Nem hülyegyereknek való

2009.06.28. 01:22

Betegágy, ha idehaza akarnánk hozzájutni egyhez. Horribilis tétel, ha tisztességes állapotút hozunk be külföldről. Az eltökéltek 99 százaléka már itt feladja a harcot, de a maradék egy kitart. Ezek mintegy fele a végsőkig. Ezért is van kevés valamirevaló 540i az országban.

Csodák nincsenek. A Télapó csak egy képzeletbeli, a szülők által kitalált, kordában tartó erő, és a négykilós kisbabát sem egy alig nehezebb madár hozza. Ezt a vonalat követve kijelenthetjük, hogy ez az autó sem tökéletes gyári állapotú, de rögtön ez után meg kell említeni azt is, hogy az lesz, lényegében egy hosszú felújítási folyamat kellős közepén kaparintottam meg. Ki a fene bír kivárni még két-három évet?

A tételesebb felsorolással blogposztunkban foglalkozunk majd, nagy vonalakban jelen pillanatban elég annyi, hogy a futómű, a fékek, az erőátviteli rendszer, a kormánymű és maga a motor kitűnő állapotban van. Ami még hátravan, és a végelszámoláskor jelentős tételt képez majd, az a karosszéria teljes felújítása, a lakatolás és a fényezés, valamint a beltér Volllederausstattung (teljes bőr kivitelű) szintre hozása a létező összes elérhető extrával.

De vissza az elejére. Az E34 sorozatot, amely a nagy sikerű E28-at volt hivatott leváltani, 1988 februárjában mutatták be. Eleinte négy, soros hathengeres (M20) motorral (20i, 25i,) ill. M30 (30i, 35i), majd egy hónappal később a 2,4-es turbódízellel. A V8-as M60-as motort csak relatíve későn, 1992 szeptemberében kapta meg. A kisebbik 2997 köbcentiméter, míg a nagyobbik 3982. Visszatérünk még rá. Tesztalanyunk 1993 júniusában gördült le a gyártósorról, nem tudni, mikor került Magyarországra, jelenlegi tulajdonosa, Peti, 850 ezer forintért jutott hozzá 2007 novemberében. Előző gazdájánál hét évet töltött, szerencsére elég tehetős ember volt ahhoz, hogy kizárólag gyári alkatrészekkel javíttassa, és elég idős ahhoz, hogy messziről elkerüljön bárminemű tuningot. Egy éve állt már akkor az autó, megvenni nem merte senki, riasztó volt a nagy motor, a vele járó adminisztratív költségek, na és persze a kor. Elhagyott volt, de nem gányolt, és ami a lényeg: a motorja újszerű, a blokk és a hengerfej hibátlan állapotú. Egyszer megtörték már az elejét, de jó eséllyel szakszervizben javították ezt is, nyoma alig maradt, az is inkább a motortérben.

Lépjünk közelebb a testes döghöz. Igen, testes, az a legjobb szó, hiszen nem olyan távolba nyúló, mégis kecses, mint nagyobb kortársa, az E32 (Hetes), de annyira nem is trezorszerű, mint egy – teszem azt – korabeli Volvo. A lemez- és üvegfelületek aránya pont olyan, hogy első ránézésre is sugallja az 1721 kilós önsúlyt, ugyanakkor ne tűnjön idomtalan, nehézkes disznónak. A nagy, hosszan előrenyúló, széles orr és a magas, masszív fenék közé húzott övvonal mai szemmel nézve finoman emelkedik csak, a klasszikusnak mondható sziluettben azonban ott lapul a tankszerűség. Pontosabban a C-oszlopban. Ezt tökéletesen ellensúlyozza a szélvédő lapos szöge, egyértelműen a sportosságra utal, a hosszú, soros motorok miatt hátratolt kabinnal úgy hat, mintha a menetszél győzött volna felette. Mondjam azt, hogy szép? Igen, a maga módján az, egy guruló szelete a nyolcvanas évek végének. Persze ortodox BMW-sek szemében a műanyagkor terméke, de azért meg kell hagyni, valahol mélyen még igazi vas ez is.

