Gombóc Artúr, görbület a térben

Teszt: Audi A2 TDI - 2000

2000.12.21. 10:57

Gombóc Artúr egy pufók madár, akinek állandóan tele van a hasa csokival, így nem is tud repülni, bár légkamrás madárcsontjai könnyűek. Az A2 egy pufók kisautó tele extrával, ami mégis könnyű, mert alumíniumból van. Gombóc Artúr szeretetre méltó karakter, de madárnak nem az igazi. Milyen autó az A2?

 
   
   

Kedvcsinálónak itt van egy kis nyelvi játék: ASF, SFC, PDTDI, ESP, EBV, EDS, ABS, ASR, OSS, SFB. Ezek a betűszavak hivatottak elhitetni az Audiról, hogy megéri azt a néhány milliós többletet, amivel kilóg a hasonló méretű autók ársávjából, átcsúszva a "prémium kompakt" kategóriába. Ennyi betűből rutinos anagramma játékosok néhány perc alatt könnyen kirakhatják Szókratész védőbeszédének első sorait - bár az említett illetőt a remek beszéd ellenére méreg általi halálra ítélték a tudatlan ókori görögök. Rossz ómen, Audi.

Tériszony - ASF, SFC

 
   
 

Space, azaz magyarul tér, ez a szó köszön vissza legtöbbször az A2-es prospektusából. Audi Space Frame-nek hívják az A2 legfőbb büszkeségét jelentő térvázas alumínium karosszériaszerkezetet, melyben a váz mellett a szintén alumínium karosszériaelemek is teherviselő funkciót látnak el. Ennek, és a rendkívül modern gyártástechnológiának köszönhetően az A2-es kasztnija különlegesen merev és könnyű. Egy biztos: míg az árban és koncepcióban hasonló, de 26 centivel rövidebb Mercedes A osztály önsúlya 1090 kilogramm, az A2-é 895.

A térmániának itt még nincs vége: a Space Floor Concept névre keresztelt belső elrendezés titka, hogy a jobb térkihasználás érdekében a hátsó ülések lejjebb kerültek, így több hely van a rajtuk ülők térdének.

 
   
   

Szómágia ide vagy oda, az A2 formája nagyon helyes, a mosolygós hűtőrácstól (bocsánat - szervízmodul) kezdve az elegáns lámpatesten át a dögös kerékívekig minden különösen csinos. Ez alól talán csak a hátsó spoiler a kivétel: a gyár szerint a kedvező aerodinamikai tulajdonságok érdekében került oda, szerintem azért, mert ha már a TT gyönyörű formatervét el kellett rontani egy ilyennel, az egységes márkaarculat most sem irgalmazhatott.

A spoiler másik hivatalos funkciója a menetszél eltérítése, hogy a hátsó ablak ablaktörlő nélkül is tiszta maradjon. A módszer nem rossz, kár, hogy néha olyankor is esik az eső, amikor az autó áll. Nesze neked, fizika.

Belső tér - OSS, SFB

 
   
 

Belül az A2 valóban külméreteit meghazudtolóan tágas elöl-hátul. A kellemesen világos tónusú utas tér dizájnja felnő a gusztusos külsőhöz, az anyagok pedig pont olyanok, amilyeneket egy kis Auditól elvárhat az ember.

Alapáras a napsütés-érzékelős digitális klíma és a gyári rádiómagnó. Ez utóbbi érdemel némi szelíd dorgálást, magas hangból túl kevés jutott, mélyből viszont rengeteg, és az is mind csúnya. Lehet rendelni Bose hifi rendszert, az valószínűleg klasszisokkal jobb.

 
   
   

Légzsákból alapban van négy, további extraként pedig még függönylégzsák is kérhető, ami szükség esetén 5 másodpercig felfújva marad, így többszörös boruláskor is véd. A műszerfal szép, a kicsit erős fényű középső grafikus digitális panel éjszakai vezetéshez kikapcsolható. Az ergonómia szinte hibátlan: egyedül a nagylábúaknak van okuk aggodalomra, mert a gázpedál nyomása közben beleakadhatnak a fékbe, ami nem túl szerencsés. Célközönség nyugalom: jólszabott női lábfej körömcipőben simán elfér.

