Az Audi nem szívbajos. Driving Experience, illetve Sportscar Experience néven olyan rendezvénysorozatot bonyolít le Európában, melynek lényege, hogy nagyon erős, nagyon drága autók tucatjaiból álló flottát tesz újságírók és reménybeli ügyfelek feneke alá, versenypályákon. Az eredmény: harmincezret futott, szétkuplungolt, hullámos féktárcsájú, recsegő váltójú, kéken füstölő R8-as szupersportautók. Meg üdvözült újságírók, boldog vásárlójelöltek.
Bekanyarodok a Hungaroringre, leparkolom 26 éves, 105 lóerős – volt valamikor – autómat. Látványos falatkák, kávé, baracklé, majd egy deres hajú német magyaráz trivialitásokat alulkormányzottságról meg féktávokról. Aztán kimegyek, meghúzok egy gyönyörű kilincset, és máris bent ülök egy autóban, amely négyszer olyan erős, mint az enyém. És köröznöm kell vele egy versenypályán, mert fizetést kapok érte. Mondtuk már, hogy az autós újságíró az élet császára? Meg a vastag bukszájú potenciális Audi-vevő.
Az Audi Driving Experience/Sportscar Experience egyszerre közvetlen értékesítési módszer, PR-fogás és sajtólekenyerezés. Visszautasíthatatlan program azoknak, akik talán rávehetők arra, hogy BMW, Merci, Lexus helyett Audit vegyenek, ha megint autóvásárlásra szánják el magukat. Gyakorlati oktatás azoknak, akik sűrűn vezetnek erős autókat: az Audi ezzel is biztonságosabbá teszi a közlekedést. És persze lehetőség nekünk, újságíróknak, hogy ideális körülmények között, zavaró forgalom nélkül, hozzáértő instruktorok felügyelete alatt határhelyzetekben próbálhassuk ki a márka büszkeségeit.
R8
Bevallom: megilletődötten, majdhogynem remegő lábbal ültem be az autóba. Eddigi praxisom legerősebb, legdrágább kocsija – nem is az nyomasztott, hogy jajistenem, össze ne törjem, inkább hogy képes leszek-e vele úgy autózni a Hungaroringen, hogy ne én legyek a nap végére a mezőny mazsolája. Vagy, ami még rosszabb: szalagkorlátra akadt autója ablakából pislogó szerencsétlenje. Nem én lettem, de nem csak rajtam múlt: az R8 sokat segített.
Üvegtető alatt lakó irdatlan középmotor, összkerékhajtás, de hátsókerekes viselkedésre állítva, bődületes teljesítmény. Normális esetben ilyen autónál kevés veszélyesebb dolog volna a világon, de az R8 mind alapvető fizikai adottságait, mind elektronikáját tekintve annyira segítőkész, kedves jószág, hogy vele volt a legkönnyebb dolgom a Hungaroringen.
A nyers, brutális külső kényelmes, finom alcantarával burkolt, kulturált belteret takar. Hely van bőven – két főnek, persze –, az ülések, a kormány ideális helyzetbe állítása pár pillanat csupán. Ha körülnézek, teljesen normális autót látok – csak a nyitott váltókulissza árulkodik arról, hogy ez nem egy A4-es. Aztán ajtóbecsapásnál félig leszakad a behúzófogantyú, ajtókárpitostól. Hm. Használva van.
A V8-as szívómotor egy finom gázfröccsel köszönt – bár a kulcsot el kell fordítani indításkor, az önindító működtetése, a motor beindítása már automatikus –, és szépen, egyenletesen jár. Csak a személyautókban szokásosnál kicsit erősebb alapjárati zaj, no meg az, hogy ez a zaj a hátam mögül érkezik, emlékeztet arra, hogy miben is ülök.
Kuplung, egyes, rajt. Hej, de megindul! És hogy morajlik! Kuplung, kettes, mi ez? Bőg a motor, nem haladunk, na, végre van erőnk; ajaj, csúszik a kuplung. Kuplung, hármas, mondom hármas, HÁRMAS: azannya, a váltó is szét van ütve. Négyes, kanyar, vissza, mondom VISSZA, fék, dadadadada, nabasszus, ezek a tárcsák olyan hullámosak, hogy namég. Átszólok a rádión a felvezető autónak: elnézést, de a kuplung, a váltó és a fék tropa, nem baj? Válasz: nincs fék? De, mondom, van, csak hullámos a tárcsa. Válasz: elnézést, majd megnézzük.
És megyünk tovább. A váltó reccsen néha, a kuplung csúszik, a fék darál minden kanyar előtt, de az R8 még így, félholtan is lenyűgöző élmény. Hihetetlen kifinomultsággal követi a mozdulataimat, megy, kanyarodik, lassul, ahogy szeretném. Néha kicsit érzem, hogy csóválja a fenekét, sőt, látom is az előttem menő kocsin, ami velünk történik, de félelem nincs bennem. Mitől is félnék – ha én nem is, a kocsi láthatólag tökéletesen tisztában van vele, mikor mi a teendő.
Ahogy a központi Torsen osztja a nyomatékot elölre-hátulra, néha túlkormányzott, de stabil, néha alulkormányzott, de stabil – attól függ, mit akarok tőle (vagy miben hibáztam éppen). Gázelvételre mindkét esetben megnyugszik, visszatalál az ívre. A fékek nem fáradnak, a motor minden újabb kanyar után friss erővel veselkedik neki.
A rozoga, falábú kocaversenyzők által halálra kínzott kocsit ki is vették a sorból, ahogy visszaértünk a bokszutcába, és beállítottak helyette egy másikat. Ezután már nem is volt gondunk, a szintén harmincezer rettenetes kilométert futott, de talán tudatosabb, finomabb kezekben forgott kocsi hibátlanul teljesítette alattam a köröket.
Az R8 nagyszerű autó, úgy szupersportkocsi, hogy közben nem akar senkit megölni. Tökéletesen betört, nemes vérű csődör. És bő harmincmillió forintba kerül, valamint negyed tank benzint fogyaszt el nyolc Hungaroring-kör alatt. Kéne.
A technika
4,2 literes, V8-as, száraz karteres középmotor. Teljesítménye 420 lóerő, maximális nyomatéka 430 Nm, és 8250-et forog. A váltó lehet hatfokozatú kézi vagy szekvenciális, automatikusan is működtethető mechanikus. Elöl-hátul kettős keresztlengőkaros felfüggesztés. Súlyeloszlás: 44% elöl, 56% hátul. Diffúzor, nagy sebességnél automatikusan kiemelkedő hátsó szárny. 4,6 másodperc a 0–100, 301 km/h a vége.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
