Szőröskocka és röhögőszappan
Azt hittük, végre eldől az amerikai kontra japán vita.
Az Acura, a Honda megfizethető luxusmárkája 1986-ban született. Aki ebben az állításban felfedez egy kis ellentmondást, annak jár a pont: egy luxuskocsinak nem tesz jót, ha kicsi és olcsó. Így idővel az Acura is csatlakozott a később érkező, de színtiszta prémiummárkaként hódító Infiniti (Nissan) és Lexus (Toyota) mellé. Tesztünk főszereplőjének vagy utódjának ma már nincs hely az Acura-kínálatban. Túl fiatalos, könnyű és sportos volt az új arculathoz − kidobták, mint egy őrjöngő tinédzsert az öregek otthonából.
A Chrysler ellenben lassan az aggkorba lép, hiszen 1924-ben jelent meg az első ilyen nevű modell, a Chrysler 70. Jól megtervezett, minőségi autókat akart piacra dobni, versenyképes áron. Ebben meglepő hasonlóságot mutat az Acurával, holott a cégalapító Soichiro Honda ekkor még biciklivázakat javított apja kovácsműhelyében. A meglett kor hátrányai azonban mára utolérték a valaha 16 önálló márkával rendelkező gyáróriást. Meszesednek az ízületek, kicsi a nyugdíj, és mióta 2007-ben elhagyta Daimler márkájú járókeretét, csak egy helyben tipeg.
Az RSX 2002-ben jelent meg azokon a piacokon, ahol volt Acura. Az Egyesült Államok, Kanada, Mexikó és Hongkong kivételével továbbra is Honda Integra néven árulták, a gyulavitéz-féle modell utódjaként. Már ahol forgalmazták, mert Európába csak szürke csatornákon keresztül szivárogott a kompakt kupé. És persze megint a japánok jártak a legjobban: saját piacuk számára (JDM, Japanese Domestic Market, japán belpiac) készítettek egy Type R verziót, könnyített karosszériával, 220 lóerős motorral, keményebb futóművel, önzáró diffivel, Brembo fékekkel és Recaro ülésekkel − ez a DC5-ös kódnevű sorozat legdurvább változata.
Az SRT8 2004-ben tépte fel először a flasztert, illetve a füvet, hiszen a Peeble Beach Concours d'Elegance-on mutatták be szériaérett változatát. A helyszín nem véletlen, a retrólimuzin formával minden további nélkül odaállhatunk bármi mellé, nem fog elveszni. A gyári tuningcégnek, a Street and Racing Technologiesnak (az SRT rövidítés ma már a Strip, Road and Tracket jelöli, mint a régi R/T modelleknél) a karosszériakönnyítés ismeretlen fogalom. Inkább hozzátettek, mint elvettek volna. Mit számít pár kiló? Nem szarral gurigázunk, 425 lóerőn nehéz kifogni.
Tesztautónkon is felfedezhetők a JDM Type R külső stílusjegyei, hiszen a lökhárítókat, a hűtőmaszkot és a matricákat is ilyenről vette át Gyuri, a tulajdonos, aki egyébként a Honda Barátok Klubjának alelnöke is. Így a körút közönsége által kínai kópiának vélt Acura magyar szemek számára is azonosíthatóvá vált. Felugrott hátra egy gyári szárny, ami 100 km/óránál már 50 kg-os leszorítóerővel javítja a tapadást, kapott oldalanként egy-egy csinos küszöbtoldatot, a felniket pedig a súlycsökkentés érdekében gyönyörű Rota görgőkre cserélték.
Naná, hogy kínai kópiának nézik, hiszen mind egyformán jellegtelen kis lélekvesztő - nagy szárny, nagy hang, nídforszpíd. Ha azonban ötméteres, 1470 milliméter magas limuzinnal érkezik valahová az ember, az azért más, tán még az ajtót is kinyitják neki. Gábor, az O.CT Tuning Hungária főnöke rátett még egy lapáttal. Mivel az SRT egyben bemutatóautó is, helyükre kerültek az LSD-ajtók és a matt fekete matricázás (na, azzal valakinek nem kevés munkája volt). Noha alapból feszesebbre hangolt, ültetett futóművet kapott, akár a többi 300C, biztos ami biztos alapon került alá egy állítható KW Variante 2 szett is. Jelenleg 10 centiméterrel ül lejjebb, szinte rásimul a 22 colos O.CT magnéziumfelnikre. Ghetto blaster.
Széria állapotban is elég különleges az Acura RSX Type S. Ez a fehér kocsi már a ráncfelvarrott, 2005-ös modell, három csőlámpát rejtő cicaszemekkel és három csőfényszórót mintázó hátsó lámpákkal. K-sorozatú motorja (K20Z1) kétliteres, i-VTEC változó szelepvezérléses, 201 lóerős (7800 fordulat/percnél) és 195 Nm nyomatékú (7000 fordulat/percnél). A korábbi Integrák B-sorozatú motorjaihoz képest jelentős változás, hogy ennek láncos a vezérlése és megfordították a forgásirányát. A 11,0:1 kompressziójú négyhengeres dugattyúira alulról olajat spriccelve csökkentik a hőterhelést. Pörgős, az igaz, a leszabályozásba 8350-nél szalad bele, hegyesebb vezérlésre pedig 5500-nál vált a VTEC rendszer. Viszont már alul is elég jól húz a kis motor, persze nem tör ki belőle akkora nyomatékhullám, mint egy épp átszakadó vízduzzasztó gátból − vagy mint a Chrysler 300C SRT8-ból −, de a lendületes csordogáláshoz elég ereje van alulról is.
Lehet, hogy a kis Doxa ügyes és trükkös, sőt, mi több, 100 lóerős literteljesítményével körberöhögi a Chrysler 69,8-át, de a móka és kacagás csak az első gázfröccsig tart. Itt az olyan − japánoknak satnya − literből ugyanis több mint hat van, és erről szól minden. A méretre szabott kipufogórendszer és a vödörnyi direktszűrő további 25 lovat tesz az eddigi 425-höz. Olajspriccelés? i-VTEC? Kössék a kulcskarikára. Lehet mosolyogni az egy vezérműtengelyen, a nyomórudakon, de az SRT8 motorja a teljesítménynövelés legalapvetőbb elveit követi: 3,5 milliméterrel nagyobb furat, 9,6:1-ről 10,3:1-re emelt kompresszió, nagyobb olaj- és hűtővízcsatornák, átdolgozott hengerfej és szívósor. A számok nem hazudnak: 6059 köbcenti, 450 lóerő, V8. Bármikor, bárhonnan elindul, mint a horgonyát vesztett tanker, vagy még inkább mint egy másfél mázsás favágó. Az 570-590 newtonméter nem gondolkodik, az 5 másodperces 0−100 km/óra már német szuperszedán-territórium. Kultúrájuktól messze elmarad, de megteheti, ez egy nagyon más világ: tomboló, nyers, drámai, brutális. No replacement for displacement.

Az oldalról ajánljuk
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
