Alig egy nappal a hivatalos bemutató előtt valahogy nyilvánosságra kerültek az új brit luxusautó fotói. Az új XJ valóban szakít minden konvencióval, igaz, elölről talán túlságosan is hasonlít kisebb testvérére, az XF-re.
A Jaguar csúcsmodellje korábban a konzervativizmus legerősebb bástyájának számított. Az első generációt még 1968-ban mutatták be, és bár azóta két teljes modellváltáson, és négy kisebb frissítésen esett át a típus, a jellegzetes, klasszikus szedán-arányokon nem változtattak szinte semmit. Pedig az utolsó, már a Ford pénzéből fejlesztett és 2003-ban bemutatott XJ-nek már semmi köze nem volt az elődmodellhez: teljes egészében alumíniumból készült, az akkortájt a Fordnál elérhető legjobb motorokkal. A régi forma azonban maradt, és ez meg is bosszulta magát: az XJ - néhány, a kastélyában terpeszkedő vidéki nemest és a brit minisztériumokat leszámítva - a kutyának sem kellett.
Az új generációval talán épp ezért nem csak a márka, de a kategória hagyományait is felrúgták a Jaguar tervezői. Az XJ-ből hatalmas, kupé-tetejű négyajtós lett, nyúlánk, áramvonalas, sportos, de ugyanakkor tágas belterű bálna, amely a maga kategóriájában egyedülállónak mondható, legalábbis egyelőre. Hasonló fazonnal csak az Audi próbálkozik, de az A7-es 2010 vége előtt aligha kerül gyártásba, így az angoloknak jó másfél évük lesz tarolni azon vásárlók közt, akik egy 7-es BMW-t vagy egy S osztályú Mercedest túl konzervatívnak, egy Mercedes CLS-t vagy egy Porsche Panamerát viszont túl szűkösnek tartanak.
Az XJ eleje ismerős lehet, pontosan ugyanúgy néz ki, mint az XF egykori tanulmány-változatáé, a C-XF-é. A szűkre szabott, mandulavágású fényszórók, a hűtőrács, de még a motorháztető domborulatai is egy az egyben a koncepció mintáit követik, ami persze nem feltétlen baj, hisz sokak szerint a C-XF volt az elmúlt évtized legszebb Jaguarja. Hátul azonban teljesen új a formaterv. Ha nagyon szépen akarjuk megfogalmazni, az XJ-t hívhatjuk négyajtós kupénak is, de igazából egy hatalmas, csapott hátú ötajtósra hasonlít, ötödik ajtó nélkül, röviden hátranyúló csomagtartóval. Valószínűleg azért is került fekete műanyag betét a hátsó tetőoszlopra, amely vizuálisan összeköti az oldalsó ablakokat a hátsóval, hogy ez utóbbi hasonlóságot valamelyest elfedjék.
Az új Jaguar bemutatására ma este kerül sor, így hamarosan megismerhetjük a típus lényegesebb adatait is, bár a piaci bevezetésre csak az év végén kerülhet sor.