Volvo C30 (2006)

Volvo C30 (2006) törésteszt

2007.02.13. 17:44
A csinos kis divat-Volvo derekasan állta a sarat; illetve hát a betont és a fémet. Legfeljebb csak azért érdemel némi dorgálást, mert új modell létére pimaszul keveset törődik a csinos, de kemény kis orra elé vetődő elmélázott gyalogosok érdekeivel.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 34
Frontális: 15 (94%) Oldalsó: 18 (94%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 38 (78%)
Gyalogosbiztonság: 9 (25%)

A C30-at - "mutatós yuppie divatmodellek" kategória híján - a "kis családi autók" közé sorolta az NCAP. Az utóbbi években az ide kerülő európai tömegautók rendszerint gond nélkül megszerezték elöl ülő utasaik védelmére az öt, a hátra beszíjazott gyermekek biztonságára a négy csillagot. Ennyit kapott az ötödik generációs Golf, a H-Astra, a Citroen C4, a Renault Mégane, a Focus. Érdekes, hogy a prémiummárkák kompaktjai közül csak az A-Merci-nek sikerült átvinnie ezt a lécet, az 1-es BMW a gyermekbiztonságban, az A3-as Audi felnőttvédelemben bukott egy-egy csillagot. Egy Volvo azonban nem lenne Volvo, ha nem tudná hozni a tömegkompaktok biztonságát - a C30 tudja is. A gyalogosokkal viszont nem sokat törődik.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

Balkormányos, 1,8 literes benzines, Momentum felszereltségű, egyenként 1325 kilós C30-akat rombolt le az NCAP. A kis Volvókba minden szokásos, valamint néhány szokatlan passzív és aktív biztonsági felszerelést bezsúfolt a gyár. A passzívak: két fázisban felfúvódó frontlégzsákok, oldal- és fejlégzsák, térdlégzsák, öv-előfeszítők elöl is, hátul is, elöl erőhatárolókkal kiegészítve, ostorszíj-hatás ellen dolgozó fejtámlák, ütközéskor összecsukló kormányoszlop, hátul ISOFIX-rendszer felső rögzítőpontokkal. Az aktív arzenál: a Volvo DSTC nevű gyári menetstabilizálója, vészfék-asszisztens, minden apróságra figyelmeztető, de az üzeneteket szigorúan fontosság szerint sorbarendező információs rendszer, és a legszebb, a BLIS.

A BLIS a blind-spot detection system, azaz holttér-figyelő rendszer rövidítése. Egy kamerarendszer folyton pásztázza a tükrök holtterét, ha autó, motor, szénásszekér keveredik ide, a tükörházban kigyullad egy figyelmeztető lámpa. A Volvo C30 az elöl- és hátul ülők öveinek bekötésére egyaránt figyelmeztet - az elsőkére éktelen hangos szirénával is, a hátsókéra csak jelzőlámpával.

A félátfedéses frontális ütközésben a Volvo A-oszlopa 24 millimétert hajlott hátra, a kormányoszlop előzékenyen elhajolt a vezető elöl. A légzsákok előírásszerűen nyíltak, a sofőrdummy védelmére maximális pontszámot kapott az autó. mindössze a lábtérben volt egy kis gond. Élő utasok esetén a szimulált ütközésben fennállt pár kisebb comb- és térdsérülés veszélye, így a Volvo csak 94%-ot ért el a százból. Pedig a pedálok nem sokat mocorogtak, csak a fék hajladozott egy cseppet, 26 millimétert hátra, nyolcat balra.

Az oldalirányú törésteszten sem jött össze a száz százalék. A póznateszten nem volt gond, de az oldalütközési próbán a hátra bekötött gyerekülés akadályozta a függönylégzsákot a tökéletes kibomlásban, így itt is csak 94%-ot kapott a Volvo.

A plasztikbabákat gyári Volvo gyerekülésekbe kötötték, a másfél és a hároméves csöppséget egyaránt a menetiránynak háttal. Az NCAP kiemeli, hogy a kisebbik játékbaba védelmére a dinamikus teszteken az elérhető maximális pontszámot kapta az autó. A szokásos dorgálást viszont a biztonságra még oly kényes svédek sem úszták meg: a bekapcsolt első utaslégzsák és a jobb egybe menetiránynak háttal bekötött gyerekülés inkompatibilitására csak egy lekaparható matrica figyelmeztet, az extraként rendelhető légzsák-deaktiváló kapcsoló aktuális helyzete pedig nem elég egyértelmű - és persze az ISOFIX-rendszer jelenlétét sem jelölték meg egyértelműen állítólag.

 

Nézzük, mi a teendő, ha a zebrán a fékcsikorgásra feltekintünk a legfrissebb celebmagazin lapjai, mondjuk Győzike aktuális kalandjai közül, és azt látjuk, hogy egy csinos, sportos kis háromajtós Volvo markáns hűtőmaszkja közeledik felénk éppen. Combunkkal, csípőnkkel ne is törődjünk, azt a motorháztető kegyetlen elülső éle úgyis összezúzza, viszont lábszárunkat igyekezzünk a lökhárító középső részébe illeszteni, az barátságosan puha. Felsőtestünkre, fejünkre se legyen sok gondunk, legfeljebb annyit tehetünk, hogy a jobb (az autónak jobb) oldalra orientáljuk zuhanásunkat, így talán megspórolhatunk pár bordatörést. Kihunyó öntudatunkkal még utoljára megnyugtathatjuk magunkat: a bent ülőknek biztos nem lesz semmi baja, hiszen ami a mi oldalunkon egy csillag, az övékén öt.