Majd nézzétek meg a lemezt, tanácsolta a taxis. Kombi Mondeóval vitt a reptérre, turbódízel, 270 ezer kilométer gyakorlatilag problémamentesen (3 generátorcsere). Tökéletesen meg van elégedve, egyedül a horpadási hajlamot találja aggasztónak.
Egyszer kerékcsere után fennakadt az olajos emelő, és tenyérrel a kerék feletti peremen megtámaszkodva kellett lenyomni. Nem kell egy Robert Lyons-féle halálos kung fu-töréstechnikára gondolni, egyszerűen megnyomta egy kicsit. Azóta is ott van a horpadás.
A négyajtós szedán és a kombi helyett az ötajtós álszedánt kaptuk ki a szardíniai Olbia repülőterén felállított tesztparkból. A kilencféle motor közül a 140 lóerős TDCi dízel volt benne kézi váltóval - ugyanez automatával 130 lóerős, de automatát a bemutatóra nem hozott a Ford. Mindezt nem nevezném különösebben bölcs megfontolás eredményének, egyszerűen Benji azt mondta, neki képileg világoskék kell, abból meg már csak ez az egy volt.
Viszont - hacsak valakinek nem a kombi kell - ez tűnik a legjobb új Mondeónak. 1,6-os benzines alapmotor, akkor inkább kényszermunka. A másik véglet, a 220 lovas benzines turbó egyszerűen túlzás, tök fölösleges egy ilyen méltóságteljes testet össze-vissza rángatni. Ez a dízel 140-es tempóig dinamikus, utána semmi, viszont egy tankkal elmegy Görögországig. És csak a dízelekhez jár a hatsebességes váltó, ami mondjuk kell is beléjük.
Kétezer alatt nem megy, pont elfogadható és nem fullad le, jut eszembe, az új Mondeóban van hegymeneti elindulássegéd, amit ők Hill Launch Assistnak (HLA) hívnak. Nagy áldás a kevésbé gyakorlott vezetőnek: ha fékkel rakjuk a váltót egyesbe (a gép azt gondolja, emelkedőn indulnánk), megtartja a féket, míg nem adunk gázt. Azért jutott csak eszembe a lefulladáslól a HLA, mert engem pont ez fullasztott le; emelkedőn értelemszerűen nagyobb gázt akar.
Jó ez a motor, de nem csendes. A Ford alaposan nekiveselkedett az NVH-nak. Jürgen Gangstetter főmérnök elmondta, hogy shared technologies-alapon fejlesztették a Mondeót, tehát az Smax/Galaxy párosban kipróbált technológiákat már a tervezési stádiumban felhasználták. Így az Smax első és hátsó futóműve került a Mondeóba, ami nálam már önmagában garancia a kellemes vezethetőségre. És arra, hogy 3 decibellel már csak emiatt is halkabb az új Mondeo. Valószínűleg igaz lehet, a Mondeo, mint olyan tényleg halk, csak a dízel iszonyú hangos. Előző héten vezettem egy Passat DSG-t, szintén dízellel. Teljesen más karaktere volt a hangjának, de bruttó zajban ugyanennyit adott. És ez nekem tetszik. Mármint a tanulság: valami hátulütője azért van a spórolásnak, és ha valaki szereti a csendet, vegyen egy jó nagy benzinest, vagy inkább egy száguldó hibridet.
A kifutó Mondeo a maga rusztikusságában kellemes autó volt, de marketing-kütyükben kicsit elhúzott tőle a konkurencia. Az új Mondeóban már kulcs nélkül indítunk a startgombbal, a HLA-t ugye már mondtam, lehet bele rendelni a követési távolságra is figyelő tempomatot, és végre berakták egy autóba a Ford saját szabadalmát, az Easy Fuel rendszert, amit már két éve szabadalmaztattak, erre még visszatérünk.
A fordulatszámmérő és a kilométeróra között színes, jobbára felesleges kijelző van, ami nekem kicsit a Fiat Tipo ellenőrző paneljének enyhe céltalanságát juttatja eszembe. Kapunk egy autó-alaprajzot, amin ha felkapcsoljuk a világítást, elöl megjelenik két fénycsóva. Juhé, megmenekültünk, látjuk, hogy nézünk ki éjjel felülnézetből. Viszont a ködlámpa visszajelzője hagyományos, ez pedig így zavaros, és én a rádióállomások megjelenítését is egy másik kijelzőre hagynám.
Így készül a Totalcar
A bemutatón gondoltak a tévéműsorok készítőire is. A szokásos kilencvennél ablakon kilógás helyett Benji egy professzionális fahrtkocsiból vette fel a Mondeót. Képek és videó a Belsőségen .
Nagyszerű dolog, minden gyártónak azonnali átvételre javaslom, hogy bizonyos hibaüzeneteket, például hogy nyitva az ajtó, a kormányról leokézhatunk. Oké, kösz, tudok róla, direkt van nyitva, ne bimbammolj tovább. Ugyanígy leokézhatóvá tenném a be nem kapcsolt övet is, mert például parkolóházban forgolászva ki szoktam kötni magam, akit a KRESZ se tilt, és szerintem olyankor se kéne hisztiznie. Aki hatökör, mint mondjuk Győzike, az úgyis kivágja késsel a csatot, úgy hallgattatja el. Az öngyilkosságot csak a hadsereg (öncsonkítás) és a katolikus egyház (árokba temetés) bünteti, az autóiparnak szerintem nem kéne.
A Mondeo lényege, hogy nagy, kényelmes, nem drága és jó vezetni. A kopasz angol kamerásautó-vezető kérdezte is félúton, hogy tetszik, én meg a vállamat vonogattam. Hozzátette, majd menjek vele gyorsan is, és meglátom. Addig tényleg csak 60-80-nal mentünk, vigyázva, hogy megmaradjon a kamera számára ideális szög. Aztán ahogy végeztünk a forgatással, siettünk egy kicsit, és tényleg, megláttam! Az új Mondeo kicsit szélesebb, kicsit nehezebb, kicsit csendesebb, de kicsit jobb vezetni.
A bemutatóra természetesen a szokásos /45-ös, Mondeo-viszonylatban irreálisan sportosnak is nevezhető gumikkal hozták az autókat, de ami jó, az jó. Volt, aki túlszervózottnak, volt, aki túl keménynek találta a kormányzást, szerintem pont jó. Már a kormány mérete, vastagsága és állíthatósága is tökéletes, ahogy működik, annál meg nekem nem kell jobb ebben a kategóriában. Ez a középkategória már súlya és mérete miatt is messze túl van az élményautóságon, de megoldották, hogy jó érzés legyen vele beesni a kanyarba, bevenni, aztán a kigyorsítási ponton gázt adni. Persze, sodródik, orrnehéz, satöbbi, de az érzés alapvetően jó.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
