Magyarországra is megjött a Toyota Highlander
A Toyota is előadja ugyanazt a trükköt, amit a Ford az Explorerrel: Észak-Amerikából hoznak nagy és nehéz hibrid típust, alacsony névleges fogyasztással, ami egyszerre kétféleképp segít megfelelni az európai szén-dioxid-kibocsátási szabályoknak.
Ezúttal a Highlander (muszáj ideírnom, hogy magyarul Felföldi, és nem Hegylakó, ahogy egykor a filmcímet fordították) típust hozták el Európába, amely a maga 4,95 méteres hosszával Amerikában elég közönséges átlag-SUV, nálunk viszont 16,7 millió forintos alapárával vastagon a luxusautók közé számít majd.
A RAV-4-nél bő egy számmal nagyobb autó csak 2,5 literes négyhengeres motor köré épülő hagyományos – a Toyota szóhasználatában öntöltő – hibrid hajtással lesz kapható. Ez 248 lóerő összteljesítmény mellett 6,6 literes vegyes ciklusban mért átlagfogyasztást és 149 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást ígér.
Az olyan autógyártóknak, mint a Ford és a Toyota, valószínűleg eszükbe sem jutott volna, hogy ilyen nagykocsikkal bővítsék a kínálatot, ha nem kerül bele az átlagos szén-dioxid-kibocsátást szabályzó európai jogszabályba egy olyan képlet, amely a nehezebb autók gyártóinak kedvezőbb határértékeket szab meg. Ez eredetileg egyértelműen a luxusautó-gyártók kedvéért került a szabályba – a BMW, Jaguar Land Rover, a Mercedes vagy a Volvo másként vagyonokat fizethetne bírságként, mivel igazán kis fogyasztású autókat nemigen kínálnak. De nyilván mindenki kihasználja a lehetőséget, aki teheti. Egy jó nehéz autóval elvben bármelyik gyártó emelhet a rá vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási korláton, és ha az legalább papíron takarékos, közben az átlagot sem rontja jelentősen.
Mondjuk érdekes lesz látni, hogy az amerikai ízléshez belőtt Toyota Highlanderből mennyit tudnak majd értékesíteni errefelé: nehéz elképzelni, hogy komoly szereplővé válhat az európai prémium-gyártmányokkal – akár a németekkel, akár házon belül a Lexus-szal – szemben.