Több olyan európai nagyváros van, ahol egyáltalán nem jött be az akkus elektromos buszok üzemeltetése. Ilyen Budapest is, ahol a meglévő húsz darab villanybuszból, egy-egy jobb napon csak hat-hét tud utcára menni. Főként az a baj ezekkel a járművekkel, hogy megközelítőleg sem hozzák a beígért és elvárt hatótávot, így nagyjából másfélszer annyi elektromos busz kellene egy-egy város teljes ellátásához, mint dízel. Ez pedig azt jelenti, hogy ha egy város teljes flottája elektromos buszokból állna, akkor soha nem térülne meg ez ilyen járművekbe fektetett összeg. Az sem utolsó szempont, hogy a villanybuszok igen érzékenyek a meleg, a hideg és a párás időjárásra is. Ezért egyre több olyan nagyváros van, ahol az akksis buszok okozta nehézségek miatt inkább trolivonalakat építenének, hiszen az is elektromos busz, igaz felsővezeték is kell hozzájuk, de a trolibuszoknak nem jelent különösebb problémát sem a hatótáv, sem az időjárás kérdése. Legutóbb egyébként épp Berlinben kezdték meg egy új, egyelőre kísérleti, trolivonal kiépítését.

Ezt a trolibuszos reneszánszt próbálja most meglovagolni a cseh Škoda Transportation, úgy néz ki, sikerrel. A még tavaly decemberben bemutatott E'CITY fantázainevű, 19 tonnás, 12,09 méter hosszú és 2,55 méter széles autóbusz utasbefogadóképessége 69 fő, amelyből 28 utasnak biztosítottak ülőhelyet. Az E'CITY különlegessége abban rejlik, hogy a járművek akkumulátorait nem csak a szokásos CCS2 töltőhálózatról lehet feltölteni, hanem a busz tetején elhelyezett kétpólusú áramszedővel is, amely a meglévő villamos és troli felsővezetékhálózathoz csatlakozik.

Tehát ott, ahol ki van építve a felsővezeték a jármű trolibuszként közlekedik, ahol nincs ilyen ott, pedig akkumulátoros villanybuszként. Így a járműveket megrendelő városnak nem fontos a buszokhoz kiépíteni a drága nagyfeszültségű töltőinfrastruktúrát és tárolóhelyeket, ugyanis az E'CITY-ket fel lehet tölteni a troli- és villamosgarázsokban is a meglévő felsővezetékekről. A buszokba 150 kWh-s akkupakkot és egy 160 kW-s központi villanymotort helyeztek el, amely kardántengellyel hajtja meg a hátsó kerekeket. Ez azt jelenti, hogy az E'City egy feltöltéssel 100 kilométert tud megtenni.

Az E'CITY-k nullszériájának, prágai tesztelési fázisával nemrég végeztek a Škoda és a prágai közlekedési vállalat (DPP) szakemberei. Az összesen 14 darabból álló E'CITY flotta beüzemelése és próbafutásai sikeresen zárultak, így a járművek mostantól utasokat is szállíthatnak a cseh fővárosban. A DPP szerint ezekkel az új és innovatív járművekkel Prága viszonylag olcsón és gyorsan belépett a fenntartható nagyvárosok népes táborába. Hiszen a DPP-nél úgy számolnak, hogy ez a 14 elektromos troli az évi 60 000 kilométeres futásteljesítményével, 252 ezer liter gázolajat takarít meg és 714 tonnával kevesebb szén-dioxidot ereget a levegőbe. Az új E'CITY-k forgalomba állításával 14 darab dízel buszt von ki a forgalomból a DPP. Úgy néz ki, hogy a projektnek még idén folytatása lesz, ugyanis hamarosan 100 darab ilyen buszra ír ki tendert a közlekedési vállalat.

De nem csak otthonról érdeklődnek a Škoda E'CITY-k iránt, hanem számos más nagyváros, köztük Pozsony, Linz, Bukarest, Szófia és Genf is szívesen tesztelne egy-egy példányt. Egyébként Budapest nemrég rendelt a Škodától 48 darab Solaris kasznis trolibuszt, és mivel a magyar fővárosban elég sok trolivonal van, főként pont a belvárosban, nem lenne ördögtől való, ha hazánkban is meghonosodna ez a rendszer, hiszen nem csak környezetbarát ez a technológia, de így elegendő a járművek hatótávja is, és így csak a belvárosból több tucat dízel buszt lehetne száműzni.
Egy 1978-as videó a trolibuszokról, sok érdekességgel:

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Jófejségből mentenek életet
A heti Égéstér sztárvendége Szécsényi Andris, aki talán minden lett már, csak akasztott ember és autós újságíró nem – utóbbin talán még segíthetünk.
- Hírek
Nem érdemes menekülni Japánban, ezzel úgyis utolér a rendőrség
Az átalakításokkal együtt 25 millió japán jenes (63 millió forint) NSX végsebessége 307 km/h.
- Hírek
Zokogni fogsz, ha meglátod a Renault 5 Turbo 3E árát
Hivatalos árat kapott a Renault 5 Turbo 3E, a francia gyártó brutális hot hatch-e.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
Így tarol a BYD: mintha minden második autó Suzuki lenne
A BYD óriási fölénnyel a kínai autópiac királya, de a kicsi márkák is pörögnek.
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Hírek
Márkakereskedésekből lopott, végül saját magát buktatta le a kerekek réme
A 22 éves elkövetőt egyszer már majdnem elkapták a rendőrök, de ekkor még nem tudták azonosítani.
- Hírek
Három kamion ütközött az M15-ös autópályán
A helyszínre mentő is érkezett. A karambol miatt az érintett szakaszon forgalmi akadályra kell számítani.
- Hírek
Jövőre gyártásba küldik a Stellantis szilárdtest akkumulátorát
A Stellantis szerint áttörést értek el a szilárdtest akkumulátorok terén.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Ebben a városban heti 30 ezer gyorshajtót fognak a traffipaxok, mégsem osztanak bírságokat
Egyelőre csak tesztüzemben vannak a sebességmérő kamerák.
- Gumidoktor
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?
- Közélet
Te mernél ilyen helyen parkolni?Olvasóink bátrak voltak, meg is szívták. De jogos volt a büntetésük?
Ha tisztában vagy a vonatkozó jogszabályok és táblák helyes értelmezésével, akkor nyugodtan megteheted. Kivéve, amikor jogtalan bírságot kapsz miatta.
- Hírek
Elon Musk visszafordul
Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Közélet
Kigyulladt a félmilliós Renault: érdemes évekig pereskedni a kereskedéssel?Olvasónk kitartóan küzdött az igazáért, végül nyert ügye lett
Egy szavatossági per nem csak a pénzről szól, itt kérem elvi kérdések forognak kockán! Azokból pedig nem szabad engedni.
- Hírek
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.
- Hírek
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.
- Hírek
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.
- Hírek
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?
- Hírek
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.
- Hírek
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

