Szőröskocka és röhögőszappan
Azt hittük, végre eldől az amerikai kontra japán vita.
Az Acura, a Honda megfizethető luxusmárkája 1986-ban született. Aki ebben az állításban felfedez egy kis ellentmondást, annak jár a pont: egy luxuskocsinak nem tesz jót, ha kicsi és olcsó. Így idővel az Acura is csatlakozott a később érkező, de színtiszta prémiummárkaként hódító Infiniti (Nissan) és Lexus (Toyota) mellé. Tesztünk főszereplőjének vagy utódjának ma már nincs hely az Acura-kínálatban. Túl fiatalos, könnyű és sportos volt az új arculathoz − kidobták, mint egy őrjöngő tinédzsert az öregek otthonából.
A Chrysler ellenben lassan az aggkorba lép, hiszen 1924-ben jelent meg az első ilyen nevű modell, a Chrysler 70. Jól megtervezett, minőségi autókat akart piacra dobni, versenyképes áron. Ebben meglepő hasonlóságot mutat az Acurával, holott a cégalapító Soichiro Honda ekkor még biciklivázakat javított apja kovácsműhelyében. A meglett kor hátrányai azonban mára utolérték a valaha 16 önálló márkával rendelkező gyáróriást. Meszesednek az ízületek, kicsi a nyugdíj, és mióta 2007-ben elhagyta Daimler márkájú járókeretét, csak egy helyben tipeg.
Az RSX 2002-ben jelent meg azokon a piacokon, ahol volt Acura. Az Egyesült Államok, Kanada, Mexikó és Hongkong kivételével továbbra is Honda Integra néven árulták, a gyulavitéz-féle modell utódjaként. Már ahol forgalmazták, mert Európába csak szürke csatornákon keresztül szivárogott a kompakt kupé. És persze megint a japánok jártak a legjobban: saját piacuk számára (JDM, Japanese Domestic Market, japán belpiac) készítettek egy Type R verziót, könnyített karosszériával, 220 lóerős motorral, keményebb futóművel, önzáró diffivel, Brembo fékekkel és Recaro ülésekkel − ez a DC5-ös kódnevű sorozat legdurvább változata.
Az SRT8 2004-ben tépte fel először a flasztert, illetve a füvet, hiszen a Peeble Beach Concours d'Elegance-on mutatták be szériaérett változatát. A helyszín nem véletlen, a retrólimuzin formával minden további nélkül odaállhatunk bármi mellé, nem fog elveszni. A gyári tuningcégnek, a Street and Racing Technologiesnak (az SRT rövidítés ma már a Strip, Road and Tracket jelöli, mint a régi R/T modelleknél) a karosszériakönnyítés ismeretlen fogalom. Inkább hozzátettek, mint elvettek volna. Mit számít pár kiló? Nem szarral gurigázunk, 425 lóerőn nehéz kifogni.
Tesztautónkon is felfedezhetők a JDM Type R külső stílusjegyei, hiszen a lökhárítókat, a hűtőmaszkot és a matricákat is ilyenről vette át Gyuri, a tulajdonos, aki egyébként a Honda Barátok Klubjának alelnöke is. Így a körút közönsége által kínai kópiának vélt Acura magyar szemek számára is azonosíthatóvá vált. Felugrott hátra egy gyári szárny, ami 100 km/óránál már 50 kg-os leszorítóerővel javítja a tapadást, kapott oldalanként egy-egy csinos küszöbtoldatot, a felniket pedig a súlycsökkentés érdekében gyönyörű Rota görgőkre cserélték.
Naná, hogy kínai kópiának nézik, hiszen mind egyformán jellegtelen kis lélekvesztő - nagy szárny, nagy hang, nídforszpíd. Ha azonban ötméteres, 1470 milliméter magas limuzinnal érkezik valahová az ember, az azért más, tán még az ajtót is kinyitják neki. Gábor, az O.CT Tuning Hungária főnöke rátett még egy lapáttal. Mivel az SRT egyben bemutatóautó is, helyükre kerültek az LSD-ajtók és a matt fekete matricázás (na, azzal valakinek nem kevés munkája volt). Noha alapból feszesebbre hangolt, ültetett futóművet kapott, akár a többi 300C, biztos ami biztos alapon került alá egy állítható KW Variante 2 szett is. Jelenleg 10 centiméterrel ül lejjebb, szinte rásimul a 22 colos O.CT magnéziumfelnikre. Ghetto blaster.
Széria állapotban is elég különleges az Acura RSX Type S. Ez a fehér kocsi már a ráncfelvarrott, 2005-ös modell, három csőlámpát rejtő cicaszemekkel és három csőfényszórót mintázó hátsó lámpákkal. K-sorozatú motorja (K20Z1) kétliteres, i-VTEC változó szelepvezérléses, 201 lóerős (7800 fordulat/percnél) és 195 Nm nyomatékú (7000 fordulat/percnél). A korábbi Integrák B-sorozatú motorjaihoz képest jelentős változás, hogy ennek láncos a vezérlése és megfordították a forgásirányát. A 11,0:1 kompressziójú négyhengeres dugattyúira alulról olajat spriccelve csökkentik a hőterhelést. Pörgős, az igaz, a leszabályozásba 8350-nél szalad bele, hegyesebb vezérlésre pedig 5500-nál vált a VTEC rendszer. Viszont már alul is elég jól húz a kis motor, persze nem tör ki belőle akkora nyomatékhullám, mint egy épp átszakadó vízduzzasztó gátból − vagy mint a Chrysler 300C SRT8-ból −, de a lendületes csordogáláshoz elég ereje van alulról is.
Lehet, hogy a kis Doxa ügyes és trükkös, sőt, mi több, 100 lóerős literteljesítményével körberöhögi a Chrysler 69,8-át, de a móka és kacagás csak az első gázfröccsig tart. Itt az olyan − japánoknak satnya − literből ugyanis több mint hat van, és erről szól minden. A méretre szabott kipufogórendszer és a vödörnyi direktszűrő további 25 lovat tesz az eddigi 425-höz. Olajspriccelés? i-VTEC? Kössék a kulcskarikára. Lehet mosolyogni az egy vezérműtengelyen, a nyomórudakon, de az SRT8 motorja a teljesítménynövelés legalapvetőbb elveit követi: 3,5 milliméterrel nagyobb furat, 9,6:1-ről 10,3:1-re emelt kompresszió, nagyobb olaj- és hűtővízcsatornák, átdolgozott hengerfej és szívósor. A számok nem hazudnak: 6059 köbcenti, 450 lóerő, V8. Bármikor, bárhonnan elindul, mint a horgonyát vesztett tanker, vagy még inkább mint egy másfél mázsás favágó. Az 570-590 newtonméter nem gondolkodik, az 5 másodperces 0−100 km/óra már német szuperszedán-territórium. Kultúrájuktól messze elmarad, de megteheti, ez egy nagyon más világ: tomboló, nyers, drámai, brutális. No replacement for displacement.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