 
   
 

A csomagtartó relatíve nagy a maga 390 literével, ráadásul az ülések nemcsak lehajthatóak, hanem szükség esetén teljesen ki lehet őket venni. A praktikus megoldások jegyében van hátul is elektromos csatlakozó, a helyigényes pótkerék helyett pedig javítóhab és apró elektromos kompresszor jár.

 
   
   

Itt az idő két újabb betűszó megfejtésére: a jól csengő nevű Space Floor Box egy ülés alá dugható műanyag rakodódoboz, az Open Sky System pedig egy különlegesen nagy tetőablak, melynek lamellái a katalógus szerint "merőben új megvilágításba helyezik az égboltot". Ó istenem.

Motortér - PD TDI, ESP, EBV, EDS, ABS, ASR

 
   
 

Autóügyekben járatlanok eleinte azt is hihetnék, hogy az A2-ben nincs motor. Hagyományos motorháztető ugyanis valóban nincs, helyette a hűtőrácsnak álcázott szervízmodulhoz kapunk hozzáférést, melyen keresztül olajat és ablakmosó folyadékot tölthetünk az autóba. Az üzenet világos: lejárt az otthoni buherálók kora, irány a márkaszerviz, ahol az egész géptető egyben leemelhető.

A motortalanság illúziója egyébkent éppen a slusszkulcs elfordításáig tart, ekkor ugyanis - pillanatnyi izzítás után - vérfagyasztó kerregéssel lát munkához az 1,4-es, adagolófúvókás, 3 hengeres, közvetlen befecskendezésű turbódízel (PDTDI). Veterán távolsági busz pilóták indulás előtt szánjanak rá néhány percet, hogy kitöröljék a visszaemlékezés csípős könnyeit szemükből, és kössék be a biztonsági övet. Ugyanis a némiképp nyers hangot leszámítva a kis TDI elképesztően jó motor.

 
   
   

Dízelsége ellenére nagyon pörgős, és a közel 200nm-es nyomaték olyan nemtörődöm könnyedséggel lódítja meg a könnyű autót, hogy az ember nem győz elismerően bólogatni. Ha valaki veszi a fáradságot, hogy 1800 és a leszabályozás között tartsa a fordulatot a szintén remek váltóval, akkor kedvére sportolhat városban és országúton egyaránt. A vadulásban jó partner a kezes, bár kissé pattogós futómű és a közvetlen, pontos szervokormány is.

Egyedül a túlzott alulkormányzottsági hajlam tűnt bosszantónak, de ez valószínűleg a tesztautón lévő igen keskeny (155-ös) téli gumiknak tudható be, a gyári előírás szerinti 175/60 R15-ös helyett. Kár érte, de jogos, mert ilyen könnyű autón jobb a felúszásra kevésbé hajlamos keskeny gumi a téli latyakban gázolásra.

 
   
 

A féktelen duhajkodáskor vigyáz a sofőr életére az összes maradék rövidítés: az elektronikus stabilitásmegőrző program (ESP) összehangolja az elektronikus fékerő-elosztós (EBV) blokkolásgátló (ABS) és a kipörgésgátló (ASR) működését, és kapunk még egy EDS nevű elektronikus differenciálzárat is. Mindezekből az ASR-rel találkozni a legtöbbször: a hatalmas nyomatékkal ugyanis gyerekjáték kipörgetni az első kerekeket.

A beavatkozás viszonylag szelíd, de amikor kanyarból kifelé gyorsításkor veszi el az elektronika a gázt, kicsit bosszantó. Mentségére szóljon, hogy ez a dolga - bár barátságos gesztus lett volna, ha a funkció kikapcsolható. Erre a célra ugyan van egy gomb, de egy bizonyos sebesség fölött (kb. 50 km/h) automatikusan visszakapcsol.

