Igen, mindenki ezzel kezdi, sóhajtott a telefonba Pepe, a forgalmazó, amikor megkérdeztem, olyan-e ez, mint a Camping. Nem, nem olyan, ha olyan lenne, nem kerülhetne 220 ezer forintba.
50 kilométerről ingázgatok be Budapestre és vissza heti több alkalommal. A tömegközlekedést, ha lehet, kerülöm. Sem a MÁV gyakorta nyáron is fűtött, mindig mocskos vonatainak pállasztó zöld műbőrkanapéit, sem a Volán levegőtlen távolsági buszainak szűk üléseit és mufurc sofőreit nem kedvelem. Különösen nyomaszt a budapesti metróaluljárók életteli, illatos forgataga. Tudom, hogy individualista antiszociális mimóza vagyok, de ez van.
Viszont autózni sem olyan nagy öröm rendszeresen, ugyanakkor, ugyanott. Az országúti, sztrádás szakasz még hagyján, de a főváros masszájába olvadva nagyon lelassul az élet. Idegesítenek a dugók, a tehetetlenség, a parkolási gondok, hogy a pesti fejetlenségben nem tudom kiszámítani, mikor érek hova.
Ezért leggyakrabban motorral megyek be, jövök ki. Csak motoron nehéz telefonálni, rádiózni se nagyon lehet, és persze állandó macera a védőfelszerelés le-felrángatása, különösen kánikulában. És buszon, vonaton, metrón, autón, motoron egyaránt aggaszt a motorizáció és az ülőmunka szükségszerű következménye is, magyarán szólva, hogy nyől a seggem.
Ezért néha a biciklit is beiktatom a rendszerbe. Otthon leszedem kedves kerekeit, összemocskolom a kezem a lánccal, összekarcolom az autó belsejét a vázzal, egész úton hallgatom az alkatrészek zörgését, aztán Budapest határában leparkolok, kioperálom a kerékpárt, visszarakom a kerekeket, és már mehetek is a szerkesztőség felé. Ha esni kezd, megszívtam: vagy tekerek a vízben, vagy beállok egy fedett helyre, hátha eláll.
De most találtam egy zseniális dolgot! Budapest belvárosában található egy - elmésen Pepedál névre keresztelt - kerékpárkereskedés, ahol Pepe árulja a bicikliket, egyebek mellett a Dahont. A Dahon amerikai biciklimárka, Dr. David Hon egykori repülőmérnök alapította. Dr. Hon úgy gondolta, a világnak nagy szüksége van egy izomerővel működő közlekedési eszközre, ami könnyen kombinálható autózással, tömegközlekedéssel. Nem talált fel semmi forradalmit, csupán tökéletesítette és összecsukhatóvá alakította a biciklit.
Kis kerekű, pillanatok alatt összehajtható, vállra akasztható hordtáskába pakolható járművet tervezett, amit könnyedén be lehet dobni a csomagtartóba, fel lehet ugrani vele a buszra, metróra, és a szűk nagyvárosi lakásban sem foglal sok helyet. 1983-ban kezdődött a Dahon kerékpárok gyártása Tajvanon, mára több mint kétmillió kelt el belőlük. A legolcsóbb Dahon nálunk 117 500 forintba kerül, a legdrágább, az Mu XL 221 ezerbe. Erről lesz szó most.
Alternatívák
Camping
Csak viccnek szántam, gondoltam, keresek ide egy apróhirdetést egy 4-5 ezer forintos öreg bicikliről. Ehhez képest a Gugli arról értesített, hogy a Schwinn-Csepel ma is gyártja , 31 300 forint a sima összecsukható, 38 900 a háromfokozatú agyváltós modell. Nahát!
Puma
A sportszergyártó nem alanyi fejlesztője a nevével fémjelzett összecsukható kerékpárnak. A Puma az 1998-ban alapított Biomega termékét matricázta fel és árulja luxuscikként üzlethálózatában. A nyolcfokozatú Shimano váltóval, két tárcsafékkel, lopásgátló huzalzárral szerelt félbehajtható yuppie-bicikli idén június óta kapható Magyarországon is, 288 ezer forintért.
Fekvőbiciklik
A Dahon-féle összecsukható bicikliket is alaposan megnézik az irodaház liftjében, tulajdonosa a piros lámpánál is számíthat a hajtipajtik érdeklődésére, de ha igazi feltűnésre vágyik, vegyen inkább fekvőbringát. Sokkal több pénzért. A választék meglepően széles, Magyarországon is temérdek márka temérdek típusa között válogathatunk, felszereltségtől, anyagtól függően a 230 ezer forintos alapmodelltől az egymilliós szénszálvázasig.
És még sokan mások
A Dahon prospektusa szerint a 80-as évek elején Dr. Hon hiába járta végig a nagy kerékpárgyártókat, senki sem vette meg az ötletet. Mára viszont mindenki meglátta a fantáziát az összehajtható biciklikben, így számtalan nagy és kis gyártó kínál ilyesmit.
Leírom, hogy kell összecsukni. Először megoldjuk az ülés tartócsövét rögzítő gyorszárat, az ülést lenyomjuk, a cső alul kibújik, a későbbiekben ezen fog támaszkodni az összehajtott bicikli. Ezután a váz csuklóját oldjuk egy kis biztosítópöcök felhajtása után, majd kettéhajtjuk a bicót. (Mivel 14 kiló sincs az egész, bárki képes a műveletre.)
Most a kormány szárának teleszkópját csukjuk össze, ez is csak két mozdulat. Ezután a kormánycsapágy feletti zárat oldjuk, és a kormányt behajtjuk az ülés mellé, majd teljesen összenyomjuk a bicikli két felét. Egy kis kattanás, és a két kis mágnes már össze is fogja az egészet. Ekkor jöhet El Bolso.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
