjuk egy 207-es. Így aztán hátul nincs tánctér, viszont a csomagtartó jól használható. Igaz, ezt már tudtuk a köz-306-osokról is. Ebben a példányban viszont van napfénytető is, és ez sokat elvesz a fejtérből, akik a 190 centit közelítik, azokat zavarja.
Az S16 belseje abban különbözik a többiétől, hogy egészen kiváló üléseket kapott, főleg előre, masszív oldaltartással. Összességében tartósnak tűnt a berendezése. A bőr-alcantara kárpitozáson látszik a kor, a hasítottbőr-utánzat kissé viseletes, de egyáltalán nem lepusztult az utastér, egyetlen műanyag sem fakult vagy fényesedett ki, csak a kormánykerék bőrbevonata csillog. Igaz, ennyi belefér tíz évre, láttam már szétmállani fiatalabb autóban is. Még egy info: csak háromajtósként készül, nem volt belőle ötajtós, vagy épp kombi, mint mondjuk a Focus ST 170-ből.
Mai szemmel is jó? Mit tud 163 ló ezzel? És fog a fék? Lapozzon!
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Így teljesülnek a gyermekkori álmok
Sokan álmodoztunk róla gyermekkorunkban, hogy elindulunk egy híres autóversenyen. Van, aki elindult.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
