Bár az autógyárak és a szaksajtó kapcsolata nem mindig felhőtlen, ilyenről eddig még nem hallottunk. A Renault ipari kémkedéssel vádolta meg az Auto Plus című francia újságot, mire a rendőrség átkutatta a szerkesztőséget, képeket és számítógépeket foglalt le, sőt őrizetbe vett egy újságírót is. Mindezt annak érdekében, hogy kiderítsék, hogyan sikerült szert tennie a lapnak az új Mégane egyes változatainak kémfotóira.
A durva eljárás persze nem meglepő, hiszen a karhatalmak a világon mindenütt ugyanazzal a köztörvényes bűnözőkre szabott faragatlansággal dolgoznak, különbség legfeljebb abban van, hogy a vallatáshoz jár-e verés vagy sem. Inkább az a furcsa, hogy a Renault a rendőrséghez fordult a fényképek ügyében, most, amikor bevett szokás kémfotókat közölni a készülő autókról. A gyártó azt mondja, azért nyúltak ehhez az eszközhöz, hogy kiderítsék, hol a gyenge pont a biztonsági rendszerükben, mivel a tavaly augusztusban megjelent képeken olyan autók is szerepeltek, amelyeket még vagy három évig nem terveznek bemutatni.
A lap természetes módon igyekszik védeni a forrásait, így az informális megkeresésre elutasítóan reagált, ezért fordult a Renault a rendőrséghez. "Ugyanezzel az erővel a konkurenciának is kiadhatnánk a modelljeink fotóit" - magyarázta a Renault szóvivője, majd azzal folytatta, hogy nem az Auto Plus megtámadása volt a céljuk, hanem a belső informátor megtalálása. A másik oldalt képviselő újságíró-szakszervezet, az SNJ szerint ugyanakkor megengedhetetlen, hogy újságírókat bűnözőként kezeljenek, amiért egyszerűen csak a munkájukat végezték. Az SNJ szerint a problémát a francia törvényhozás lassúsága idézte elő, hiszen Európai Unió már évekkel ezelőtt jelezte, hogy a közös irányelveknek megfelelő sajtótörvényre lenne szükség, amely már egyértelműen biztosítja a jogot az újságíróknak forrásaik titokban tartásához, ám az új jogszabály még mindig nem született meg.
Számunkra persze nem a francia jogi háttér az érdekes, hanem a Renault hozzáállása. Manapság szinte az összes új típusról még a megjelenése előtt láthatunk kémfotókat, és ebből a legritkább esetben lesz jogi értelemben ügy. Bizonyítékunk ugyan nincs rá, de létezik olyan összeesküvés-elmélet, amely szerint a gyártók lényegében egyfajta előzetes marketing-kampányként szivárogtatják ki a prototípusok próbaútjainak menetrendjét a sajtónak. így már a bemutató előtt jelentős publicitást lehet szerezni egy típusnak. Ugyanakkor általában kínosan ügyelnek, hogy erre a bemutató előtt legfeljebb fél-egy évvel kerüljön sor, hiszen különben a konkurencia is haszonnal forgathatná a képeket. A legtöbb gyártónak sikerül is tartania ezt az egyensúlyt, így a Renault lényegében csak magát okolhatja a korán kiszivárgott képekért, amiért nem vigyázott eléggé valódi titkaira.
Kíváncsian várjuk, az ügynek mi lesz a folytatása. A Renault ugyanis sokat veszíthet rajta, ha magára haragítja, vagy akár csak megfélemlíti a hazai szaksajtót. Ha nem tudnak valahogy tompítani a helyzet élén, az akár sok százezer eladatlan autót is jelenthet, hisz a gyártó számára még mindig a francia piac a legfontosabb, és a sajtó jelentős befolyást gyakorolhat arra, hogy egy-egy típusról milyen kép alakul ki a vásárlókban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