Erre odabent leginkább a sofőr felé fordított középkonzol és a jellegzetes, analóg pillanatnyifogyasztás-mérővel ellátott műszeregység emlékeztet. Puff − tompán, szinte visszhang nélkül csukódik a mázsás ajtó, ez mindig szívet melengető. Az autógyárak már régen tudják, hogy a minőségérzet egyik meghatározó eleme az ajtócsukás hangja, de bármilyen szofisztikált is a modern tömítéstechnológia, azért csak egy nagy testben elhalva hangzik ilyen jól.

Most ugyan elkezdhetném felsorolni a még mai szemmel nézve is bőséges extralistát, de helyszűke miatt ettől eltekintenék. Legyen elég annyi, hogy az adott kor összes létező technológiai vívmánya és újdonsága kapható, rendelhető volt hozzá. Tekintve, hogy az 540i a modellpalettán rögtön az ikonikus M5 alatt helyezkedett el, már alapban is jól felszerelt volt, de aki annak idején megengedhette magának a 82 000 márkás alapárat, az nem fukarkodott a pipákkal az extralistán sem. Így került autónkba motoros bőrülés és fejtámla (hátul is), kétzónás, manuális klíma, árnyékoló rolók (a hátsó természetesen gombnyomásra működik), a gyári riasztó és indításgátló (DWA-Diebstahlwarnanlage), a tempomat, fényszóró- és intenzív mosó, az elektromos tetőablak, az ülésfűtés és a tíz hangszórós hifi.

Tekintettel arra, hogy már a 320 ezredik kilométerén is túl van, egész jól tartja magát a bőr, ráncos már itt-ott, de hamarosan az összes ülés helyére ugyanilyen, de már memóriás fotel kerül. A műszerfalat persze nem kímélte a tipikus E34-betegség, a vetemedés. Ez leginkább a középső légrostélyok és a műszerfal tetején található légbefúvó környékén szembetűnő. A fabetét majdnem tökéletes, bőven menthető állapotban van még, ennek köszönhetően az ajtók bőrkárpitja is hibátlan. A fabetétes ajtók könyöklői ugyanis külön rögzülnek, nem egyben borítja őket anyag az ajtóval, így egy másik tipikus betegségtől mentesek. Az évek során ugyanis a könyöklő-ajtó átmenetnél a ragasztás elenged, maga a feszes kárpit pedig mintegy hidat képez köztük − nem szép.

A jókora, légzsákos kormány ma már pizzából is nagy, de valójában nehéz elképzelni kisebbet helyette. A fedélzeti számítógép (szakzsargonban: nagy board) gomberdőjén zongorázva minden fontos, főleg fogyasztással és időtartammal kapcsolatos információ elérhető, kezdve a pillanatnyi benzinszinttől (literben), a két indítás közötti fogyasztáson át az időpontig, amikor várhatóan megérkezünk célállomásunkra, ha adott sebességgel haladunk (a távolságot előzőleg meg kell adni); de akár a töltést is megnézhetjük, vagy beállíthatjuk, milyen sebesség elérésekor jelezzen akusztikusan is (gong). A másik, mindent ellenőrző rendszer a check-control, ami figyel a vonóhorog áramellátásától kezdve a szélvédőmosó folyadék szintjéig mindenre (olajszint, hűtőfolyadékszint, az egyes izzók állapota – az utólagos xenonbeépítők rémálma –, valamint a váltóvezérlőre is, ennek minimum 12 voltra van szüksége). Egyszóval, bármi gondja-baja van, megtudjuk. És nem illik félvállról venni az efféle figyelmeztetéseket. Itt finoman bele is karcoltunk a hazai E34-állomány legnagyobb gennyes kelésébe.

Elöl a helykínálat bőséges, és valahogy a 124 kilós ötfokozatú automata váltót is sikerült úgy a helyére tenni, hogy vígan elférjen a széles klímaboksz a középkonzolban, de mégse nyomja kellemetlenül a térdet, mint megannyi mai autóban. Hátul már – mi tagadás – nem ilyen rózsás a helyzet. Bár széltében és magasságában két felnőttnek van helye bőven, a lábtér kicsi. Mint már említettem, a hosszú, soros motoroknak, a nagy, masszív váltóknak kell a hely, így a 2761 milliméteres tengelytáv kisebb hányada jutott a hátul ülőknek. Szerencsére azonban ebben az autóban még mindig a bal egy a legjobb hely. Ja, el is felejtettem, 16 éves kora ellenére minden működik odabent. Az összes apró kapcsoló-tekerő, minden egyes műszerfali izzó a helyén és teszi a dolgát. Külön öröm, hogy a vezetőoldali ablaktörlőben is működik a kis szervomotor, ami ráfeszíti a lapátot a szélvédőre, így nagyobb tempónál sem kap alá a szél, és szépen, tisztán töröl. Tulajdonosa ugyan bánja, hogy nem látszik a sok-sok beleborított forint, de azért a törődés tetten érhető, még ha a külső mást is sugall.