Apaaa, vegyél nekem Aketteeeest!!!

 
   
   

Bátran leszögezhető, hogy az Audi jobban sikerült példánya az autóknak, mint Gombóc Artúr a madaraknak. Ám míg G.A. eszmei értéke pénzben nem kifejezhető, az A2-es nagyon is valóságos forintokba kerül, méghozzá sokba. A tesztelt modell alapára túl az 5,5 millió azaz ötmillió-ötszázezer forinton. Ráadásul a dízel bő hatszázezerrel drágább a szintén 1,4-es benzinesnél, miközben a tesztút alatt furcsamód 7,5 litert fogyasztott 100 kilométerenként, ami jóval több a specifikáltnál.

Ezt tetézi az a faramuci helyzet, hogy e cikk írásakor a gázolaj épp drágább, mint az ólommentes benzin, és máris elvész a dízelek mellett szóló legfőbb érv, a takarékosság. Van azonban helyette egy másik: bár mindkét motor teljesítménye 75 lóerő, a TDI másfélszer nagyobb nyomatékot ad le alacsonyabb fordulatszámon, tehát kellemesebben vezethető, erősebb autó. Innen mindenki ízlése szerint választ: vagy a kulturáltabb, csendesebb és olcsóbb benzines, vagy a rugalmasabb és valamivel kevesebbet fogyasztó drága TDI.

Illetve van még néhány lehetőség: hogy tudniillik fogja az öt és félmillió forintját, és vesz rajta inkább egyet ezek közül_

1. Alfa Romeo 156 1,6
2. Audi A4 1,6
3. Citroen Xantia 2,0 HDI
4. Ford Mondeo 1,8
5. Honda Accord 1,6
6. Lancia Lybra 1,6
7. Mazda 626 1,8-i
8. Mercedes-Benz A170 CDI
9. Nissan Primera 1,6
10. Opel Vectra 1,8
11. Peugeot 406 1,9 HDI
12. Renault Laguna 1,6
13. Rover 45 2,0 D
14. Seat Toledo 1,9 TDI
15. Skoda Octavia 1,9 TDI
16. Toyota Avensis 1,6 VVTI
17. Volvo S40 1,6
18. VW Golf/Bora 1,9 PDTDI

_ és a visszajáróból még tankolhat is párszor.

Racionális megfontolásból tehát aligha rohannak majd az emberek A2-est venni. Azonban van még a jó öreg Gombóc Artúr zsebében egy olyan ütőkártya, ami legalább annyira vonzóan hat a női nemre, mint a kerek, a szögletes és a mogyorós csokoládé: ez pedig a stílus. A2-est az a nő vesz majd, akinek pont az A2-es tetszik, és futja rá. Vagy az a férfi, aki azt akarja, hogy úgy nézzenek rá a nők a szomszéd autókból, ahogy rám néztek. De ez titok.

 
 Amikor a lopásgátló működik...
 
Tesztvezetésre hívtuk Az autós újságírás ámokfutói topik néhány prominensét, azokat, akik a leglelkesebben mutattak rá az A2 hibáira. A tesztautó végül igazi hajléktalan módjára töltötte első éjszakáját: a Hősök terén, rendőri felügyelet mellett.

Az úgy volt, hogy végül két ámokfutó tudott eljönni. Az első próbakör tcaoe-nek jutott. Volna. Indításhoz ugyanis be kell ütni SkyGuard műholdas biztonsági rendszer kódját. Egy jobb kéz felé eső, a hamutartóba épített, meglehetősen kicsi billentyűzeten. Sötétben. Nehezítés: tcaoe balkezes. Végeredmény: négy kísérletből sem jött össze a kód, elektronika tilt, az autó marad. Egy közeli rendőrjárőr megígéri, hogy néha ránéz. Az ámokfutók pedig ne keseredjenek el, lesz még Muppet Show!

Az oldalról ajánljuk

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

6 órája
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16