Hatékonysággal és gigászi üvegtetővel támad az új Mercedes koncepció

2023.09.04. 13:16

Extravagáns CLA koncepciót villantott a Mercedes a Frankfurti Autószalonon. Az új szedán a Tesla Model 3 ellen indul majd harcba, és elsősorban kiemelkedő hatékonyságával igyekszik borsot törni a riválisok orra alá.

Az új CLA lesz az első autó, mely a gyártó MMA platformjára épül. Ez amolyan átmenetként szolgál a belső égésű korszak és az elektromos átállás között: úgy tervezték, hogy teljesen elektromos és belső égésű hajtásláncokat is képes legyen befogadni. Bár a Mercedes csak az új CLA teljesen elektromos változatairól beszélt, az Autocar értesülései szerint benzines és/vagy dízel kiadások is a tervek között szerepelnek.


A friss modell egyik nagy újítása, hogy egy saját fejlesztésű villanymotort kap, mely elsősorban kis méretével és hatékonyságával tűnik ki a sorból. A 235 lóerős aszinkron egység a hozzákapcsolódó kétsebességes váltóval együtt összesen 110 kilót nyom, és a hátsó tengely szerves részét képezi. Ennek hála a hatékonyság állandó sebességnél 93 százalék, az autó hatótávja pedig akár 750 kilométer is lehet. A CLA koncepció a tervek szerint egy valamivel gyengébb, 201 lóerős változatban is elérhető lesz, de kétmotoros, összkerekes AMG verzió is készül 536 lóerővel.



Szintén kiderült, hogy az új modell többféle akkumulátort kap, melyek kapacitása 53 és 85 kilowattóra között változik. Nemcsak a tárolt energia mennyiségében, hanem az akkuk kémiájában is várható eltérés: LFP (lítium-vasfoszfát) és NMC (lítium-nikkel-mangán-kobalt-oxid) technológiás tömbök egyaránt elérhetőek lesznek. Érdekesség, hogy előbbi celláit a helytakarékosság és súlycsökkentés jegyében csavarok helyett ragasztó tartja majd a helyén.

Az új CLA gyártásérett változata az első Mercedes lesz, mely 800 voltos architektúrával készül, így akár 250 kilowattos gyorstöltést is támogat. Ennek hála 15 perc alatt 399 kilométerre elég áram szalad az akkutömbbe.



Az autóban megjelenik a gyártó lidar-alapú önvezető rendszere is, mely a szériamodellekben eleinte kettes szintű önvezetést támogat majd, ám a tulajdonosok befizethetnek a később frissítések formájában érkező hármas szintre is.

A külsőről és belsőről csak egész röviden: a szokatlan lámpák mellett a CLA hatalmas, a hátsó ablakot is magába foglaló üvegtetejével hívja fel magára a figyelmet, míg a műszerfal a gyártó kedvelt megoldása szerint egyetlen hatalmas kijelző.