Mert a napi forgalomban egy kívülről kopottas, minden bizonnyal kamu 540i-feliratos, öreg ezüst BMW 18-as felnik, sötétített üvegek és nagy kipufogók nélkül olyan, mint a matrózkocsmába véletlenül részegen betámolygó luvnya: azonnal ugranak rá. Példaként csak azt az eltévelyedett vectrást említeném, aki a 3.2 V6 erejétől megrészegülve bőszen rám villogott, mikor az M7-esen előzés közben megérkezett a hátam mögé. Kocsisor volt (ő is onnan ugrott ki, miután elmentem mellette), bevágni más elé nem akartam, egy út volt csak: előre. De arra aztán nagyon. Az addig csak finoman duruzsoló motor megrázta magát, a horizont egy picit lesüllyedt, a duplasoros-láncos V8 pedig elvégezte a többit.

Az M60 kódjelű, 90 fokos hengerszögű V8-as motor fejlesztése 1984-ben kezdődött. A lehető legkisebb tömeg és méret elérése volt a cél, ezért a blokk és a hengerfej alumíniumöntvényből készült, a szelepfedelek magnéziumból, a szívósor pedig nylonszálas műanyagból. A hengerek falát a kopásálló Nikasil ötvözet védte (nikkel-alumínium-szilícium, a Mahle fejlesztette ki a hatvanas években). Négy vezérműtengelyes, hidrotőkés, öt helyen csapágyazott főtengellyel, hengerenkénti gyújtótrafóval és négy szeleppel. A duplasoros vezérműláncos vezérlés drága, de nagyon strapabíró konstrukció (az Audi használt egyedül szíjat a V8-as motorjában a német trió tagjai közül), a komplett motor, segédberendezéseivel együtt 230 kilós száraz önsúllyal rendelkezett.

Minden szép, minden jó, de idővel kiderült, hogy a gyengébb minőségű, magas kéntartalmú üzemanyag kikezdi a Nikasil-bevonatot, ami tömítetlenséget és kompresszióvesztést okoz. Miután ez a probléma napvilágra került, a BMW 160 000 kilométerre tolta ki a garancia időtartamát, és az ezalatt jelentkező ilyen gond esetén a motorblokkot az új fejlesztésű, Alusil bevonatosra cserélte ki ingyen. Éppen ezért, ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, óvakodjunk az olyan nyolchengeresektől, melyeknél megvan az esély, hogy olcsó, pancsolt benzinnel használták. Ha mégis úgy döntünk, hogy okvetlen kell egy, akkor mindenképpen mérjünk hengerenként kompressziót (10-12 bar között van megadva a gyári érték), és figyeljük meg a kartergázt is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
  • Hírek

Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros

Aki nincs velük, az ellenük van.

március 12., 08:11
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
  • Hírek

Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal

24 órán belül elfogtak.

március 12., 07:26
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+
  • Hírek

Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum

Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.

március 12., 05:59
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
  • Hírek

Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba

Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál

március 12., 10:58
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
  • Közélet

Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?

Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.

március 12., 17:01
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
  • Közélet

Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!

A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!

március 13., 06:05
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
  • Hírek

Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken

A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.

március 12., 16:00
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
  • Hírek

Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára

Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.

március 12., 13:57
Frissült a Toyota Corolla Európában
  • Hírek

Frissült a Toyota Corolla Európában

A modell külseje és belseje is megújult kissé.

március 12., 14:43
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét
  • Hírek

Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum

Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.

március 12., 12:43
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
  • Hírek

Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum

A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.

március 12., 11:26
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X
  • Hírek

Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum

Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.

március 12., 09:27
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06